2016-01-28, 19:27
Medlem
Jigsaw74s avatar
Kan säga att jag sett denna mördaren på nära håll på gymet i Åby tillsammans med en grupp andra ensamkommande ...

Alla i den gruppen säger att dom är 15-16 år har jag hört av andra på gymet....
Skall tilläggas att dom alla är minst upp emot 18 år och äldre.

Där finns andra barn i 15 års åldern där oxå och där ser man åldern tydlig. Men här blir det bara löjligt....
Det är ju som att Leif GW Persson hävdar att han är 30 år
Citera
2016-01-28, 19:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av snartihamn
Brukar man inte kunna testa ålder på biologiska saker med ex kol14 metoden? DNA whatever. Det borde finnas massor med tester som man kan göra för att se vilken ålder någon har. De brukar ju kunna avläsa det mesta i blodprov och skelettröntgen tandundersökningar mm.
jo men om dom gör det o sen säger att han ljuger så är vi rasister osv.
Citera
2016-01-28, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Sjukt politiskt korrekt tjej som arbetar med ensamkommande som intervjuades precis i nyhetsinslag i tv4. Bara omtanke om gärningsmannen och menade att fler borde ta emot ensamkommande i sina hem istället för att de ska bo på gruppboenden. Tror inte att så många känner sig lockade att utsätta sig själva och sina anhöriga för livsfara i sina egna hem.
Tycker absolut att rikspolischefen Dan "knulla i Bangkok" Eliasson kunde ta emot minst ett par stycken skäggbarn i sitt hem. Även sextondelen Reinfeldt och svetsaren Röfven kunde öppna sina hjärtan och göra en humanitär insats. Samtliga dessa lär ha gott om plats i sina respektive bostäder...
Citera
2016-01-28, 19:31
Bannlyst
Är han verkligen från Somalia? Okej på häktningsframställan står det somaliska under språk. Men han ser så ljus ut om man jämför med google och skriver in somalier så får man fram män som ser klart mörkare ut än han.
Citera
2016-01-28, 19:33
Medlem
Skrikapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opilus5500
Fruktansvärt detta!!!

Hoppas att svenska myndigheter gör en ålderstest på de här aset! Han lär inte vara 15 år gammal. Han lär vara uppot 20 minst! de få bilder jag sett, om dom stämmer vill säga. De måste kunna gå se hans ålder på tester??
Jag hörde att migrationsverket inte gör några tester? utan man förlitar sig på att dessa pojkar talar sanning?? Jävla skämt! Man ser ju på att dessa inte kan vara 15 år gamla. Men vill dom jobba 20 år längre när de fyllt 68 så varsegod!

Det här är vad jag har läst mig till och vad jag fått höra från bekanta som arbetar på Migrationsverket.

Bevisbördan ligger på den asylsökande. Den som påstår något ska visa att det stämmer. Migrationsverket erbjuder att göra ålderstester hos läkare, men tvingar ingen. I praktiken är det svårt eftersom läkare bestämt sig för att det är "oetiskt" och advokaterna vill inte få någon att göra något som kan stjälpa deras sak. Så ålderstesterna används knappt.

Sedan gör man någon slags samlad bedömning av vad soc sagt och vad skolan sagt, utlåtanden, eventuell annan bevisning. När det är helt jävla uppenbart kan man besluta att åldern klart är över 18. Men många får nog "bevislättnad" på grund av bristande underlag och motstridiga uppgifter från de inblandade parterna.

En enkel googling gör att man hittar det här: https://lagen.nu/dom/mig/2014:1
Citera
2016-01-28, 19:35
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snartihamn
Brukar man inte kunna testa ålder på biologiska saker med ex kol14 metoden? DNA whatever. Det borde finnas massor med tester som man kan göra för att se vilken ålder någon har. De brukar ju kunna avläsa det mesta i blodprov och skelettröntgen tandundersökningar mm.
Visst, vi hugger av honom huvudet, och testar på det.

Nä, kol-14 metoden fungerar endast på mycket gamla organiska föremål. Felmarginalen är för stor för att testa på en människa, och det måste ju ha varit dött ett tag med misstänker jag.
Senast redigerad av Avva66 2016-01-28 kl. 19:38.
Citera
2016-01-28, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suckerforum

I ansökan står det ”I tidigare beslut angavs att verksamheten vid full bemanning alltid ska ha minst tre personer i tjänst dag och kvällstid. Huvudmannen vill nu ändra till två personer i tjänst dagtid och på kvällar. Natt samt helg är det två personer i tjänst. Vid behov tas extra personal in.”

