Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-01-24, 20:00
  #1
Medlem
Andeljuss avatar
Min följande förklaring kan faktiskt bevisa att vi faktiskt kan vara odödliga andar levande i dödligt kött:

Vi kan inte vara medvetna om att vara döda. Vi kan bara vara medvetna om att vara levande. Vi kan inte veta om vi någonsin varit döda eller om vi någonsin kommer att vara döda. Att vi är levande är den enda sak vi vet och kan vara den enda sak vi vet för evigt.

Förstod ni? Vad tror ni?
__________________
Senast redigerad av Andeljus 2016-01-24 kl. 20:03.
Citera
2016-01-24, 20:05
  #2
Medlem
Ricolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andeljus
Min följande förklaring kan faktiskt bevisa att vi faktiskt kan vara odödliga andar levande i dödligt kött:

Vi kan inte vara medvetna om att vara döda. Vi kan bara vara medvetna om att vara levande. Vi kan inte veta om vi någonsin varit döda eller om vi någonsin kommer att vara döda. Att vi är levande är den enda sak vi vet och kan vara den enda sak vi vet för evigt.

Förstod ni? Vad tror ni?
Nej jag tror inte som du gör.
Citera
2016-01-24, 20:11
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andeljus
Min följande förklaring kan faktiskt bevisa att vi faktiskt kan vara odödliga andar levande i dödligt kött:

Vi kan inte vara medvetna om att vara döda. Vi kan bara vara medvetna om att vara i liv. Vi kan inte veta om vi någonsin varit döda eller om vi någonsin kommer att vara döda. Att vi är levande är den enda sak vi vet och kan vara den enda sak vi vet för evigt.

Förstod ni? Vad tror ni?

Tycker inte att du bevisar något speciellt här? Ditt argument är alltså: Vi vet inte om vi varit/kommer att dö => vi är odödliga.
Jag håller med om att "Vi vet inte om vi varit/kommer att dö", men det kan likagärna leda till att vi inte är odödliga? Tror nog att du måste utvecka din hypotes för att förklara varför det inte är en variant.
Citera
2016-01-24, 20:13
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andeljus
Min följande förklaring kan faktiskt bevisa att vi faktiskt kan vara odödliga andar levande i dödligt kött:

Vi kan inte vara medvetna om att vara döda. Vi kan bara vara medvetna om att vara levande. Vi kan inte veta om vi någonsin varit döda eller om vi någonsin kommer att vara döda. Att vi är levande är den enda sak vi vet och kan vara den enda sak vi vet för evigt.

Förstod ni? Vad tror ni?

Jag jag förstår. Skulle också vilja tilläga att inget någonsin försvinner ur det hela. Allting finns kvar. Om än i annan form.
__________________
Senast redigerad av ivanivan 2016-01-24 kl. 20:16.
Citera
2016-01-24, 20:13
  #5
Avstängd
OrtensBecknares avatar
Men andra vet att vi är döda ju?
Citera
2016-01-24, 20:21
  #6
Medlem
Hitokiri-Battosais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andeljus
Min följande förklaring kan faktiskt bevisa att vi faktiskt kan vara odödliga andar levande i dödligt kött:

Vi kan inte vara medvetna om att vara döda. Vi kan bara vara medvetna om att vara levande. Vi kan inte veta om vi någonsin varit döda eller om vi någonsin kommer att vara döda. Att vi är levande är den enda sak vi vet och kan vara den enda sak vi vet för evigt.

Förstod ni? Vad tror ni?

Jag förstår vad du menar och håller med.
Dock kommer du känna hur du dör / förlorar medvetandet.
Så du kommer ju förstå "nu dör jag".
Citera
2016-01-24, 20:32
  #7
Medlem
Andeljuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ivanivan
Jag jag förstår. Skulle också vilja tilläga att inget någonsin försvinner ur det hela. Allting finns kvar. Om än i annan form.
Precis. Det reinkarnation.
Citera
2016-01-24, 21:05
  #8
Medlem
nedboys avatar
Mycket hittepå här?

När kommer beviset?
Citera
2016-01-24, 21:25
  #9
Medlem
Om vi vore odödliga skulle väl en del av oss ha minnen som sträckte sig några hundratusen år tillbaka eller så?
Om du vill påstå att minnet raderas då den fysiska kroppen dör måste jag fråga: vad är det i detta sammanhang för skillnad på total minnesförlust och död?
Citera
2016-01-24, 22:33
  #10
Medlem
garm76s avatar
Det vi är uppbyggda av kommer att leva tills nästa kollaps av universum.

Medvetandet kommer dock att gå förlorat tills vi kan överföra det elektroniskt till en mer stabil och hållbar förvaring än människohjärnan.
Citera
2016-01-24, 22:36
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Om vi vore odödliga skulle väl en del av oss ha minnen som sträckte sig några hundratusen år tillbaka eller så?
Om du vill påstå att minnet raderas då den fysiska kroppen dör måste jag fråga: vad är det i detta sammanhang för skillnad på total minnesförlust och död?

Minnet sitter i hjärnan när man dör förlorar lämnar man sin kropp dvs minnet.
Citera
2016-01-25, 01:35
  #12
Medlem
Jag är trött på sådanna här enkla och dumma påsteåenden/teorier. Vad leder det till? Vilket problem löser du med det verktyg du skapat?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback