2005-11-15, 22:28
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Okej nu har folk fått slänga ur sig lite halvhjärtade åsikter. Kommer det här dravlandet att leda någonstans? Knappast... Lika bra att låsa nu va?
Citera
2005-11-16, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 202walker
Kommer ihåg en gammal slagdänga lite vagt:

Basker svart - Tar en kvart
Basker blå - Är lätt att få
Basker röd - Blir din död
Basker grön - Jägarlön (eller "Ack, så skön" som man fick säga på amfibiereg.)

Nej nej...

Basker blå - Är lätt att få
Basker röd - Jägardöd
Basker grön - Krävs ett stön
Basker svart - Hjältars hatt

Citera
2005-11-16, 02:25
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasjnikov
Okej nu har folk fått slänga ur sig lite halvhjärtade åsikter. Kommer det här dravlandet att leda någonstans? Knappast... Lika bra att låsa nu va?

Just när jag tänkte att jag inte har sett några idiotiska inlägg på minst 48 timmar så snubblar jag över ditt försök att leka moderator.... :thumbsdow
Citera
2005-11-16, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Dock är det bara "elittrupperna" som får ha grön basker, och för det måste man klara en ganska lång och krävande "barettmarsch" samt att man måste ha prickfri tjänstgöring. I regel är det väl Jägarna som har den gröna baretten (om de klarar barettmarschen vill säga).

Det stämmer inte helt kan jag säga, jag gör utlandstjänst i kosovo och arbetar med finnar dagligen - dom har alla gröna baskrar fast dom är signalister och busschaffisar
Citera
2005-11-16, 10:03
Medlem
Jag såg att norska flottan har skaffat basker. Pinsamt.

Även israeliska FM har visst hakat på i baskerstormen, fast deras färgval och design är ju långt ifrån vad jag skulle kalla snyggt. Kombinera en lila basker med hängröv på byxorna(hängröven verkar vara reglementerad), ush!

Angående var man bär basker så är det olika. KJ har den på jämt, antagligen för att efterrapa paratroopers i falklandskriget, som bar den röda baskern i strid(för att underlätta för fi att sikta?). Andra förband verkar prioritera säkerhet och stridsvärde framför PR och vad soldaterna tycker är häftigt.
Citera
2005-11-16, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball

Men i övrigt så var det bara jägarförband som hade basker på första halvan av 90-talet.

Mörkblå basker för Ka:s icke jägarpersonal infördes dock lite tidigare än så, vill minnas att den kom omkring 1990. Sedan har jag för mig att arméflyget har haft baskrar även före mitten av 1990-talet

Kj har inte alltid basker, men ofta. Tacka vet jag fältmössan..
Citera
2005-11-16, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Räserfläns69
Jag såg att norska flottan har skaffat basker. Pinsamt.

Även israeliska FM har visst hakat på i baskerstormen, fast deras färgval och design är ju långt ifrån vad jag skulle kalla snyggt. Kombinera en lila basker med hängröv på byxorna(hängröven verkar vara reglementerad), ush!

Angående var man bär basker så är det olika. KJ har den på jämt, antagligen för att efterrapa paratroopers i falklandskriget, som bar den röda baskern i strid(för att underlätta för fi att sikta?). Andra förband verkar prioritera säkerhet och stridsvärde framför PR och vad soldaterna tycker är häftigt.

Att ha basker i aktiv tjänst måste väl vara det fjantigaste av allt? Då har man väl för sjutton fältmössan? Såg en snubbe som hade baskern på under senaste övningen. Ute i skogen. Ostukad. Han kamoflerade lätt som en svamp.
Citera
2005-11-16, 14:00
Medlem
skalizs avatar
Basker blå = lätt att få

Det här med att den blåa baskern skulle vara lätt att få stämmer inte helt. Baskerproven ser väldigt olika ut beroende på vilken tjänst man har, vilket år man låg inne och vilket regemente och kompani man ligger på.

Låg inne som gruppchef och har en vacker mörkt blå luftvärnsbasker, och den fick jag fan kämpa stenhårt för. Kan uppriktigt säga att baskerprovet är det jobbigaste jag gjort i hela mitt liv.

Men som sagt skiljer det sig endel. Mina soldaters baskerprov gick ut på att prova ut rätt storlek..
Citera
2005-11-16, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nradg
Det stämmer inte helt kan jag säga, jag gör utlandstjänst i kosovo och arbetar med finnar dagligen - dom har alla gröna baskrar fast dom är signalister och busschaffisar

Den gröna baretten har alla i landstridsmakten (maavoimat) med emblem av finska lejonet, men kustjägarna (eller de som avklarat marschen plus kraven) har en ljusare variant av grönt, med ett guldemblem av örnen.
Borde vara så.
Citera
2005-11-16, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iio
Den gröna baretten har alla i landstridsmakten (maavoimat) med emblem av finska lejonet, men kustjägarna (eller de som avklarat marschen plus kraven) har en ljusare variant av grönt, med ett guldemblem av örnen.
Borde vara så.

Stämmer bra det. Även om det fortfarande ställs krav för att få "örnen" så är det inte längre vad det en gång varit.
Citera
2005-11-16, 18:32
Medlem
Det är nog ganska många som rasar över att kraven har gått ner för att få baskern även i sverige. På den gamla goda tiden (80-talet) tog man in 150 man till KJ, sedan körde man med dom tills bara 60 var kvar, inte undra på att kraven var högre då.
Citera
2005-11-16, 19:12
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Räserfläns69
Det är nog ganska många som rasar över att kraven har gått ner för att få baskern även i sverige. På den gamla goda tiden (80-talet) tog man in 150 man till KJ, sedan körde man med dom tills bara 60 var kvar, inte undra på att kraven var högre då.

Efter muck och några år efter hade jag min basker på en sån där glas-skalle och på hedersplats i hemmet men nu sen flera år ligger den högst upp i bokhyllan (utan glas-skallen) bakom en snidad afrikansk trägubbe som sätter på en kvinna bakifrån (tror den är gjord i ebenholtz?).....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in