2016-02-04, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newflash31
fattar inte varför kärringen ska försöka ta tillbaka sin telefon istället för att bara låta dom gå dumt gjort hon får faktiskt till viss del skylla sig själv... sen att det är blattar är väl ingen tillfällighet direkt
Stöld av mobiltelefon är lite speciellt egendomsbrott, det handlar inte bara om telefonens anskaffningsvärde.
I telefonen har man privata saker som fotografier, kontaktlistor, mail, SMS-konversationer mm som kan vara värda att försvara. Det är också genom mobilen man betalar sina räkningar, har kontakten med försäkringskassa, swishar sina betalningar etc.

Har full förståelse för kvinnans försök att återfå tillbaka telefonen. Vi vet heller inte vad som utspelade sig inne i tåget, innan de sprang ut på perrongen. Kanske hade killarna pratat med varandra (eller med kvinnan) på ett sätt som gjorde att hon upplevde dem som "ofarliga".

Gärningsmännens numerära överläge, kön, ålder samt brist på övriga vittnen hade fått mig att fundera lite över riskerna dock.
Citera
2016-02-04, 22:42
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikeyjames
Kunde hon inte ha knuffat ner nån av dom på spåret och hållit den som "gisslan" genom att blockera personens försök att ta sig upp? Då borde ju de gett upp eller tid funnits till att väktare/liknande dykt upp.
Det vore förstås fullständigt galet om hon hade gjort det. Man försöker väl inte att döda någon för att få tillbaks sin mobil? Säg att du skojar.
Citera
2016-02-04, 22:58
Medlem
Förstår inte varför så många är så upprörda. En stor majoritet tycker ju sådana här personrån är helt ok och att vi inte bör göra något åt att förhindra dom.
Citera
2016-02-04, 23:07
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obannad
Jaha, det var finsk sisu.

Snarare finlandssvensk sisu, säger mitt språköra. Utvandrad från svenskspråkiga Österbotten, antagligen Vasatrakten, för ca 30 år sedan var min omedelbara & spontana analys när jag såg intervjun tidigare i dag.
Citera
2016-02-04, 23:13
Medlem
HoganBens avatar
Vi vet ju inte vad som föregick händelsen, hon kan ha varit ful i mun och uppnosig.
Citera
2016-02-04, 23:14
Medlem
trasko666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Själv hade jag nog lämnat ifrån mig mobilen, hellre det än att riskera bli stucken i magen. Det blir nog väldigt svårt att identifiera dessa personer då det inte ens är säkert dom är i Sverige med riktiga ID handlingar. Om polisarbetet var svårt förr så kommer det bli ännu svårare idag då man inte vet vilka personer vi har i landet, vi har ju flera tusen människor nu som lever utanför systemet och med felaktiga ID handlingar.

Över min döda kropp att jag hade avyttrat någonting till en patetisk rånare
Citera
2016-02-04, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HoganBen
Vi vet ju inte vad som föregick händelsen, hon kan ha varit ful i mun och uppnosig.
Hur sannolikt bedömer du detta?
Citera
2016-02-04, 23:15
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Det vore förstås fullständigt galet om hon hade gjort det. Man försöker väl inte att döda någon för att få tillbaks sin mobil? Säg att du skojar.

Varför inte?
Vad hade dessa jävla orcher att göra med hennes telefon över huvud taget?
Hade tyckt det vad helt okay även om det var någon jävla low-life-svenne som snott den också.

Dessa jävla personrån måste fan sluta. Man ska kunna gå runt med son telefon en söndagmorgon på väg till jobbet utan att bli rånad.
Citera
2016-02-04, 23:22
Medlem
trasko666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralPoop
Varför inte?
Vad hade dessa jävla orcher att göra med hennes telefon över huvud taget?
Hade tyckt det vad helt okay även om det var någon jävla low-life-svenne som snott den också.

Dessa jävla personrån måste fan sluta. Man ska kunna gå runt med son telefon en söndagmorgon på väg till jobbet utan att bli rånad.

Om vi ej sätter gränsen här är vi förlorade. Varför ska vi inte försvara oss själva och våra egendomar mot den massiva ökningen av personrån på öppen gata
Citera
2016-02-04, 23:29
Medlem
HoganBens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny999
Hur sannolikt bedömer du detta?
Sannolikheten bedömer jag som ganska stor faktiskt.
Citera
2016-02-04, 23:41
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trasko666
Om vi ej sätter gränsen här är vi förlorade. Varför ska vi inte försvara oss själva och våra egendomar mot den massiva ökningen av personrån på öppen gata

Ser faktiskt personligen inga som helst problem, rent teoretiskt, med att svara med dödligt våld när någon rånar eller försöker råna en.
Någon jävla måtta får det vara. Mina saker är MINA, inte nån jävla idiots som tycker sig ha rätten till just mina saker.

Sen förstår även jag att dom flesta faktiskt drar sig för att död någon (förmodligen även jag) men rent teoretiskt har jag inga som helst problem med det.
Sverige behöver dels straffa dessa jävla idioter hårt. Riktigt jävla hårt. Och Sverige behöver ge människor större befogenheter att få freda sig själv, sin familj och sina ägodelar.
Citera
2016-02-04, 23:42
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HoganBen
Sannolikheten bedömer jag som ganska stor faktiskt.

Det verkar ju dock mest tyda på att du inte är läskunnig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in