2005-11-12, 20:16
Medlem
pjtrs avatar
Skulle du ha på dig en basker i det civila livet skulle du bli stämplad som grodätare eller bög, så varför har det här oskiket levt kvar i det militära och där stämplas det som koolt. Efter att ha genomgått hårda prov får den stolte soldaten äntligen sätta på sig den här tygbiten. Om någon försöker tvinga på mig en basker i lumpen kommer jag vägra.

Har den ens en funktion än att dölja begynnande flint? Den värmer inte öronen, skyddar inte ögonen eller nacken mot solen, ser ful ut.

Har ni nåt att säga till baskerns försvar?
Citera
2005-11-12, 20:50
Medlem
TTKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjtr
Har ni nåt att säga till baskerns försvar?

Lättare än en stålkruka. Okej på somrarna, inte såpass stor att den fastnar i grenar och inte heller så varm som en riktig mössa skulle vara.
Citera
2005-11-12, 20:53
Bannlyst
Att du (och jag) tycker det är fult räcker nog inte som anledning att ta bort det ur den traditionella uniformeringen, liksom polisens mössor, lapplisors kläder osv. inte byts ut allt för ofta.
Skärp dig.
Citera
2005-11-12, 21:47
Medlem
snuttes avatar
Antar att du inte gjort lumpen eller har åldern inne för att få göra den. Men baskern är något folk förtjänar och är stolta över. Smaken är som baken och om du tycker dom ser ut som en bunt grodätare eller rumpnissar får du göra det. Jag tror folk som fått sin basker ändå kommer ha den och känna sig stolta.
Citera
2005-11-12, 22:08
Medlem
pjtrs avatar
Vore det enklare att inte ha någon mössa alls när det är vart? Ev en hatt för att skydda mot solen?

Jag förstår ju att de är stolta över att ha lidit men kan de inte ta på ett simborgarmärke att sätta på bröstet istället?
Varför måste det vara en ful mössa utan funktion?
Dessutom börjar den väl bli vanligare än den tidigare var, nu har väl varann kotte basker istället för typ det hemliga elitregementet som det var innan?
Citera
2005-11-12, 22:12
Medlem
503s avatar
jag har ingen direkt synpunkt på hurvida det är snyggt eller ej, men jag tycker att det är en sån sak som hör till militären och jag tycker gott vi kan ha kvar det.
Citera
2005-11-12, 22:33
Medlem
wreckinggirls avatar
- det här är mitt första inlägg med betydande mängad alkohol kroppen. Gissar att det kommer att redigeras styggt i morgon ...

Nå. Baskern hör pansarvapnet till. Jag kan sträcka mig så långt att jag låter den lila baskern vara OK. Hursomhelst ...

Baskern är från början (inte grodätarnas möss-basker alltså) en rejält vadderad luva att ha inne i ett stridsfordon. Och nu snackar vi om den tiden när hjälmar gjordes av plåt ... de var alltså fullständigt otympliga. Baskern var ett nyttoföremål. Sen kom allsköns jägare och "kapade" den - personligen tror jag att det var för svårt för dem att minnas om mösskärmen skulle vara framåt eller bakåt.

Basker var alltså det som gällde i stället för hjälm ... Och är den svart gäller den framgent. En basker skall vara svart och ha en pansarnäve i guld!

Citera
2005-11-12, 23:16
Medlem
Saltas avatar
Så fort någon nämnet ordet basker tänker jag på pensionärer och rollatorer.
Citera
2005-11-12, 23:19
Medlem
Serrus avatar
Rapportera tillbaka sedan hur det gick med vägringen, skulle va skönt att få veta. För du är väl allvarlig?
Citera
2005-11-12, 23:35
Medlem
Enders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wreckinggirl
En basker skall vara svart och ha en pansarnäve i guld!
Fast pansartruppernas basker är väl ändå mörkt mörkt blå?
Citera
2005-11-12, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ender
Fast pansartruppernas basker är väl ändå mörkt mörkt blå?

NEEEEEJ!!! Det är den I-N-T-E!!! Den är svart, svart som synden. Den mörkblå är nånslags basker-för-de-vapenslag-som-egentligen-inte-ska-ha-basker-men-som-vill-ha-en-ändå-för-annars-blir-de t-orättvist! "Basker blå - lätt att få" osv...
Citera
2005-11-12, 23:58
Medlem
Enders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greendayfan
NEEEEEJ!!! Det är den I-N-T-E!!! Den är svart, svart som synden. Den mörkblå är nånslags basker-för-de-vapenslag-som-egentligen-inte-ska-ha-basker-men-som-vill-ha-en-ändå-för-annars-blir-de t-orättvist! "Basker blå - lätt att få" osv...
Hm, nej du har faktiskt rätt. My bad. Den är idag svart, men den var mörkblå fram till ca 1999 om jag minns rätt. Jag börjar bli gammal... Men menar du på allvar att pansartuppernas basker INTE är lätt att få?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in