• 1
  • 2
2016-01-30, 14:18
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Svaret frn dem r att en som r skriven i Norge fr anvnda en utlndsk hyrbil i Norge i max 42 dagar per r. Sen kan hyrbilens beslagtas och skickas till sverige (de tvngsbeskattar inte hyrbilar).

Infrseln mste dock anmlas i frvg och man mste stanna i tullen p dit och hemvgen fr att stmpla tillstndet. Om man kr in i Norge med en hyrbil utan att deklarera den i tullen s r det vrre eftersom det formellt rknas som smuggling.
Ja, och ts pratar om ett halvr s.
Citera
2016-01-30, 15:33
Medlem
Om jag svarar lite p din frga i mnet.

Jag hade en lngtidshyra av Eurocar genom jobbet (ver ett r). Vid ett tillflle reste jag in i Norge (en veckas fiskesemester). Pratade med uthyraren det var OK, slapp till och med betala vgavgifter som jag passera. Mjligtvis faktureras detta till fretaget jag jobbade t, jag har iaf ej ftt reda p detta.
Citera
2016-01-30, 16:13
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pedrokaka
Om jag svarar lite p din frga i mnet.

Jag hade en lngtidshyra av Eurocar genom jobbet (ver ett r). Vid ett tillflle reste jag in i Norge (en veckas fiskesemester). Pratade med uthyraren det var OK, slapp till och med betala vgavgifter som jag passera. Mjligtvis faktureras detta till fretaget jag jobbade t, jag har iaf ej ftt reda p detta.
Vad bra. Men alla utlndska uthyrare har inte koll p det norska regelverket. Precis som att man inte har full koll p vad som gller i Lettland eller Finland.
Dessutom r det inte uthyraren som fr ta smllen utan chauffren. Sen kan man dra till med hur mnga anekdotiska exempel man vill. Men dessa skiljer sig ofta frn vad som gller om man hamnar i en kontroll korrekt utfrd efter norskt regelverk.
Citera
2016-01-30, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Vad bra. Men alla utlndska uthyrare har inte koll p det norska regelverket. Precis som att man inte har full koll p vad som gller i Lettland eller Finland.
Dessutom r det inte uthyraren som fr ta smllen utan chauffren. Sen kan man dra till med hur mnga anekdotiska exempel man vill. Men dessa skiljer sig ofta frn vad som gller om man hamnar i en kontroll korrekt utfrd efter norskt regelverk.

Jo jag ser vad du skriver, men frstr inte vad du menar, vad r det fr regelverk som sger att jag (svensk) inte fr kra med svensk reggad hyrbil i Norge? Frutsatt att jag har gardokumentation samt frskringspapper redo i bilen? Ondligt mnga svenska Mabi, Hertz, Eurocar, Avis bilar i Lofoten, eller i Geiranger. Jag r lite nyfiken d det finns ett egen intresse i detta (Kr mycket i Norge)

Citerar Eurocar

Kra hyrbilen utomlands
Europcars hyrbilar fr, efter godknnande av Europcar, kras utomlands. Om resan kommer att g till lnder utanfr Norden (Sverige, Norge, Finland och Danmark) s tillkommer en avgift om 1250 kr/hyra. Meddela avsikten med utlandsresan redan vid bokningstillfllet fr att vara sker p att godknnandet bekrftas.
Citera
2016-01-31, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pedrokaka
Jo jag ser vad du skriver, men frstr inte vad du menar, vad r det fr regelverk som sger att jag (svensk) inte fr kra med svensk reggad hyrbil i Norge? [/i]

Frarens nationalitet r ovsentlig. Grundregeln r att den som r folkbokfrd i Norge inte fr kra en bil som r utlndskregisterad. Se det s hr; bilar och bilgande r kraftigt beskattat i Norge. Lagen r formad s att det inte ska g att slippa undan.
Undantag finns, ex om din pappa kommer till Norge i en svensk bil p besk och ni kr tillsammans, s fr ni byta plats i bilen och du kr, men bara om han sitter brevid.

