Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2016-01-30, 12:53
Medlem
Hej hoppas någon hade kunnat hjælpa mig med detta,

Min far kør ATM øver en hyrbil till mig från Sverige som jag ska ha i Norge i sex månader innan jag får en tjænstebil.

Det finns tusen trådar øver hur man får ha Svenska bilar i Norge och inte,
men inte funnit svaret på min fråga.

Får jag køra en Svensk registrerad hyrbil från HERTZ i Norge som ær skriven på min far?
Jag ær skriven som extra-førare.

Jag ær folkbokførd i Norge.

Om någon skulle stoppa mig kan jag væll bara sæga att jag kørt lite grejer från Sverige till Norge och det ær min fars hyrbil?

Stort tack till den som kan ha lite info kring detta
Citera
2016-01-30, 13:08
Medlem
%s avatar
Det går utmärkt om avtalet med biluthyraren tillåter utlandskörning.
Citera
2016-01-30, 13:12
Medlem
Jag skulle ikke chansa på dette...

Er man folkbokförd i Norge får man ikke kjöre en utenlandsk registret bil i Norge, hvis ikke den utenlandske eieren en med som passasjer. Dispens kan gis för speciella situasjoner, ex flytte en bil og eieren er syk/död, men det må sökes på forhand.

Blir du tatt i en svenskregistrert bil som du eier blir bilen tvangsregistrert som norsk, og du må betala mye i avgifter. Vad som sjer med en leiebil vet jeg ikke, men det kan nok bli jobbigt. Checka opp det med leiebilbedriften.

Kjöp en billig norskregistret bil i steden.
Citera
2016-01-30, 13:13
Medlem
ChrisMcCandlesss avatar
Nej.
Eftersom du är folkbokförd i Norge, får du inte köra svensk bil.
Citera
2016-01-30, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lurven

Er man folkbokförd i Norge får man ikke kjöre en utenlandsk registret bil i Norge, hvis ikke den utenlandske eieren en med som passasjer. Dispens kan gis för speciella situasjoner, ex flytte en bil og eieren er syk/död, men det må sökes på forhand.

Blir du tatt i en svenskregistrert bil som du eier blir bilen tvangsregistrert som norsk, og du må betala mye i avgifter. Vad som sjer med en leiebil vet jeg ikke, men det kan nok bli jobbigt. Checka opp det med leiebilbedriften.

Men om Politi stoppar mig, kan jag inte sæga att jag lånat hyrbilen av min far och jag kørt lite grejer från Sverige?
Citera
2016-01-30, 13:27
Medlem
ChrisMcCandlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcaa
Men om Politi stoppar mig, kan jag inte sæga att jag lånat hyrbilen av min far och jag kørt lite grejer från Sverige?

De bryr sig inte.
Citera
2016-01-30, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisMcCandless
De bryr sig inte.

haha kan tænka mig det, aja Hertz har sagt att det ær OK så då får væll de ta bøterna
Citera
2016-01-30, 13:48
Medlem
utan.att.stannas avatar
Nej. Hyrbil överhuvudtaget är egentligen nej. Vem som äger den har ingen betydelse, det är vem som kör den som räknas. De kan tvångstulla in hyrbilen. Räkningen får du.

http://bohuslaningen.se/nyheter/lysekil/1.758691-norska-tullen-tog-bilen-fick-losas-ut-for-400-000

Inte hyrbil, men en annan ägare.

http://www.vg.no/forbruker/reise/reiseliv/jan-magne-ble-nektet-aa-kjoere-i-norge-med-svensk-leiebil/a/10050100/
Senast redigerad av utan.att.stanna 2016-01-30 kl. 13:52.
Citera
2016-01-30, 13:48
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcaa
haha kan tænka mig det, aja Hertz har sagt att det ær OK så då får væll de ta bøterna
Nej, det kommer i ditt namn.
Citera
2016-01-30, 13:49
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurven

Eftersom hyrbilen inte ägs av personen i fråga så kan de inte debitera några avgifter. Vad som händer är att bilen beslagstas och skickas till sverige på förarens bekostnad.

Dock är det så att den som är svensk medborgare, folkbokförd i norge men har anhöriga (fru/barn) boende i Sverige får använda svensk bil för resa till/från norge i upp till ett år (det beror på hur länge man jobbar, inte var man är folkbokförd). Så om man inte har fast jobb i Norge så går det att använda svenskregistrerad bil ett tag.
Citera
2016-01-30, 13:54
Medlem
utan.att.stannas avatar
Fel. Men ts. Ring toll istället. Folk säger märkliga saker här. Du leker med 100 000-tals kronor
Citera
2016-01-30, 14:03
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Fel. Men ts. Ring toll istället. Folk säger märkliga saker här. Du leker med 100 000-tals kronor

Svaret från dem är att en som är skriven i Norge får använda en utländsk hyrbil i Norge i max 42 dagar per år. Sen kan hyrbilens beslagtas och skickas till sverige (de tvångsbeskattar inte hyrbilar).

Införseln måste dock anmälas i förväg och man måste stanna i tullen på dit och hemvägen för att stämpla tillståndet. Om man kör in i Norge med en hyrbil utan att deklarera den i tullen så är det värre eftersom det formellt räknas som smuggling.
Senast redigerad av Megaforce 2016-01-30 kl. 14:09.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in