Inspektionen biföll ansökan. I ett beslut i februari 2015 så konstaterar IVO i ett beslut efter tillsyn att det nattetid bara finns en ”personal” på plats men bedömde ändå att ”verksamheten bedrivs i enlighet med gällande tillstånd”.

Helt sjukt ju, om vi jämför det med kollektivavtalet som är fackets Holy Grail som alla ska ha rätt till la la la la la. Tror du de skulle låta verksamhetens drivas bara för att arbetsgivaren anser det vara för dyrt ? Dom har och detta har jag även sätt, parkerat sig utanför lokaler och indirekt hotat arbetsgivare att teckna eller stänga ner.

I ett normalt samhälle, eller fan hela europa är väl likandat numera men vi borde sparka närmare 50-100 personer som bara i detta fall begått enorma tjänstefel samt åtala en jävla massa.

Jag får skit i en vecka om jag lägger ett papper på bordet över natten och inte i BRANDFACKET men det här släpper man!?!?!?!?

Jag börjar fan tappa det

Citat:
Ursprungligen postat av Jigsaw74
Kan säga att jag sett denna mördaren på nära håll på gymet i Åby tillsammans med en grupp andra ensamkommande ...

Alla i den gruppen säger att dom är 15-16 år har jag hört av andra på gymet....
Skall tilläggas att dom alla är minst upp emot 18 år och äldre.

Vilket också indikerar att dom får ett jävla gymkort och gratis träning dygnet runt som vi skattebetalare cashar för. Har nog med kostnader på mitt egna gymkort. Skicka dessa fuckers hem men om NÅGOT så ge dom en svenskalektion istället.
Citera
2016-01-28, 19:41
Medlem
En fråga till er Svenskar, var det sådana nyheter när vi från Jugoslavien invandrade hit på 90 talet.
Jag kom själv hit som femåring och kan fan inte minnas att det begicks slagsmål, misshandel, våldtäkt rån etc.
Citera
2016-01-28, 19:41
Medlem
kottedelakottes avatar
Bild från Fria Tider (det samma som Daily Mail): http://www.friatider.se/15-rige-m-rd...s-i-daily-mail

Jag tog den bilden och har använt i det programmet som visar ålder:

http://i68.tinypic.com/1z4d993.jpg

och i et annat program: http://i68.tinypic.com/hrivxd.jpg Det visar fast det samma, över 30.

Det är natuligtvis ingen bevis, men jag tänker han är inte 15. Och det är lätt att prova: har han visdomstand? https://sv.wikipedia.org/wiki/Visdomstand Den skulle komma mellan 18 och 26.
Det är också ingen bevis, men om han har den, då kan de tänka att prova mer och bedöma hans ålder.
Senast redigerad av kottedelakotte 2016-01-28 kl. 19:50.
Citera
2016-01-28, 19:42
Medlem
suckerforums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
En fråga till er Svenskar, var det sådana nyheter när vi från Jugoslavien invandrade hit på 90 talet.
Jag kom själv hit som femåring och kan fan inte minnas att det begicks slagsmål, misshandel, våldtäkt rån etc.

Nej, ingenting i jämförelse med detta alls!
Citera
2016-01-28, 19:45
Medlem
PandorasAsks avatar
Daily Mail skriver att Alexandra blev knivhuggen då hon avstyrde ett bråk mellan gm och ett annat ensamkommande barn. Expressen och andra svenska tidningar skriver att han attackerade först A och sedan angrep en av de boende i samband med att de ingrep och höll fast honom.
Helt sjukt att man måste läsa i utländska tidningar om ett brott som skett i Sverige då tidningarna här mörkar och förminskar sådana här allvarliga brott.

Instämmer i att han inte ser typiskt somalisk ut och han är definitivt äldre än 15 år, antagligen 22-28.

Varför görs inte åldersbedömning på ensamkommande "barn" genast då man misstänker att de är äldre än vad de säger. Det är myndigheternas fel att A blev mördad. Tycker så synd om hennes föräldrar och syskon.
Citera
2016-01-28, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Tolken gör det han ombes göra. Om han önskas ha en åsikt om dialekt, lär han nog svara.

Nej. Hans arbetsgivare är inte åklagaren eller tingsrätten. Tolken är neutral och ska bara tolka, inte vittna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in