Citat:
Ursprungligen postat av
LazyBlue
Alla säger rör på dig mer, sluta med socker och ät mer grönsaker.
Men jag vill gå ner 30 kilo och hatar grönsaker. Jag spyr av grönsaker.
Lever på skräpmat och läsk chips och godis.
Och ja, jag inser problemet. Men det är inte lätt när man är beroende och mår dåligt av alternativen.
Har oxå problem med rörligheten på grund av en ärftligt åkomma. Så jag sitter mycket stilla, äter fel och jäser.
Är det kört eller finns det hopp även för mig? Vad ska jag göra? Hjälp...
Du ska undvika socker och kolhydrater. Du kan äta hur mycket kött och fett som du vill.
Grönsaker är fritt att äta efter behag, men magen mår bättre om du får i dig några grönsaker också.
Att undvika kolhydrater innebär framför allt att inte äta socker, men också att inte äta bröd, gröt, ris o dyl, inte heller potatis och öl. Drick vatten eller torrt (icke sött) vin istället för öl
Jag gick själv ner 6 kg på på en månad (jag behövde inte gå ner mer för att få bort ölmagen) genom att ta en halv potatis och istället ta dubbel portion av kött. Inga mackor, jag åt bara desto mer pålägg istället. Det bästa är att vikten höll sig kvar, eftersom jag började uppskatta mättande fett och proteiner och ofta äter sånt om jag är sugen på något. Efter en rejäl stek så försvinner suget efter annan mat.
Du kan äta hamburgare om du slänger brödet och bara äter köttet och ostskivan, gärna salladen också.
Istället för kvällsmacka: skär till en redig ostbit, gärna med riktigt smör och skinka på.
Till frukost, ta stekt ägg och bacon.
Jag gick efter en gammal bantningsmetod från 1800-talet, som uppfanns av en viss Mr Banting (eller egentligen av hans läkare, som inte vågade stå för metoden eftersom alla läkare "visste" redan då att man skulle undvika fett och bara äta kolhydrater. Gissa var ifrån ordet "banta" kommer!
Under senare år har man snott Bantings metod, med vissa variationer, och kallar den för LCHF, Atkinsons och annat.