• 1
  • 2
2016-01-30, 12:53
Medlem
Hej hoppas ngon hade kunnat hjlpa mig med detta,

Min far kr ATM ver en hyrbil till mig frn Sverige som jag ska ha i Norge i sex mnader innan jag fr en tjnstebil.

Det finns tusen trdar ver hur man fr ha Svenska bilar i Norge och inte,
men inte funnit svaret p min frga.

Fr jag kra en Svensk registrerad hyrbil frn HERTZ i Norge som r skriven p min far?
Jag r skriven som extra-frare.

Jag r folkbokfrd i Norge.

Om ngon skulle stoppa mig kan jag vll bara sga att jag krt lite grejer frn Sverige till Norge och det r min fars hyrbil?

Stort tack till den som kan ha lite info kring detta
Citera
2016-01-30, 13:08
Medlem
%s avatar
Det gr utmrkt om avtalet med biluthyraren tillter utlandskrning.
Citera
2016-01-30, 13:12
Medlem
Jag skulle ikke chansa p dette...

Er man folkbokfrd i Norge fr man ikke kjre en utenlandsk registret bil i Norge, hvis ikke den utenlandske eieren en med som passasjer. Dispens kan gis fr speciella situasjoner, ex flytte en bil og eieren er syk/dd, men det m skes p forhand.

Blir du tatt i en svenskregistrert bil som du eier blir bilen tvangsregistrert som norsk, og du m betala mye i avgifter. Vad som sjer med en leiebil vet jeg ikke, men det kan nok bli jobbigt. Checka opp det med leiebilbedriften.

Kjp en billig norskregistret bil i steden.
Citera
2016-01-30, 13:13
Medlem
ChrisMcCandlesss avatar
Nej.
Eftersom du r folkbokfrd i Norge, fr du inte kra svensk bil.
Citera
2016-01-30, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lurven

Er man folkbokfrd i Norge fr man ikke kjre en utenlandsk registret bil i Norge, hvis ikke den utenlandske eieren en med som passasjer. Dispens kan gis fr speciella situasjoner, ex flytte en bil og eieren er syk/dd, men det m skes p forhand.

Blir du tatt i en svenskregistrert bil som du eier blir bilen tvangsregistrert som norsk, og du m betala mye i avgifter. Vad som sjer med en leiebil vet jeg ikke, men det kan nok bli jobbigt. Checka opp det med leiebilbedriften.

Men om Politi stoppar mig, kan jag inte sga att jag lnat hyrbilen av min far och jag krt lite grejer frn Sverige?
Citera
2016-01-30, 13:27
Medlem
ChrisMcCandlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcaa
Men om Politi stoppar mig, kan jag inte sga att jag lnat hyrbilen av min far och jag krt lite grejer frn Sverige?

De bryr sig inte.
Citera
2016-01-30, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisMcCandless
De bryr sig inte.

haha kan tnka mig det, aja Hertz har sagt att det r OK s d fr vll de ta bterna
Citera
2016-01-30, 13:48
Medlem
utan.att.stannas avatar
Nej. Hyrbil verhuvudtaget r egentligen nej. Vem som ger den har ingen betydelse, det r vem som kr den som rknas. De kan tvngstulla in hyrbilen. Rkningen fr du.

http://bohuslaningen.se/nyheter/lyse...ut-for-400-000

Inte hyrbil, men en annan gare.

http://www.vg.no/forbruker/reise/rei...il/a/10050100/
Senast redigerad av utan.att.stanna 2016-01-30 kl. 13:52.
Citera
2016-01-30, 13:48
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcaa
haha kan tnka mig det, aja Hertz har sagt att det r OK s d fr vll de ta bterna
Nej, det kommer i ditt namn.
Citera
2016-01-30, 13:49
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurven

Eftersom hyrbilen inte gs av personen i frga s kan de inte debitera ngra avgifter. Vad som hnder r att bilen beslagstas och skickas till sverige p frarens bekostnad.

Dock r det s att den som r svensk medborgare, folkbokfrd i norge men har anhriga (fru/barn) boende i Sverige fr anvnda svensk bil fr resa till/frn norge i upp till ett r (det beror p hur lnge man jobbar, inte var man r folkbokfrd). S om man inte har fast jobb i Norge s gr det att anvnda svenskregistrerad bil ett tag.
Citera
2016-01-30, 13:54
Medlem
utan.att.stannas avatar
Fel. Men ts. Ring toll istllet. Folk sger mrkliga saker hr. Du leker med 100 000-tals kronor
Citera
2016-01-30, 14:03
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Fel. Men ts. Ring toll istllet. Folk sger mrkliga saker hr. Du leker med 100 000-tals kronor

Svaret frn dem r att en som r skriven i Norge fr anvnda en utlndsk hyrbil i Norge i max 42 dagar per r. Sen kan hyrbilens beslagtas och skickas till sverige (de tvngsbeskattar inte hyrbilar).

Infrseln mste dock anmlas i frvg och man mste stanna i tullen p dit och hemvgen fr att stmpla tillstndet. Om man kr in i Norge med en hyrbil utan att deklarera den i tullen s r det vrre eftersom det formellt rknas som smuggling.
Senast redigerad av Megaforce 2016-01-30 kl. 14:09.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in