• 1
  • 2
2016-01-31, 13:23
Bannlyst
Jag har alltid bajsat mer sällan än dom flesta andra. För mig är det normala runt 2 gånger i veckan. Vilket var den nivå jag låg på för runt 4 månader sedan. Men nu i snart 2 månader så kan det gå upp till 2 veckor mellan varje gång. Trots att jag äter mer nu än innan.

Det är inte så att jag går och håller mig, utan känner ingen skitnödighet eller något behov av att tömma tarmarna alls. Sen kommer det helt plötsligt från ingenstans ett enormt behov av att skita och jag trycker då ur mig riktiga mängder.

Sist var nu för 1 timme sedan, första gången på över 2 veckor. Gången innan det så tryckte jag ur mig en korv som måste vart 50-60 centimeter lång. Hade även gått närmare 2 veckor från gången innan då med.

Nu så var mängden inte lika extrem idag även om det var jävligt mycket. Jag har inga problem med själva skitandet och avföringen ser ut som den alltid har gjort. Men jag började tänka lite på det idag. Det är ändå väldigt länge med 2 veckors mellanrum. Det är absolut ingenting jag lider av, tycker snarare det är skönt. Har ju inga problem med att bajsa men jag tror inte det finns någon som tycker att det är direkt kul..

Sen har jag en till fråga. Jag har väldigt bra ämnesomsättning och svårt för att lägga på mig vikt. Även om jag äter enorma mängder snabbmat och godis etc..
Klart att jag får en kalaskula, men efter det har jag väldigt svårt för att gå upp i vikt och verkligen bli fet.

Frågan är då hur detta är möjligt, då jag äter väldigt mycket och skiter väldigt sällan.

Vart tar maten vägen egentligen då jag varken skiter ut den eller lägger på mig vikt?
Rör mig inte speciellt mycket heller även om jag promenerar istället för buss så länge det är möjligt. Men det är av ekonomiska skäl då jag bor i en stad och ser inte meningen med att lägga pengar på bussen när man kan ta sig fram till fots.

Förutom det så rör jag mig knappt alls, mycket stillasittande och inga fysiskt krävande aktiviteter..

Vad säger flashbacks expertpanel, kan ni besvara mina frågor?
Citera
2016-01-31, 13:25
Medlem
Inte ok. En annan har redan skitit tre gånger idag.
Citera
2016-01-31, 13:30
Medlem
kraftfoders avatar
Lägg om dieten till katrinplommon och vita bönor på burk, käka ärtsoppa. Så löser det sig nog!
Citera
2016-01-31, 13:31
Medlem
Haha, Kan du inte ta en bild på 60cm bajskorv?
Citera
2016-01-31, 13:34
Medlem
Hahaha den bilden hade spridits som en löpeld
Citera
2016-01-31, 13:50
Medlem
Du behöver inte leta problem om du mår bra. Det måste vara sällsynt att skita så sällan, men mår du bra och inte har problem av det så har jag svårt att se att det skulle vara farligt. Det verkar ju inte som du är förstoppad, för när det väl är dax så verkar du inte ha några problem?
Citera
2016-01-31, 14:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Lägg om dieten till katrinplommon och vita bönor på burk, käka ärtsoppa. Så löser det sig nog!
Jag vill inte skita oftare, så länge det inte är någon fara. Är skönt att bara behöva göra det sällan!

Citat:
Ursprungligen postat av vorki
Haha, Kan du inte ta en bild på 60cm bajskorv?
Jag ångrar verkligen att jag inte gjorde det..
Berättade för ett par kompisar som sa samma sak. Den var alltså så lång att botten gick så långt ner i toaletten att man inte kunde se vart den började. Sen så kringla den sig flera varv innan man slutligen såg toppen.

Jag var lite lös i magen med så den åkte ut fort utan att delas. Tyvärr så tror jag inte det kommer hända igen så att jag kan ta en bild..
Har inte vart ens i närheten tidigare!

Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Du behöver inte leta problem om du mår bra. Det måste vara sällsynt att skita så sällan, men mår du bra och inte har problem av det så har jag svårt att se att det skulle vara farligt. Det verkar ju inte som du är förstoppad, för när det väl är dax så verkar du inte ha några problem?
Precis! Jag har som sagt inga problem med bajsandet för övrigt utan allt fungerar som det brukar. Trivs faktiskt väldigt bra med det här så länge det inte är någon fara.
Jag menar det finns säkert många som skulle vilja byta med mig. Det kan ju knappast vara kul att behöva skita flera gånger om dagen..

Jag gör så att jag nämner det för läkaren nästa gång jag ska till vårdcentralen för något annat, så vet jag att det inte är någon fara sen.

Till min andra fråga då:
Var tar all mat jag äter vägen? Eftersom jag inte skiter ut den, jag tränar inte men går inte upp i vikt..
Det är något som förbryllar mig. Maten kan ju inte bara magiskt försvinna eller?
Citera
2016-01-31, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ticsmongo
... Till min andra fråga då:
Var tar all mat jag äter vägen? Eftersom jag inte skiter ut den, jag tränar inte men går inte upp i vikt..
Det är något som förbryllar mig. Maten kan ju inte bara magiskt försvinna eller?
Jo, det kan den, om maten består av sådant som kroppen behöver. Själva grejen med matsmältningssystemet hörs på namnet. Du äter antagligen väldigt lite kostfiber. Det som då kommer ut är slaggprodukter från mat, avskalat tarmludd och död bakterieflora.
Citera
2016-01-31, 15:07
Medlem
Du får taskig hy av att inte skita regelbundet. Minst 3-4 gånger i veckan ska man skita om man käkar normalt. Du kan kan dessutom få en massa hälsoproblem och förgiftning.
Citera
2016-01-31, 15:14
Medlem
inte bra att ha avföring så länge i tarmen.

kan leda till tarmcancer., kolla uppp dig. själv tömmer jag tarmen minst en gång per dygn
Citera
2016-01-31, 15:25
Medlem
Om man får ändrade avföringsvanor så ska det kollas upp.

Låter som något hänt som gjort att dina tarmar inte är lika bra och snabba längre med att trycka igenom avföringen.

Är inte bra att ha gammal avföring så länge i sin kropp, tänk alla dessa giftet och slaggprodukter som ska ut men som istället är kvar i din kropp i två veckor.

Långsiktigt låter det som problem i mina öron.

Har själv en kronisk tarmsjukdom (crohns) och har problem med förstoppning. Min läkare är INTE glad när det gått över en vecka mellan mina toalett besök, för det är inte bra.
Citera
2016-01-31, 15:33
Medlem
Prodelins avatar
Jag har samma sak, kan gå och inte skita på en vecka, sen skiter jag ut allt, brukar märka när det sätter igång som lite kolik och sen kommer floden med bajs ut, fullständigt lackerar hela toaletten.

Vad beror det på? som skiten ligger och vilar i tjocktarmen och sen bara ska ut allt på en gång, håller mig inte heller utan skiter om jag är nödig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in