Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2016-01-30, 14:18
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Svaret från dem är att en som är skriven i Norge får använda en utländsk hyrbil i Norge i max 42 dagar per år. Sen kan hyrbilens beslagtas och skickas till sverige (de tvångsbeskattar inte hyrbilar).

Införseln måste dock anmälas i förväg och man måste stanna i tullen på dit och hemvägen för att stämpla tillståndet. Om man kör in i Norge med en hyrbil utan att deklarera den i tullen så är det värre eftersom det formellt räknas som smuggling.
Ja, och ts pratar om ett halvår så.
Citera
2016-01-30, 15:33
Medlem
Om jag svarar lite på din fråga i ämnet.

Jag hade en långtidshyra av Eurocar genom jobbet (över ett år). Vid ett tillfälle reste jag in i Norge (en veckas fiskesemester). Pratade med uthyraren det var OK, slapp till och med betala vägavgifter som jag passera. Möjligtvis faktureras detta till företaget jag jobbade åt, jag har iaf ej fått reda på detta.
Citera
2016-01-30, 16:13
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pedrokaka
Om jag svarar lite på din fråga i ämnet.

Jag hade en långtidshyra av Eurocar genom jobbet (över ett år). Vid ett tillfälle reste jag in i Norge (en veckas fiskesemester). Pratade med uthyraren det var OK, slapp till och med betala vägavgifter som jag passera. Möjligtvis faktureras detta till företaget jag jobbade åt, jag har iaf ej fått reda på detta.
Vad bra. Men alla utländska uthyrare har inte koll på det norska regelverket. Precis som att man inte har full koll på vad som gäller i Lettland eller Finland.
Dessutom är det inte uthyraren som får ta smällen utan chauffören. Sen kan man dra till med hur många anekdotiska exempel man vill. Men dessa skiljer sig ofta från vad som gäller om man hamnar i en kontroll korrekt utförd efter norskt regelverk.
Citera
2016-01-30, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Vad bra. Men alla utländska uthyrare har inte koll på det norska regelverket. Precis som att man inte har full koll på vad som gäller i Lettland eller Finland.
Dessutom är det inte uthyraren som får ta smällen utan chauffören. Sen kan man dra till med hur många anekdotiska exempel man vill. Men dessa skiljer sig ofta från vad som gäller om man hamnar i en kontroll korrekt utförd efter norskt regelverk.

Jo jag ser vad du skriver, men förstår inte vad du menar, vad är det för regelverk som säger att jag (svensk) inte får köra med svensk reggad hyrbil i Norge? Förutsatt att jag har ägardokumentation samt försäkringspapper redo i bilen? Oändligt många svenska Mabi, Hertz, Eurocar, Avis bilar i Lofoten, eller i Geiranger. Jag är lite nyfiken då det finns ett egen intresse i detta (Kör mycket i Norge)

Citerar Eurocar

Köra hyrbilen utomlands
Europcars hyrbilar får, efter godkännande av Europcar, köras utomlands. Om resan kommer att gå till länder utanför Norden (Sverige, Norge, Finland och Danmark) så tillkommer en avgift om 1250 kr/hyra. Meddela avsikten med utlandsresan redan vid bokningstillfället för att vara säker på att godkännandet bekräftas.
Citera
2016-01-31, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pedrokaka
Jo jag ser vad du skriver, men förstår inte vad du menar, vad är det för regelverk som säger att jag (svensk) inte får köra med svensk reggad hyrbil i Norge? [/i]

Förarens nationalitet är oväsentlig. Grundregeln är att den som är folkbokförd i Norge inte får köra en bil som är utländskregisterad. Se det så här; bilar och bilägande är kraftigt beskattat i Norge. Lagen är formad så att det inte ska gå att slippa undan.
Undantag finns, ex om din pappa kommer till Norge i en svensk bil på besök och ni kör tillsammans, så får ni byta plats i bilen och du kör, men bara om han sitter brevid.

