2005-11-13, 18:27
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjtr
Båtmössa är det sån polisen har?

Japp. Båtmössa fanns inte till M/59 eller M/90 utan hörde till permissionsuniformen för armén. Samt naturligtvis flottans käcka gossar men det hörs ju på namnet.

Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Baskern fick sitt militära genombrott i.o.m. att britterna införde
svarta baskrar (modell jättestora och vaderade)
till sina stridsvagnsbesättningar under det första världskriget.
För att inte glömma den som gav baskern ett ansikte: Fältmarskalk Bernard Montgomery (se länkarna), som 99% av tiden bar basker.

http://www.ica-d.de/srv/chr/pic/b1493a.jpg
http://www.interet-general.info/IMG/ww2-421.jpg
http://www.raf.mod.uk/dday/images/jan4.jpg
http://i.timeinc.net/time/magazine/a...440710_400.jpg
http://www.spartacus.schoolnet.co.uk/2WWhughesJ2.JPG
Citera
2005-11-13, 20:55
Medlem
Jag köper inte riktigt den ekonomiska förklaringen till att basker används av fler och fler militära förband.

Jag tror att det är den berömda avundsjukan som spökar, som vanligt.
Eftersom baskern så länge varit ett kännetecken för "eliten" så ville alla andra också ha den.
Otroligt nog så verkar de flesta förband inbilla sig att de är "elit". (Och skriv inte : "men våra befäl sa att vi var det....." *rullar runt i skrattkramper* )

KJ (inte "amfibiesoldater") och FJS är de enda som har "rätten" att bära basker i mina ögon. (Hmm... nån pansartomte kan väl få ha sin svarta av ren tradition). Ett tag använde inte kustjägarna sina baskrar i protest mot att den delades ut till andra (och att treudden inte fick bäras på baskern).

Att en del av oss gillade att bära baskern i det militära var för att vi var stolta över att ha förtjänat den. Den symboliserar i alla fall för mig att jag lyckats med något mycket jobbigt och jag är stolt över att tillhöra dem som förtjänat rätten att bära den. Det är därför inte så roligt att se att den delas ut till vem som helst idag.
Citera
2005-11-13, 21:10
Medlem
nollans avatar
när jag gjorde lumpen 03-04 fick vi baskern rakt av utan någon anstränging(=prov) direkt kopplad till den. tyckte jag var lite synd faktiskt, kändes lite skamset att bära den.

min personliga åsikt är att om den bärs rätt, dvs omsorgsfullt stukad så att just inte ser ut som en fransk konstnär och med en fördelaktig skallform så ser det riktigt bra ut!

och angående bilder som har postats här och som försökt raljera över baskerns skönhet. visst, klart det ser ut som fan om du sätter på huvudbonaden på:

- en brud
- en fikus
- en babbing med mikrofonfrisyr.

dessutom ska ju inte heller kanten på baskern sitta uppe på skallen utan snarare någon cm ovanför ögonbrynet med baskermärket rakt ovanför ögat.

slutligen, den är cool så länge man inte spelar försöker spela mangas med den. det lustiga mönstret man såg under min värnplikt var att just de lökigaste å sämsta soldaterna var de som tryckte på sig baskern så ofta de bara kunde...
Citera
2005-11-13, 21:13
Medlem
UT64s avatar
Anekdot angående att fallskärmstrupper traditionellt har röd basker :

Höga brittiska officerare satt en gång för länge sedan (1942)
och diskuterade vilken färg baskern för fallskärmstrupperna skulle
ha utan att kunna enas. De vände sig till närmaste soldat och
frågade vad han tyckte:

" Red, Sir " svarade han direkt.

Sedan har väl England som så många ggr fått vara modell för
andra länders militärmode.
Det var/är väl bara Ryssland som kör med blå baskrar för fallskärmstrupper.
Citera
2005-11-14, 12:35
Medlem
Kalasjnikovs avatar
@henkka: Avundsjuka? Visst, jag förstår hur du tänker, men försvarsmakten resonerar inte på det sättet.
Citera
2005-11-14, 12:56
Medlem
202walkers avatar
Kommer ihåg en gammal slagdänga lite vagt:

Basker svart - Tar en kvart
Basker blå - Är lätt att få
Basker röd - Blir din död
Basker grön - Jägarlön (eller "Ack, så skön" som man fick säga på amfibiereg.)
Citera
2005-11-14, 13:38
Medlem
Den överlägset finaste baskern är den gröna, med den smala neptungaffeln, stukad som fan men absolut rakt påsatt på huvudet.

