2016-01-29, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orolig2000
sant som du säger.
dock lider många av PTSD av de som kommer ifrån krigsdrabbade länder.

Så nu har det på några minuter sjunkit från majoriteten till många ?

Hur många är många? Och vad har du för källa på det? Jag ska leta fram en källa till dig på att det är en liten andel av dem som varit i krissituationer som utvecklat PTSD.

Vet du vad diagnos betyder?

Dia Gnosis = Genom Kunskap.

Diagnoser är inget man gissar sig till med magkänslan eller gissar sig till genom rykten.

Än så länge har det inte framkommit någon fakta (gnosis) genom vilken vi kan anta att GM led av PTSD.

Edit: Vi kan ju börja med den här länken:
http://www.ptsd.va.gov/public/PTSD-o...on-is-ptsd.asp
Senast redigerad av Tvungen 2016-01-29 kl. 00:24.
Citera
2016-01-29, 00:18
Medlem
Citat:
sant som du säger.
dock lider många av PTSD av de som kommer ifrån krigsdrabbade länder.

+ Smuglere som tjener penger på flyktninger, og som gir ett urealistisk bilde av hva de kommer til å møte.
+ Ankerbarn -barn som er sendt for å "redde" sin familie. Forventningen er at de skal sende penger eller at de skal få familiegjenforening. I europeiske land skal barn gå på skole, ikke tjene penger. Det er ikke alltid like lett å få jobb, heller ikke familiegjenforening.
Senast redigerad av Bakvendt 2016-01-29 kl. 00:23.
Citera
2016-01-29, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvungen

Hur många är många? Och vad har du för källa på det? Jag ska leta fram en källa till dig på att det är en liten andel av dem som varit i krissituationer som utvecklat PTSD.

Diagnoser är inget man gissar sig till med magkänslan eller gissar sig till genom rykten.

Än så länge har det inte framkommit någon fakta (gnosis) genom vilken vi kan anta att GM led av PTSD.

Ja det är en intressant fokus att ha att ifrågasätta det svenska samhällets ansvarstagande i stället för att fokusera på brottet. Vissa tycks gilla att känna skuld för att vad som än händer så är det Sverige som samhälle sitt fel för att vi inte är generösa nog med att hjälpa hela världen med alla dess problem. Jag tillhör inte en av dem.

Huruvida gärningsmannen led av någon psykiskt störning är ju dock relevant, men diskussionen om varför inte Sverige gör ännu mer för att hjälpa de som illegalt har tagit sig hit hör väl snarare till Integration och innvandring
Citera
2016-01-29, 00:27
Medlem
orolig2000s avatar
står fast vid det jag har sagt.
det är nästintill omöjligt att inte drabbas av PTSD som barn om man kommer från en miljö där man fått se saker som vi tack och lov slipper uppleva i vårt land.

håller helt och hållet med dig.
vad skönt det vore om man sluppit sida efter sida med rasistiska antaganden, gissningar om etnicitet och folks bittra SD magkänsla i nästintill varje tråd

sov gott!

Citat:
Ursprungligen postat av Tvungen

Citera
2016-01-29, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag har ingen aning om hans motiv men det finns ingenting som talar för att Alexandra känt sig hotad av honom vilket du påstod i ditt förra inlägg. Kanske var hon inte ens det primära offret utan höggs ihjäl för att hon försökte stävja ett bråk. Jag tror inte att MGM är psykiskt störd. Det finns ingenting som talar för detta. På ett hem för VÅRD och boende borde man väl se om en ungdom är så pass störd att VÅRDen på boendet inte är tillräcklig.

Du påstår att det inte finns någonting som talar för att MGM är psykiskt störd,
en extra personal har anställts för att handskas med MGM, kontakt har tagits
med Barn-Ungdomspsykiatrin angående MGM:s mentala hälsa.
Detta talar väl för att MGM har en vacklande psykisk hälsa, lite "störd" rentutav.

Har du någon källa som påvisar att han bedömts som "frisk" ?
Citera
2016-01-29, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azimut68
Vet vi när MGM kom till Sverige?

Kan det vara killen till höger i dessa bilder?

24 jan 2015
https://www.facebook.com/photo.php?f...e=3&permPage=1

15 dec 2014
https://www.facebook.com/photo.php?f...e=3&permPage=1

Killen som har facebook kontot är vad jag förstår Facebookvän med minst en som bor på adressen.

Kom till Sverige "last summer" eller "recently" enligt DM:s artikel:

Citat:
Outside court prosecutor Linda Viking said: 'The suspect has said he is 15 so that is what is charged as. But we are checking his date or birth and name to make sure they are accurate.'
She said he had arrived in Sweden last summer. Asked how he travelled, she said: 'I can't comment on that.'

