2005-11-16, 19:21
Medlem
Vilka enheter i Försvarsmakten är det som bär "fiskehatt" eller vad man kallar den, klockren i mitt tycke.
Citera
2005-11-16, 21:13
Medlem
Singapore Slims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
Vilka enheter i Försvarsmakten är det som bär "fiskehatt" eller vad man kallar den, klockren i mitt tycke.

marinens bassäk (tror dom heter något annat nu) är det som glider runt i "bashatt m/90"
Citera
2005-11-16, 22:50
Heter numera Säkpluton-sjö...och ja, hatten är klockren.
Citera
2005-11-17, 10:48
Medlem
Oddball:
Det är ju lite MÖP varning att ha sin basker på en pidestal mitt i rummet. Det säger ju att din militära utbildning är det viktigaste för dig, och att du vill visa detta för världen. Inget fel i det, men stolthet behöver kanske inte basuneras ut. Dessutom finns det ju folk med mindervärdeskomplex som känner skam när dom ser din klenod, och sådanna känslor behöver man ju inte röra upp.

Är det bara jag som tycker fiskehatten är jätteful? Speciellt när den är vikt på mitten. Jag betvivlar inte att den är bra, men kunde dom inte välja något mer estetiskt vackert om dom nu var tvungna att ha ett utbildningsmärke öht.
Citera
2005-11-17, 14:43
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Räserfläns69
Oddball:
Det är ju lite MÖP varning att ha sin basker på en pidestal mitt i rummet. Det säger ju att din militära utbildning är det viktigaste för dig, och att du vill visa detta för världen. Inget fel i det, men stolthet behöver kanske inte basuneras ut. Dessutom finns det ju folk med mindervärdeskomplex som känner skam när dom ser din klenod, och sådanna känslor behöver man ju inte röra upp.

Men läs vad jag skriver så ser du att den ligger högst i bokhyllan upp bakom afrikanska träfigurer och diverse tyska tennmuggar, den syns inte ens. Åren efter muck hade jag den dock på det vis du beskriver men det var länge sedan.

Inte tror jag att någon skulle känna skam bara för att de ser en basker?! Då kanske jag borde ta ner min 34 cm långa penisavgjutning från vardagsrumsväggen också....
Citera
2005-11-17, 15:00
Medlem
Det jag talade om var din tidigare positionering av baskern.

34cm kuk kontra en vinröd basker med en lite fallskärm på, hard case!

Folk var lite avundsjuka på att jag skulle hamna på korvett, då skulle dom få utbrott om dom såg en vinröd basker!
Citera
2005-11-17, 15:07
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
då skulle dom få utbrott om dom såg en vinröd basker!

Fast det kan bli fiasko också, en person (naturligtvis en tjej) sa: "Wow, en sån basker har jag sett förut, vilket instrument spelade du?"

Tillägg: Ledtråd: http://webdev.boras.se/kultur/kultur.../Web11_jpg.jpg
Citera
2005-11-17, 15:28
Medlem

Mest skinnbanjo antar jag!

Färgvalet på bakern på musiktrupperna, borde ha gjorts med större omsorg. Eller varför inte någon fin hatt?

Det fanns folk som misstog oss flottister för att vara poliser. Och när kockarna var inne på andra regementen blev dom alltid hälsade på som fänrik, då dom har en stjärna på gradbeteckningen.
Citera
2005-11-17, 22:46
Medlem
Citat:

Mest skinnbanjo antar jag!

Färgvalet på bakern på musiktrupperna, borde ha gjorts med större omsorg. Eller varför inte någon fin hatt?

Det fanns folk som misstog oss flottister för att vara poliser. Och när kockarna var inne på andra regementen blev dom alltid hälsade på som fänrik, då dom har en stjärna på gradbeteckningen.

Såvida man inte är färgblind eller dum i huvudet så ser man att fallskärmsjägarna har vinröd- och musiksoldaterna signalröd färg på sina baskrar.
Citera
2005-11-17, 23:03
Medlem
Kriminalarens avatar
Basker är för sittkissare.
Citera
2005-11-18, 11:10
Medlem
Såvida man inte är färgblind eller dum i huvet inser man också att detta kan leda till missförstånd.
Citera
2005-11-18, 13:24
Medlem
Citat:
Såvida man inte är färgblind eller dum i huvet inser man också att detta kan leda till missförstånd.

såvida man är dum i huvudet eller färgblind ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in