Baskern var som sagt tidigare ett praktiskt plagg som infördes av tyskarna under andra världskriget (tror jag). Pansarvapnet betraktades på den tiden som "eliten" och därför fick baskern också något av en elit-stämpel. Hur baskern sedan har spridit sig är en historia för sig.
Om jag inte missminner mig så var baskern (tyskarnas alltså) typ brun/beige från början men färgades svart eftersom den också var utmärkt att torka av oljan på när man mekade (filttyget har god uppsugningsförmåga). Detta är nog bara en skröna dock, men jag tycker ändå att tanken är lite kul.
Vad gäller snacket om "alla har basker": Numera används baskern inom alla grenar inom armen och några andra delar av försvaret (amfibie, flygbasjägare, bl a). Att alla inom armen använder den beror på att den är mycket billigare att dess föregångare båtmössan. Att den skulle ha införts för att "det är orättvist" är en mycket utbredd missuppfattning.
Fick detta berättat av en logistikofficer i lumpen.
Huruvida det är snyggt eller inte? Ja, jag tycker det ser stiligt och proffesionellt ut om den stukas och bärs på rätt sätt vilket det slarvas något förfärligt med på vissa ställen.
Dock känner jag stor avsmak när man ser bilder på folk som posar med basker och stridsutrustning i skogen. Ser bara löjligt och oproffesionellt ut.:thumbsdow
@Oddball: Jo, KJ har kvar treudden men den bärs numera på bröstet (på permisuniformen) och på axeln (tygmärke på m90-jackan). På baskern har de samma märke som övriga inom amfibie (torleif-märket).
@pjtr: Vägra bära? Ja, du gör ju som du vill, men frågan är hur snyggt det ser ut om ni har parad och alla har basker utom du bara för att du tycker den är ful.
@Jakobsson: Svar nej. Ett av många fula exempel.
/Kalasjnikov, eran baskervetare i höstmörkret
(som hade sin egen basker på huvudet säkert tre eller fyra gånger under lumpen

)