2016-01-27, 10:05
Medlem
Kipps avatar
Pratat med kompisar som är poliser och de är fullständigt vansinniga över hur man kan uttala sig så i TV.
Citera
2016-01-27, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NewSwede
https://videopress.com/v/ovEpAiIW

The accused murderers defense lawyer speaks on SVT.

(Hang on ! This is the defense lawyer right????)

Om han kunde lägga av med gulligull-rösten skulle mycket vara vunnet. Något så vansinnigt, det är som att han bara pliktskyldigast framför sina kondoleanser till offrets anhöriga och sedan gull-pratar resten av tiden om gärningsmannens tuffa uppväxt.

Att hålla någon ansvarig för sina handlingar, och inte bortförklara dem, DET är att se på gärningsmannen som sin medmänniska. Som en riktig människa som med ett ansvar.
Citera
2016-01-27, 10:21
Medlem
Årsredovisning för det aktuella bolaget HVB Living Nordic AB
https://minfil.org/z5tdl5b6bd/5569553430_2014-12.pdf

Bolaget startades 2013-12-18 av några personer bosatta i Göteborg / Västra Frölunda.
2014-09-01 öppnades det aktuella HVB-boendet i Mölndal.

Under första räkenskapsåret (2013-12-18 - 2014-12-31) redovisade HVB Living Nordic följande siffror:

Omsättning: 3 589 536
Rörelseresultat: 818 940
Resultat efter finansiella poster: 818 769

Det vill säga, bolaget hade redan under debutåret en vinstmarginal på 23%. Detta skall jämföras med Bert Karlssons hårt kritiserade bolag Jokarjo AB vars marginal hittills inte har överstigit 14%. (Bert har dock fler bolag i samma bransch...)

Omsättningen och vinsten har förmodligen ökat rejält sedan denna redovisning publicerads, Enligt deras egna uppgifter skall det nu ingå fem HVB-hem i verksamheten:
  • Åby (Mölndal), 10 platser
  • Utlanda (Johanneberg), 12 platser
  • Hönö, 16 platser
  • Svenljunga, Okänt antal platser
  • samt ett opreciserat femte hem, enligt deras egna uppgifter.

Oklart vem som äger HVB Living Nordic, bolaget rör dessutom till det genom att skicka fram en "talesman" för att bemöta media som egentligen är föreståndare för ett helt annat HVM-hem ägt av samma bolag.

Hoppas inte media släpper det här nu, Bert har ju faktiskt pekat på att det finns aktörer i branschen som skor sig mycket mer än han. HVB Living Nordic kanske är en av aktörerna han syftar på. Dessutom måste tydligen IVOs regler kring bemanning skärpas.
Citera
2016-01-27, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cmonthrough
Alexandra är ett hebreiskt namn och ligger närmare arabiskan än svenskan. ''Västerländska namn'' Dvs hebreiska är rätt så vanligt i mellanöstern, även bland muslimer. Idioter.

Kristna libaneser är dessutom araber, och har mer gemensamt med muslimer än vad de har med kristna svenskar. Ni kanske borde läsa mer om kultur istället för att låtsas vara så jädra insatta?

Fast... du har ju nästan inte rätt i nånting. Alexandra är en feminin form av Alexander, du vet Alexander den Store, den grekiske erövraren.

Och hebreiska är inte alls vanligt i Mellanöstern. Det talas i princip bara i Israel, och den hebreiska som talas är dessutom ett rekonstruerat språk som blev populärt i samband med den judiska återflytten från diasporan.

Avledningar av namnet Alexander finns däremot i många länder där den grekiske erövraren varit, eller bara blivit känd - från Sander i Pakistan till Al i Staterna.

Att kristna i Mellanösterna ser sig som araber är en relativt ny företeelse, som kom i samband med panarabismen i mitten av 1900-talet. Det var ett försök att bli accepterade som jämlikar på etnisk grund, efter att ha varit förtryckta så länge på religiös grund. Det höll väl inte i sig så länge, om man säger så.

OnT: Jag blev uppmärksammad på att BO har flera släktingar i Israel. Jag får det till moster och kusiner när jag kollar hennes facebook. Med tanke på att Israel är ett populärt hatobjekt, kanske det kan ha varit en del av GMs eventuella hat mot henne. Om kopplingarna till Israel var kända, vill säga.

Förutom att hon begick dödssynderna att vara kristen, tjej, snygg och tillrättavisa en man.
Senast redigerad av Tvungen 2016-01-27 kl. 10:46.
Citera
2016-01-27, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cmonthrough
Alexandra är ett hebreiskt namn och ligger närmare arabiskan än svenskan. ''Västerländska namn'' Dvs hebreiska är rätt så vanligt i mellanöstern, även bland muslimer. Idioter.

Kristna libaneser är dessutom araber, och har mer gemensamt med muslimer än vad de har med kristna svenskar. Ni kanske borde läsa mer om kultur istället för att låtsas vara så jädra insatta?