Inte för att pissa på Oddballs basker, men den röda baskern ostukad (ser ut som en svamp) i kombination med den gammla blå hoppoverallen är föjävla ful! Dock är den stukade fin till permisuniformen.

Fast för folk som måste vara värst gäller stor hatt och sövlar, speznaz kännetecken! När blir detta standard för något FM förband?

Annars tycker jag ballaclavan är modellen för soldater som vill vara riktiga badasses! Och då menar jag varken den blåa flamskyddshuvan eller ku klux klan mössan i flottan.
Citera
2005-11-14, 14:51
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Räserfläns69
Den överlägset finaste baskern är den gröna, med den smala neptungaffeln, stukad som fan men absolut rakt påsatt på huvudet.

Vi är eniga på den punkten, dock verkar det som att FM i all sin outgrundliga visdom har avskaffat treudden från baskern.... :thumbsdow
Citera
2005-11-14, 14:58
Medlem
Jag tror dom ville bli av med neptungaffeln efter TV3 visade blod svett och bajs. När det visade sig att elitsoldaterna sjöng snuskiga sånger och hade manschovenistiska tankar och ansåg sig som bäst. Det som alla redan visste men ingen ville säga. Jag tycker personligen det är jättebra när KJ är ute på krogen och slåss! Det visar att det är lite kuk och kamratanda och inga fikusbrattar och annat löst folk som utgör sveriges ända offensiva infanterienhet.
Citera
2005-11-14, 19:17
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Det visar att det är lite kuk och kamratanda och inga fikusbrattar och annat löst folk som utgör sveriges ända

När du stavar med 'ä' som ovan så menar du ju själva bakdelen/rumpan!! Jag menar inte att tjafsa om stavning men det blev ganska roligt i meningen ovan (Ex: Sveriges Enda offensiva... alt Hon satte sig på sin Ända).

Hoppas du inte tar illa upp för det är absolut inte nåt illa menat.

/Besserbasker
Citera
2005-11-14, 22:59
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Citat:
Jag tror dom ville bli av med neptungaffeln efter TV3 visade blod svett och bajs. När det visade sig att elitsoldaterna sjöng snuskiga sånger och hade manschovenistiska tankar och ansåg sig som bäst. Det som alla redan visste men ingen ville säga. Jag tycker personligen det är jättebra när KJ är ute på krogen och slåss! Det visar att det är lite kuk och kamratanda och inga fikusbrattar och annat löst folk som utgör sveriges ända offensiva infanterienhet.
Ja, du får förlåta att jag är petig, men jag kan inte låta bli.
1. KJ har aldrig tillhört infanteriet utan har alltid varit en del av amfibiekåren (vill minnas att a-dyk och kanske även kj har haft viss kontakt med flottan också). Dess uppgifter har varierat men mestadels bestått av strid och sabotage. Numera står även spaning (och ledning av indirekt eld om jag minns rätt) på programmet. Sista gången de gick under den något luddiga beskrivningen "anfallsförband" var över tio år sedan.
2. Anledningen till att de inte bär treudden på baskern längre har att göra med införandet av basker inom hela amfibiekåren. Införandet fick naturligtvis vilda protester då de var rädda att förlora sitt högt respekterade (nåja, bland vissa iaf) kännetecken. Huruvida elit-bullshit-dokumentären "blod svett och bajs" hade någon påverkan vet jag inte, men det är väl inte omöjligt. Ingen vidare bra PR för kj direkt.

Nej, nu börjar vi bli väldans off topic. Tillbaka till kärnfrågan.
Citera
2005-11-15, 02:58
Medlem
Ian Ss avatar
Basker frågan

Tycker man köra baskern åt alla i gröna kläder sen kan man väl hitta på annat för att utmärka vissa elitförband .. Legionen har baskrarna på samma sätt som vi har den extremt amatörmässiga m90 "kepsen"som mest ser ut som en bebis keps nersmetad i grön o brun färg, dom har ju kepin som ett bevis på att man är något
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in