2016-01-26, 15:52
Medlem
rex144s avatar
alla dessa hem borde ha speciella säkerhetsregler, köksknivar borde låsas in, man borde inte ha knivar överhuvudtaget, brödet, osten, etc. finns att köpa skivat, maten köps väl in? och om den tillagas på plats då ska köket låsas efter att man tillagat maten,

inga vassa föremål borde ligga framme,
Citera
2016-01-26, 15:53
Medlem
Glauciuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
de var väl två stycken på natten?

en ensam personal larmade polisen?

Nej, enligt polisen var Alexandra ensam på plats. Det fanns för övrigt sju personer i huset när händelsen inträffade. Gärningsmannen i sin tur blev omhändertagen av två andra ungdomar i hemmet.
Den som larmade polisen kan mycket väl ha varit en av de boende. Polisen uppger vid samtalet att man uppfattade orden som kniv, bråk, skadad vilket kan tyda på en person som inte behärskar det svenska språket alternativt att man kommunicerade på engelska.

För övrigt undrar jag vems huvud som kommer rulla av den här händelsen. Enligt IVO:s inspektion som gjordes i höstas var det fyra anställda i tjänst vid tillfället och att det ansågs ge goda förutsättningar för att bedriva god vård. Nu har man en mördad ung kvinna och det har även framkommit att hon har varit ensam på boendet. Någon har gjort en rejäl tabbe här.
Senast redigerad av Glaucius 2016-01-26 kl. 15:56.
Citera
2016-01-26, 15:59
Medlem
rex144s avatar
det blir svårt då advokaten kommer ifrågasätta åldersutredningen, kanske går han med på att killen är fyllda 17 år men aldrig att han är över 18,

men oavsett så har vi en ung kille, traumatiserad av krig, deprimerad, bla bla,

och viktigast av allt gäller det att bevisa att det var inte planerat (mord) utan bara dråp i stundens hetta kunde han inte kontrollera sina känslor, han får max 6 år
och kommer ut efter 4 år,

troligast 5 år, ute efter 3 år, LVU hem,

jag skulle bli förvånad om han sitter inne längre än 4 år
Citera
2016-01-26, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Snackas mycket om ålder i sådana här trådar och folk är nervösa att de kommer att släppa honom pga låg ålder. Jag tror att man kommer att visst göra en utredning i detta fall då man faktiskt gör det vid tunga brott, då måste man ju ha både identitet samt ålder för att uttdöma korrekt straff. Motsatsen skulle ju faktiskt innebära att man kan döda hej vilt utan riskpåföljd och så är det ju inte.

Å andra sidan så ansågs det inte klarlagt att gänget marockaner som våldtog och misshandlade en tjej i Fåfängan i Stockholm var över 18. Detta trots att de var registrerade under andra identiteter nere på kontinenten med födelsedatum som åtminstone i något av fallen hade betytt att han var över 18. 6 och 9 månaders ungdomsvård är billigt för en grov våldtäkt och uppenbarligen kan man åtminstone i vissa fall ljuga sig dit.

Citat:

Tror tyvärr du har rätt. Med 2/3-regeln plus 50% straffrabatt pga att han påstår sig vara 15 år kommer han antagligen ut långt innan 4 år har gått.
Senast redigerad av Primulina 2016-01-26 kl. 16:03.
Citera
2016-01-26, 16:02
Medlem
Glauciuss avatar
Citat:
det blir svårt då advokaten kommer ifrågasätta åldersutredningen, kanske går han med på att killen är fyllda 17 år men aldrig att han är över 18,

men oavsett så har vi en ung kille, traumatiserad av krig, deprimerad, bla bla,

och viktigast av allt gäller det att bevisa att det var inte planerat (mord) utan bara dråp i stundens hetta kunde han inte kontrollera sina känslor, han får max 6 år
och kommer ut efter 4 år,

troligast 5 år, ute efter 3 år, LVU hem,

Det är just i såna här fall man inser betydelsen av att ålderskontrollera de ensamkommande "barnen". Ålderskontrollerar man inte den här personen (om han är barn eller vuxen låter jag vara osagt) och går med på att han är under 18 och därmed slipper undan ett alltför hårt straff, så är det skandal.
Citera
2016-01-26, 16:02
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glaucius
Nej, enligt polisen var Alexandra ensam på plats. Det fanns för övrigt sju personer i huset när händelsen inträffade. Gärningsmannen i sin tur blev omhändertagen av två andra ungdomar i hemmet.
Den som larmade polisen kan mycket väl ha varit en av de boende. Polisen uppger vid samtalet att man uppfattade orden som kniv, bråk, skadad vilket kan tyda på en person som inte behärskar det svenska språket alternativt att man kommunicerade på engelska.

För övrigt undrar jag vems huvud som kommer rulla av den här händelsen. Enligt IVO:s inspektion som gjordes i höstas var det fyra anställda i tjänst vid tillfället och att det ansågs ge goda förutsättningar för att bedriva god vård. Nu har man en mördad ung kvinna och det har även framkommit att hon har varit ensam på boendet. Någon har gjort en rejäl tabbe här.

dessa företag som tjänar 2500-3500kr dygnet för varje skäggbarn är giriga, de har minimalt med personal,
7 skäggbarn x 3000kr = 21000 x 30 = 630.000kr per månad
Citera
2016-01-26, 16:13
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svammel
Är man gammal nog att på detta fega sätt ta en människa av daga så är man också gammal nog att ta konsekvenser av sitt handlande. Jag blir galen om tingsrätten skall ta ålder i beaktande. En rejäl åldersbestämmning lär behövas här. Straffpåföljden måste väl bli bra mycket strängare om t ex visar sig att barnet/mannen är 18-20 år istället för 15?

Jag läste nyligen om att man inom den internationella ungdomsfotbollen använder magnetkamera i stället för röntgen för att åldersbestämma spelarna, och det funkar så bra så nu ska tydligen Socialstyrelsen titta på denna metod. Snarast möjligt, får man hoppas, så att de kan börja tömma HVB-hem som detta!

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny...sportens-varld
Citera
2016-01-26, 16:14
Medlem
Clodiuss avatar
Har det kommit fram något om motivet? Jag kan tyvärr tänka mig flera olika motivbilder, den ena obehagligare än den andra...
Citera
2016-01-26, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Har det kommit fram något om motivet? Jag kan tyvärr tänka mig flera olika motivbilder, den ena obehagligare än den andra...

Nix, inte än.

https://www.flashback.org/sp56145639
Citera
2016-01-26, 16:22
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Primulina
Tror tyvärr du har rätt. Med 2/3-regeln plus 50% straffrabatt pga att han påstår sig vara 15 år kommer han antagligen ut långt innan 4 år har gått.

Är han 15 år är det sluten ungdomsvård som följer för detta brottet, 2/3 regeln gäller inte sluten ungdomsvård.
Citera
2016-01-26, 16:22
Medlem
rex144s avatar
även om man nu kommer fram till att han är över 18 år så är det ett våldsdåd som tyder på oberäknelighet hos GM, ett känsloutbrott..., inte ett planerat mord,

han blev arg, något brast hos honom, han är traumatiserad, mentalt svag, deprimerad,

"det var ett rop på hjälp" hehe, osv.

på grund av omständigheter kommer han som (ung)vuxen inte dömas till längre straff än 8 år,

troligen 6 år - straffrabatt = 4 år,

oavsett om man nu fastställer att han är 18 år så blir inte påföljden längre än 8 år, troligast 6 år efter överklagan
Citera
2016-01-26, 16:23
Medlem
Jag tror att mördaren är marockan. De är ju helt galna vad det verkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in