Citat:
Ursprungligen postat av
farfar
Upplever att varannanveckasförälder är en kvalitetsstämpel och en praktisk fördel när man som lite skrajsen barnlös medelåldersperson funderar på om man ska våga.
Men ja, alltså, i min bekantskapskrets har det verkat som det fungerat lite mer friktionsfritt när det varit två singelföräldrar som hittat fram till varandra.
Föga oväntat är det många här på FB som talar om barn som en black om foten och att det skulle vara fråga om oansvariga och lösaktiga kvinnor som inte har koll på vare sig ägg eller ekonomi. För ja, det är alltid de ensamstående
kvinnorna det talas nedlåtande om. De ensamstående männen tycks liksom inte finnas. Må så vara att kvinnorna i större utsträckning tar hand om barnen på heltid om ett par får barn i ung ålder och sedan går skilda vägar eller kanske ens inte har haft en varaktig relation.
I det här fallet är dock TS en 35-årig tvåbarnsmor. Hon är i yngre medelåldern. Även med hufvudstadsmått, och den höga ålder på förstföderskor vi har här, mätt så är det inte märkligt att hon har barn. Tvärtom. Det är vad man förväntas ha i hennes ålder.
Om vi bortser från verklighetsfrånvända pellejönsar här på FB så skulle jag säga att en 35-årig barnlös kvinna blir ifrågasatt på ett helt annat sätt än någon som har gjort det en kvinna "ska" göra. Det gäller i viss mån även barnlösa män. Men det finns en större samhällelig förväntan på kvinnor att vilja ha barn och leva familjeliv.
Nåväl. Min uppfattning är att de allra flesta ensamstående fäder är mycket engagerade i sina barn och de flesta tycks ha gemensam vårdnad och dela tiden 50/50. Det går givetvis att plocka fram statistik på det här. För den som orkar. Och ja, då kommer vi se att barnen i större utsträckning bor med modern. Men år 2016 lever ni någorlunda jämställt och att det skulle vara så illa som pellejönsarna här, åtminstone mellan raderna, gör gällande tror jag inte. Att ensamstående kvinnor desperat söker efter en försörjare till ungarna.
Min erfarenhet av ensamstående föräldrar är som sagt att de är mycket restriktiva när det gäller att plocka in nya vuxna människor i barnens liv. Och därmed också i sitt eget. Om personen i fråga, könet oaktat, så
inte är bör man dra öronen åt sig. De ensamstående fäder jag har träffat har varit mycket noggranna i sin urvalsprocess. Det är ingen höjdare att investera känslor och tid i någon man så småningom inte kan introducera för sina barn. Och alla ensamstående mödrar jag känner resonerar på samma sätt.
Jag vet inte om det är en kvalitetsstämpel direkt. Men kanske. Det skulle för mig vara mycket olustigt om en separerad man inte var intresserad av och delaktig i sina barns liv. Oavsett vad jag själv känner för familjeliv så skulle jag undra vad det är för fel på snubben som inte vill vara med sina barn. Så ja, man kanske kan säga att varannanveckasförälder är ett sundhetstecken.
Och ja, min erfarenhet är densamma. Det verkar fungera bäst när två ensamstående föräldrar hookar upp. Även om jag vet att den familjekonstellationen kan vara problematisk när föräldrarna vill flytta ihop. Det kan bli många barn i ett stort åldersspann som ska rymmas i boendet.
Lång utläggning här. Men jag tror att det är enklast för TS att träffa någon som redan har barn och har förståelse för det livet hon lever.