Jag är inget fan av araber och muslimer o deras kultur, Men man ska ha fakta innan man uttrycker sig. Din info är bra för folk som inte förstår bättre, Men alexandra är grekiskt.dom flesta namn vi använder idag är arabiska/hebreiska som folk har i sverige . Bara att dom är böjda . Folk väljer att kalla det bibliska namn. Men folk glömer bort att Jesus var jude(semit) och semiter är palestinier också. som folk kallar araber. Och jesus utseende var arabiskt eller mellanöstern hur man ska uttrycka sig.

MEN ALEXNADRA MEZHER VAR ARAB OCH FÖREBLIR, SLUTA DIVIDERA HENNES URSPRUNG BARA FÖR HON VA EN KRISTEN ARAB OCH RÅKADE SE BRA UT .
Senast redigerad av Melankoli12 2016-01-27 kl. 10:41.
Citera
2016-01-27, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melankoli12
Jag är inget fan av araber och muslimer o deras kultur, Men man ska ha fakta innan man uttrycker sig. Din info är bra för folk som inte förstår bättre, dom flesta namn är arabiska/hebreiska som folk har i sverige . Bara att dom är böjda . Folk väljer att kalla det bibliska namn. Men folk glömer bort att Jesus var jude(semit) och semiter är palestinier också. som folk kallar araber. Och jesus utseende var arabiskt eller mellanöstern hur man ska uttrycka sig

Nä, cmonthroughs info är inte bra, för cmonthrough har fel i nästan alla sina påståenden. Se mitt inlägg ovan.
Citera
2016-01-27, 10:49
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lavetten
Det är inte ett fängelse. De jobbar med människor som flytt krig och söker trygghet och omtanke. Då ska man kunna vara ensam med dem. Både personal och vi ute i samhället.

Nu reflekterar ju detta tyvärr inte verkligheten, det är jag mycket väl medveten om, men det är så det borde vara. Man ska inte behöva vara rädd för människor man hjälper och tar hand om. Hela situationen är verkligen olustig.

Tyckte dock verkligen att det var intressant att man inte kommit på tanken att säkra knivar och liknande tillhyggen på dessa anläggningar, förräns efter det här hade hänt.
Citera
2016-01-27, 10:50
Bannlyst
Tydligen vill BOs släktingar ha rättegang i Libanon da man inte litar pa det svenska rättssystemet https://m.facebook.com/story.php?sto...39524972920072
Citera
2016-01-27, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melankoli12
Jag är inget fan av araber och muslimer o deras kultur, Men man ska ha fakta innan man uttrycker sig.

...

MEN ALEXNADRA MEZHER VAR ARAB OCH FÖREBLIR, SLUTA DIVIDERA HENNES URSPRUNG BARA FÖR HON VA EN KRISTEN ARAB OCH RÅKADE SE BRA UT .

Var det inte du som sa att man skulle ha fakta innan man uttalar sig?

Vad BO har för bakgrund och vad hon stod för är intressant, om det kan ge en bild av GMs motiv till dådet.
Citera
2016-01-27, 10:54
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Att mängder av de ensamkommande är svårt psykiskt traumatiserade finns det inget belägg för alls. Detta är ett påstående som utan grund upprepats av media så många gånger att det blivit en "sanning". Detta och liknande påståenden kommer från batikvänsterns smygrasistiska uppfattning om att inga barn utanför Sverige har en bra barndom.

Jag utgår från att i princip alla från mellanöstern kommande är mer eller mindre traumatiserade, beroende på omänskliga uppfostringsmetoder. Både pojkar och flickor får stryk, en del varje dag.
Se t ex kurden Özz Nujen i "Stjärnorna på slottet" när han berättar om sin far: "Ja han slog mig. Han slog mig varje dag tills jag blev arton". Sen tillägger Özz att det var inget konstigt med det, "så gjorde alla där, det var normalt, alla gjorde så". Den sortens uppfostran traumatiserar och skadar för livet, ur sådan föds hat och och önskan om hämnd, mot andra än den som förödmjukade och slog, ofta.
Jag har fler exempel, en marockansk pappa slog ihjäl sin älsklingsson, läs gärna Yahya Hassans självbiografi, hans pappa slogs med tillhygge, Yahya drömde om att döda honom... Fullt normalt. Fostrar farliga människor.
Citera
2016-01-27, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kipp
Pratat med kompisar som är poliser och de är fullständigt vansinniga över hur man kan uttala sig så i TV.

Men är det inte fullständigt oprofessionellt att uttalar sig så?
Hur vet han - bara en dag efter - att GM hade traumatiskt upplevelser och att det orsakade det här ??

Det verkar som att han med flit undergräva åklagare och förstärker försvarets argument!!!

Bli så förbannad och förstummad !! (Is that the right word? )
Citera
2016-01-27, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvungen
Var det inte du som sa att man skulle ha fakta innan man uttalar sig?

Vad BO har för bakgrund och vad hon stod för är intressant, om det kan ge en bild av GMs motiv till dådet.

Ja, Men hon är kristen och är en arab eller semit. Oavsett vad e hon från Libanon. där de lever araber och semiter och assyrier. Sen att hon dödades för sin religion vet inte jag. men många heter alexandra i mellanöstern. och kristendom är från mellanöstern. såntrött på folk som tror att bara för man e kristen kan man inte va arab eller semit
Senast redigerad av Melankoli12 2016-01-27 kl. 11:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in