Citat:
Ursprungligen postat av
Knackenord
Förmodligen inte det sjukaste jag varit med om men en väldigt intressant händelse...
Har precis slutat en föreläsning och står längs med vägen utanför skolan och väntar på skjuts. En kvinna i 50-årsåldern kommer gående med en cykel, ser väldigt "normal " ut, propert klädd, ser ut lite som definitionen av en socialtant. Hon stannar framför mig och konversationen utspelar sig såhär:
- Ursäkta, vet du om det där är Hägg? (Pekar på en buske)
- Eh nej tyvärr jag har ingen aning
- vet du inte om det där är hägg? (Låter väldigt irriterad)
- Nej?
- För helvete, du är väl en svensk medborgare? Du är väl svensk?
- Jaaaa...
- FAN. Finns det NÅGOT du vet då?!
- (kommer inte på en enda sak som jag faktiskt vet) Eh nja jag vet att det där är en Volvo (pekar på en bil som åker förbi samtidigt som jag förundras över varför jag precis sa det där)
- Men för fan, DET STÅR JU VOLVO PÅ BILEN
Kvinnan går sedan därifrån muttrandes svordomar, och jag kan inte sluta fundera på om hon visste att det var en hägg-buske och bara ville testa mig, eller om hon inte heller visste det, vilket gör det konstigt att hon då skulle bli så fly förbannad på mig för att jag inte heller visste.
Påminner mig om en liknande grej. Bodde hemma hos morsan i hålan jag är uppväxt i en sommar för några år sedan, jobbade på en fabrik för att tjäna in lite välbehövliga slantar.
När jag är ute på min cykel stannar en bil bredvid mig. En tant med stockholmsdialekt vevar ner rutan och dialogen är som följer.
Tant: "Ursäkta mig var ligger Bladlistsgatan?"
Jag:"Ingen aning tyvärr."
T: "Är inte du härifrån?"
J: "Jo, det är jag från början, hurså?"
T: "Hur kan du inte veta var den ligger då?"
J: "Kan inte alla gatonamn här tyävrr."
T: "BLADLISTSGATAN?! VI SKA JU HÄMTA EN BÅT!"
J: "Ja, men jag vet inte var den ligger."
T: "Hur många gator finns det här egentligen?!"
J: "Det är säkert typ 300 gator i hela samhället".
T: "Jaha!"
Bilen rivstartar iväg och jag får mig ett gott skratt. Stadsbor, alltså, tänkte jag och cyklade vidare.
*Bladlistsgatan heter egentligen något annat.