2005-11-15, 03:12
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ian S
Legionen har baskrarna på samma sätt som vi har den extremt amatörmässiga m90 "kepsen"som mest ser ut som en bebis keps nersmetad i grön o brun färg, dom har ju kepin som ett bevis på att man är något

Men Franska Främlingslegionen är ju mer eller mindre ett enda stort elitförband och därför är det inte mer än rätt att alla där bär basker.
Citera
2005-11-15, 03:17
Medlem
Ian Ss avatar
Basker frågan

Jo elit är dom men hur funkare i resten av franska armen då ? får alla basker där på en gång lr ere ngn form av elit symbol ?
Tycker svenskarna ska skaffa en snyggare huvdbonad istället för m90 kepsen och kanske sätta ngn form av synlig symbol där som visar att man är elit =)
Citera
2005-11-15, 03:56
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ian S
Tycker svenskarna ska skaffa en snyggare huvdbonad istället för m90 kepsen och kanske sätta ngn form av synlig symbol där som visar att man är elit =)

Håller med dig fullständigt, M/59 & M/90 kepsarna är ruggigt fula och sunkiga!! USA har en del snygga huvudbonader som inte är baskrar utan mössor/kepsar av lite hårdare material.

Tillägg: Jag tycker inte FJS och kustjägeriet ska byta bort baskern, däremot borde det bli som förut, att enbart jägarförband har basker.
Citera
2005-11-15, 10:27
Medlem
Oddball:
Ingen fara på taket!

Anledningen till att jag uttryckte mig som jag gjorde var att KJ är en infanterienhet, även om den inte har något med infanteriet att göra, och den är den ända offensiva, dvs går till attack. Nu har dock amfskytte tagit över den rollen, men dom är ju organiserade under KJkomp i krig.

Jag tror det är omöjligt politiskt idag att införa något igenkänningsmärke om man är elit. FM vill vara PK och då är förband som är "elit", mansdominerade och med brutal chargång inte något populärt. Bakgrunden till detta var nog att det förekom nazister på "elitutbildningarna" vilket, med viss rätt, skrämde.
Citera
2005-11-15, 11:01
Medlem
nozinans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Håller med dig fullständigt, M/59 & M/90 kepsarna är ruggigt fula och sunkiga!! USA har en del snygga huvudbonader som inte är baskrar utan mössor/kepsar av lite hårdare material.

Tillägg: Jag tycker inte FJS och kustjägeriet ska byta bort baskern, däremot borde det bli som förut, att enbart jägarförband har basker.

Var det enbart jägarförband som hade basker "förut"?
Citera
2005-11-15, 13:31
Medlem
Singapore Slims avatar
När jag gick mhs var det snack om att trycka på oss flottister basker (som om inte grönkläder skulle räcka...) Varken vi själva, jägarna eller de vanliga skogsmullarna var speciellt imponerande av detta. Den marinblå baskern används enligt uppgift av vissa sjöbevakare och sådana på muskö, men jag har aldrig sett en sådan på ett sjögående förband. Det i särklass dummaste påfundet måste ändå vara "sjöstridskepsen", man tycker ju att varenda människa borde begripa varför man inte bör ha keps på sig på sjön.
Citera
2005-11-15, 14:13
Medlem
Ian Ss avatar
Basker frågan

Jägarna och pansar kan ha basker alla andra borde ha något annat trucker keps lr vafan som hellst, sen borde hela försvaret modifiera m90 kepsen så det blir lite stil på den. Samma kvalite på kepsarna man har där som det är på de man sydde i slöjden.
Citera
2005-11-15, 14:16
Bannlyst
Haha!
Läste fel: Varför tycker alla militärer att basket är coolt.

Retirerar genast från tråden.
Citera
2005-11-15, 14:20
Medlem
För mig som flottist ser jag ingen nytta med att ha på mig en mössa när det inte är kallt, och då funkar skoterkepsen jättebra. Annars kan man ju faktiskt vara utan mössa.

För skogsnissar tycker jag basker är helt onödigt, mössa ,keps och hjälm räcker. Basker kan dock vara ett billigt reklamknep för jägarna.
Citera
2005-11-15, 14:29
Moderator
tobess avatar
I Finland har alla i åtminstone armén/marinen basker (kallas dock barett i Finland, vilket jag anser vara mer passande namn eftersom jag associerar "basker" med pensionärer.. )

Dock är det bara "elittrupperna" som får ha grön basker, och för det måste man klara en ganska lång och krävande "barettmarsch" samt att man måste ha prickfri tjänstgöring. I regel är det väl Jägarna som har den gröna baretten (om de klarar barettmarschen vill säga).

Fallskärmsjägarna har röd.
Citera
2005-11-15, 14:51
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nozinan
Var det enbart jägarförband som hade basker "förut"?

Njaa...pansar hade ju basker men den var såpass lätt att känna igen eftersom det var den enda riktigt mörka baskern som fanns under "min" tid, dessutom var de flesta pansargubbar väldigt små....(retas lite bara!). Musikkåren hade/har också basker och brukade förväxlas med oss ibland (klarröd/vinröd).

Men i övrigt så var det bara jägarförband som hade basker på första halvan av 90-talet.
Citera
2005-11-15, 18:23
Medlem
Baskern är för soldats enskilda uppträdande eller till paraduniformen. Inget man kränger på sig i skogen. Så, knappast någon "avundsjuka" som ligger bakom.

Själv har jag en brun, väl stukad, med tillhörande emblem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in