Veckopendlare och gränsgångare har också speciella regler. Här finns mer info: http://www.grensetjansten.com/sv/

Som turist har du såklart rätt att köra din bil i Norge, eller utländsk hyrbil om du så önskar.
Citera
2016-01-31, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lurven
Förarens nationalitet är oväsentlig. Grundregeln är att den som är folkbokförd i Norge inte får köra en bil som är utländskregisterad. Se det så här; bilar och bilägande är kraftigt beskattat i Norge. Lagen är formad så att det inte ska gå att slippa undan.
Undantag finns, ex om din pappa kommer till Norge i en svensk bil på besök och ni kör tillsammans, så får ni byta plats i bilen och du kör, men bara om han sitter brevid.

Veckopendlare och gränsgångare har också speciella regler. Här finns mer info: http://www.grensetjansten.com/sv/

Som turist har du såklart rätt att köra din bil i Norge, eller utländsk hyrbil om du så önskar.

Ja just det, tack för svaret.
Citera
2016-01-31, 13:25
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcaa
haha kan tænka mig det, aja Hertz har sagt att det ær OK så då får væll de ta bøterna
Nja. Böterna lär vara ditt minsta problem om det är samma regler som om du lånat din fars egenägda bil.
Kolla upp detta noggrannt.
Inte för att jag tror att de konfiskerar en hyrbil. Men det är jävligt dumt att lite på råden du får här.
Citera
2016-02-01, 12:33
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Det finns lite andra undantag också. T.ex. om man fått en lånehyrbil pga skada och reparationen drar ut på tiden. Då kan dessa 42 dagar förlängas efter kontakt med norska tullen. Likaså om det rör sig om en handikapputrustad hyrbil som hyrs i väntan på leverans av anpassad bil, dessa är ofta försedda med dubbelkommando och används också för övningskörning.
Citera
2016-02-01, 14:04
Medlem
Som Megaforce skriver finns det flera undantag. Men för alla dessa ska man i förväg sökt dispens hos tullverket och ha ett papper med sig om det. Att försöka snacka sig ur situationen med polisen, eller reda ut det efteråt funkar dåligt, brottet är begått i och med att du inte har dispensen godkänd och har den med dig. Ett stelt system, men de är i alla fall hövliga och trevliga...

Och, de konfiskerar inte din bil om du kör den olovligt i Norge enligt tråden, de tvångsimporterar den till Norge. Avgifterna kommer på en räkning som går till indrivning om du inte betalar. Om du så väljer att inte hämta ut din bil -ja det är ditt val.
Annars skulle man bara kunna köra med skitbilar för 3000 SEK, och tänka att det inte gör nåt om norska tullen tar den...
Citera
2016-02-01, 20:25
Medlem
Citat:
Som Megaforce skriver finns det flera undantag. Men för alla dessa ska man i förväg sökt dispens hos tullverket och ha ett papper med sig om det. Att försöka snacka sig ur situationen med polisen, eller reda ut det efteråt funkar dåligt, brottet är begått i och med att du inte har dispensen godkänd och har den med dig. Ett stelt system, men de är i alla fall hövliga och trevliga...

Och, de konfiskerar inte din bil om du kör den olovligt i Norge enligt tråden, de tvångsimporterar den till Norge. Avgifterna kommer på en räkning som går till indrivning om du inte betalar. Om du så väljer att inte hämta ut din bil -ja det är ditt val.
Annars skulle man bara kunna köra med skitbilar för 3000 SEK, och tänka att det inte gör nåt om norska tullen tar den...

Okej! Men det kan ju inte tvångsimportera en hyrbil?
Citera
2016-02-01, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcaa
Okej! Men det kan ju inte tvångsimportera en hyrbil?

Nej troligen inte, bilen blir nog bara skickad tillbaka.
Men för den olagliga handlingen kan tolldirektoratet lägga på ett "administrativt gebyr", typiskt 15-50% av bilavgifternas belopp. Detta kan ses som böter, och graderas efter situationen, var det i oförstånd eller kalkylerad risk, har du gjort det förr osv. Den räkningen får man säkert ta som privatperson.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in