Citat:
Ursprungligen postat av
Opilus5500
Fruktansvärt detta!!!
Hoppas att svenska myndigheter gör en ålderstest på de här aset! Han lär inte vara 15 år gammal. Han lär vara uppot 20 minst! de få bilder jag sett, om dom stämmer vill säga. De måste kunna gå se hans ålder på tester??
Jag hörde att migrationsverket inte gör några tester? utan man förlitar sig på att dessa pojkar talar sanning?? Jävla skämt! Man ser ju på att dessa inte kan vara 15 år gamla. Men vill dom jobba 20 år längre när de fyllt 68 så varsegod!
Det här är vad jag har läst mig till och vad jag fått höra från bekanta som arbetar på Migrationsverket.
Bevisbördan ligger på den asylsökande. Den som påstår något ska visa att det stämmer. Migrationsverket erbjuder att göra ålderstester hos läkare, men tvingar ingen. I praktiken är det svårt eftersom läkare bestämt sig för att det är "oetiskt" och advokaterna vill inte få någon att göra något som kan stjälpa deras sak. Så ålderstesterna används knappt.
Sedan gör man någon slags samlad bedömning av vad soc sagt och vad skolan sagt, utlåtanden, eventuell annan bevisning. När det är helt jävla uppenbart kan man besluta att åldern klart är över 18. Men många får nog "bevislättnad" på grund av bristande underlag och motstridiga uppgifter från de inblandade parterna.
En enkel googling gör att man hittar det här:
https://lagen.nu/dom/mig/2014:1