Citat:
Ursprungligen postat av
Andeljus
Min följande förklaring kan faktiskt bevisa att vi faktiskt kan vara odödliga andar levande i dödligt kött:
Vi kan inte vara medvetna om att vara döda. Vi kan bara vara medvetna om att vara levande. Vi kan inte veta om vi någonsin varit döda eller om vi någonsin kommer att vara döda. Att vi är levande är den enda sak vi vet och kan vara den enda sak vi vet för evigt.
Förstod ni? Vad tror ni?
Låt oss dela upp dina påstående:
1 Vi kan inte vara medvetna om att vara döda.
2 Vi kan bara vara medvetna om att vara levande.
3 Vi kan inte veta om vi någonsin varit döda eller om vi någonsin kommer att vara döda.
4 (Slutsats) Att vi är levande är den enda sak vi vet och kan vara den enda sak vi vet för evigt.
1 är ok, 2 är ok under vissa omständigheter, 3 är direkt felaktigt och slutsatsen följaktligen ogiltig.
2 är ok så länge jag har medvetande, typiskt ekvivalent med att vara vaken. Under djupsömn eller narkos är jag inte medveten om att vara levande men någon annan som observerar mig kan avgöra om jag är det.
3 är felaktig på följande sätt: Innan vi föds är vi inte döda, vi är enbart icke-existerande; död och icke-existerande är inte samma sak. För att vara död krävs det att du har fötts och sedan dött. Vi vet också att vi förr eller senare kommer att dö.
Lycka till!