Citat:
Ursprungligen postat av
cmonthrough
Alexandra är ett hebreiskt namn och ligger närmare arabiskan än svenskan. ''Västerländska namn'' Dvs hebreiska är rätt så vanligt i mellanöstern, även bland muslimer.

Idioter.
Kristna libaneser är dessutom araber, och har mer gemensamt med muslimer än vad de har med kristna svenskar. Ni kanske borde läsa mer om kultur istället för att låtsas vara så jädra insatta?
Fast... du har ju nästan inte rätt i nånting. Alexandra är en feminin form av Alexander, du vet
Alexander den Store, den grekiske erövraren.
Och hebreiska är inte alls vanligt i Mellanöstern. Det talas i princip bara i Israel, och den hebreiska som talas är dessutom ett rekonstruerat språk som blev populärt i samband med den judiska återflytten från diasporan.
Avledningar av namnet Alexander finns däremot i många länder där den grekiske erövraren varit, eller bara blivit känd - från Sander i Pakistan till Al i Staterna.
Att kristna i Mellanösterna ser sig som araber är en relativt ny företeelse, som kom i samband med panarabismen i mitten av 1900-talet. Det var ett försök att bli accepterade som jämlikar på etnisk grund, efter att ha varit förtryckta så länge på religiös grund. Det höll väl inte i sig så länge, om man säger så.
OnT: Jag blev uppmärksammad på att BO har flera släktingar i
Israel. Jag får det till moster och kusiner när jag kollar hennes facebook. Med tanke på att Israel är ett populärt hatobjekt, kanske det kan ha varit en del av GMs eventuella hat mot henne. Om kopplingarna till Israel var kända, vill säga.
Förutom att hon begick dödssynderna att vara kristen, tjej, snygg och tillrättavisa en man.