A source close to the investigation told MailOnline: 'Youssaf Khaliif Nuur is older than 15. You can see he has moustache and a beard. He shaves but you can see he has facial hair.
'He is between 16 and 20 I believe. He is from Somalia. He left Africa less than a year ago. He has only recently arrived in Sweden. He spoke the Somalian language very well,' they added.

http://www.dailymail.co.uk/news/arti...#ixzz3yaJ8Qjag
Citera
2016-01-29, 00:40
Medlem
Star Witnesss avatar
Citat:
står fast vid det jag har sagt.
det är nästintill omöjligt att inte drabbas av PTSD som barn om man kommer från en miljö där man fått se saker som vi tack och lov slipper uppleva i vårt land.

håller helt och hållet med dig.
vad skönt det vore om man sluppit sida efter sida med rasistiska antaganden, gissningar om etnicitet och folks bittra SD magkänsla i nästintill varje tråd

sov gott!

Stå fast vid det du men det är skitsnack. Det finns massvis med välfärdsimmigranter från länder som förvisso är oroliga med svenska mått mätt, som säkert mår lite dåligt över att ha tvingats iväg av familjen men fatta att det krävs mer för PTSD. Sen om det går att applicera på GM i detta fall är en annan femma, han kan va hur psyksjuk som helst. Spelar ingen större roll anser jag, diagnosen är ointressant, vi är alla människor i samspel och hugger man ihjäl någon så ska man få ett kännbart straff oavsett ens bakgrund. Basta.
Citera
2016-01-29, 00:41
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta

den bilden där han sitter med orange handduk över skallen. är den tagen från häkningsförhandlingarna?
han ser ju ut som 15 x2
Citera
2016-01-29, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.Hulot
Du påstår att det inte finns någonting som talar för att MGM är psykiskt störd,
en extra personal har anställts för att handskas med MGM, kontakt har tagits
med Barn-Ungdomspsykiatrin angående MGM:s mentala hälsa.
Detta talar väl för att MGM har en vacklande psykisk hälsa, lite "störd" rentutav.

Har du någon källa som påvisar att han bedömts som "frisk" ?

Detta är en förklaring från boendet. Kontakt med BUP har nästan varenda ensamkommande förutom de som är medborgare i Eritrea eller Syrien och får PUT utan att behöva åberopa PTSD eller annan typ av vacklande psykisk hälsa. Men för all del, om det nu var så illa ställt med MGMs psykiska hälsa, hur tänkte de som var ansvariga för boendet när de tog beslutet om att den 22 -åriga BO skulle vara ensam på boendet hela natten?
Citera
2016-01-29, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Kan du göra dig själv en tjänst och sluta med att insinuera om ''min värld" som du inte vet någonting om. Men det förekommer faktiskt att unga män som inte är psykiskt störda angriper andra med kniv. Ikeamördaren var inte psykiskt störd när han angrep människor med kniv. Jag kan inte uttala mig om MGMs ålder men antagligen är han inte 15 år eftersom han har häktats.

Eftersom brottet är av så allvarlig art så har MGM häktats trots den uppgivna åldern.
Lite ovanligt men rätten har inte bedömt hans ålder på annat sätt hitintills.
Jag har inte spekulerat i åldern på den misstänkte.

"Ikeamördaren" lider av en personlighetsstörning enligt advokat Per-Inge Ekblad.
Den 36-årige mördaren Abraham Ukbagabir bedömdes inte lida av en så allvarlig
störning vid gärningstillfället att han kunde dömas till rättspsykiatrisk vård.

I din värld är han antagligen frisk, helt normal.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21675877.ab
Citera
2016-01-29, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta

Den enda videon som jag hittar med åklagaren där säger hon att hon vill inte uttala sig om hur länge killen har varit i Sverige.

https://www.gp.se/nyheter/goteborg/1...-han-en-pojke-

Så jag tror snarare på att Daily Mail har missuppfattat denna info.

Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
den bilden där han sitter med orange handduk över skallen. är den tagen från häkningsförhandlingarna?
han ser ju ut som 15 x2

Ja den är tagen på häkningsförhandlingarna.
Senast redigerad av Azimut68 2016-01-29 kl. 00:49.
Citera
2016-01-29, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Star Witness
Stå fast vid det du men det är skitsnack. Det finns massvis med välfärdsimmigranter från länder som förvisso är oroliga med svenska mått mätt, som säkert mår lite dåligt över att ha tvingats iväg av familjen men fatta att det krävs mer för PTSD. Sen om det går att applicera på GM i detta fall är en annan femma, han kan va hur psyksjuk som helst. Spelar ingen större roll anser jag, diagnosen är ointressant, vi är alla människor i samspel och hugger man ihjäl någon så ska man få ett kännbart straff oavsett ens bakgrund. Basta.

Dessutom har personer med PTSD en tendens att bli passiva och tillbakadragna vilket gör de till en grupp som sannolikt är grovt underrepresenterade att ta initiativet till att ta den svåra vägen till Europa.

Sen är ju PTSD vanligast hos kvinnor dessutom och särskilt pga. våldtäkt. Jag skulle inte bli förvånad om antalet svenska kvinnor som riskerar att få PTSD pga. invandrares våldtäkter kan vara fler än antalet invandrare med PTSD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in