Veckopendlare och grnsgngare har ocks speciella regler. Hr finns mer info: http://www.grensetjansten.com/sv/

Som turist har du sklart rtt att kra din bil i Norge, eller utlndsk hyrbil om du s nskar.
Citera
2016-01-31, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lurven
Frarens nationalitet r ovsentlig. Grundregeln r att den som r folkbokfrd i Norge inte fr kra en bil som r utlndskregisterad. Se det s hr; bilar och bilgande r kraftigt beskattat i Norge. Lagen r formad s att det inte ska g att slippa undan.
Undantag finns, ex om din pappa kommer till Norge i en svensk bil p besk och ni kr tillsammans, s fr ni byta plats i bilen och du kr, men bara om han sitter brevid.

Veckopendlare och grnsgngare har ocks speciella regler. Hr finns mer info: http://www.grensetjansten.com/sv/

Som turist har du sklart rtt att kra din bil i Norge, eller utlndsk hyrbil om du s nskar.

Ja just det, tack fr svaret.
Citera
2016-01-31, 13:25
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcaa
haha kan tnka mig det, aja Hertz har sagt att det r OK s d fr vll de ta bterna
Nja. Bterna lr vara ditt minsta problem om det r samma regler som om du lnat din fars egengda bil.
Kolla upp detta noggrannt.
Inte fr att jag tror att de konfiskerar en hyrbil. Men det r jvligt dumt att lite p rden du fr hr.
Citera
2016-02-01, 12:33
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Det finns lite andra undantag ocks. T.ex. om man ftt en lnehyrbil pga skada och reparationen drar ut p tiden. D kan dessa 42 dagar frlngas efter kontakt med norska tullen. Likas om det rr sig om en handikapputrustad hyrbil som hyrs i vntan p leverans av anpassad bil, dessa r ofta frsedda med dubbelkommando och anvnds ocks fr vningskrning.
Citera
2016-02-01, 14:04
Medlem
Som Megaforce skriver finns det flera undantag. Men fr alla dessa ska man i frvg skt dispens hos tullverket och ha ett papper med sig om det. Att frska snacka sig ur situationen med polisen, eller reda ut det eftert funkar dligt, brottet r begtt i och med att du inte har dispensen godknd och har den med dig. Ett stelt system, men de r i alla fall hvliga och trevliga...

Och, de konfiskerar inte din bil om du kr den olovligt i Norge enligt trden, de tvngsimporterar den till Norge. Avgifterna kommer p en rkning som gr till indrivning om du inte betalar. Om du s vljer att inte hmta ut din bil -ja det r ditt val.
Annars skulle man bara kunna kra med skitbilar fr 3000 SEK, och tnka att det inte gr nt om norska tullen tar den...
Citera
2016-02-01, 20:25
Medlem
Citat:
Som Megaforce skriver finns det flera undantag. Men fr alla dessa ska man i frvg skt dispens hos tullverket och ha ett papper med sig om det. Att frska snacka sig ur situationen med polisen, eller reda ut det eftert funkar dligt, brottet r begtt i och med att du inte har dispensen godknd och har den med dig. Ett stelt system, men de r i alla fall hvliga och trevliga...

Och, de konfiskerar inte din bil om du kr den olovligt i Norge enligt trden, de tvngsimporterar den till Norge. Avgifterna kommer p en rkning som gr till indrivning om du inte betalar. Om du s vljer att inte hmta ut din bil -ja det r ditt val.
Annars skulle man bara kunna kra med skitbilar fr 3000 SEK, och tnka att det inte gr nt om norska tullen tar den...

Okej! Men det kan ju inte tvngsimportera en hyrbil?
Citera
2016-02-01, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcaa
Okej! Men det kan ju inte tvngsimportera en hyrbil?

Nej troligen inte, bilen blir nog bara skickad tillbaka.
Men fr den olagliga handlingen kan tolldirektoratet lgga p ett "administrativt gebyr", typiskt 15-50% av bilavgifternas belopp. Detta kan ses som bter, och graderas efter situationen, var det i ofrstnd eller kalkylerad risk, har du gjort det frr osv. Den rkningen fr man skert ta som privatperson.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in