Citat:
Ursprungligen postat av
farfar
Fin utläggning igår, medhåll på den. Du är en klipsk typ du.
Att jag som barnlös man är ett minfält vad gäller barn skriver jag under på, vet egentligen inte om jag vill eller inte vill. Har inte så stor lust vad gäller ansvaret och så, men kan jag ge några garantier för att känslorna tar över någonstans på vägen heller? Nä, tyvärr.
Haha, ja alltså, i teorin har jag dragningar åt relationsanarkisthållet, men sen när det kommer till kritan och känslorna infinner sig är det lätt hänt att jag blir som ett jävla plåster istället.
Det tycks vara så att en del tror att en ensamstående mor är detsamma som småflickorna i Teen Mom på MTV. I det här fallet är det fråga om en kvinna i yngre medelåldern som har sina barn hälften av tiden. Resten av tiden bor de med sin far. Vid en separation där barn finns med i bilden och båda föräldrarna är fungerande i sin föräldraroll lär det vara det bästa upplägget.
Men genast skyndar begåvningsreserven (i dess betydelse efter begreppsglidningen som skett - motsatsen till vad det egentligen betyder - man kan aldrig vara nog så tydlig på FB - har jag lärt mig) till och pratar om oansvariga och lössläppta kvinnor med "ryggsäckar" i skriande behov av en försörjare.
Om jag träffade en 35-årig man som inte hade någon ryggsäck skulle jag bli jävligt fundersam. Jag tar en 35-åring med bagage framför en som har legat under en presenning sedan högstadiet. Alla dagar i veckan. Men det är jag det.
Man gör ett val när man går in i en relation med någon som har barn. Det står var och en fritt själv välja vem man ska vara tillsammans med och vad man i övrigt ska göra av sin tid. På en del här låter det som att de gjorde jordens uppoffring när de var tillsammans med en ensamstående moder.
Som bekant är det här med sans och nyans inte begåvningsreservens starka sida.
Något annan som är intressant är att jag som kvinna aldrig någonsin fått höra att jag ska akta mig för ensamstående fäder de gånger jag har träffat sådana. Jag har aldrig någonsin fått höra att de blott söker en ny morsa till ungarna och någon som kan dra runt hushållet ekonomiskt. Aldrig. Trots att jag tjänat mer än alla män jag någonsin träffat. Tre stycken undantaget, men ingen av dem har barn.