2005-11-13, 01:38
Medlem
ZoidBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snutte
Antar att du inte gjort lumpen eller har åldern inne för att få göra den. Men baskern är något folk förtjänar och är stolta över. Smaken är som baken och om du tycker dom ser ut som en bunt grodätare eller rumpnissar får du göra det. Jag tror folk som fått sin basker ändå kommer ha den och känna sig stolta.

Nja, det stämmer inte.

En basker (Som för övrigt är ett riktigt jävla fult plagg hur man än bär sig åt...) är inget man förtjänar.

Man bara får den i vissa kretsar.
Olika jägarförband t.ex.
Och den är lika jävla ful ändå...
Och sitter den dessutom på en rakad eller snaggad skalle så ser det riktigt löjigt ut.
Citera
2005-11-13, 02:48
Moderator
Oddballs avatar
Basker är snyggt och ser professionellt ut om den bärs korrekt. Mössan som fanns förut såg otrolig lökig ut på de flesta. Det som är lite "synd" är att respekten för baskern försvunnit i och med att alla har den.

Alternativet till basker vore liknande mössor som de bl.a har i USA som är lite hårdare materialmässigt och inte ser ut som en punkterad kondom på huvudet.

Den snyggaste baskern (bortsett från FJS såklart) tycker jag är kustjägeriets gröna med den underbara treudden, den är .....sexuellt vacker!!

Tillägg: Det verkar som KJ inte har Neptuns treudd längre....
Citera
2005-11-13, 10:49
Medlem
odd mathis haetta (professor vi alta högskola i norge) sa angående att han bär basker
Citat:
i norge anses basker stå för intligentia,jag menar att det man inte har i huvet får man ha utanpå
angående baskrar i det militära,det har ju gått inflation i det där,precis som wreckingirl tidigare sade hör den till ett truppslag,inte allas. fan jag tycker dragonerna ska börja med kaskett igen,mycket snyggare och ÄDLARE.
jag minns när KA1 kom upp till det vackra norrbotten,-37 i arvidsjaur,nog fan hade dom basker i skogen.......
Citera
2005-11-13, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wreckinggirl
Basker var alltså det som gällde i stället för hjälm ... Och är den svart gäller den framgent. En basker skall vara svart och ha en pansarnäve i guld!

WORD! Så jävla rätt!
Citera
2005-11-13, 13:03
Bannlyst
http://www.military.ch/VSAV/Werbepho...Militaer_1.JPG
-
http://www.8ung.at/erich2002/galerie...t-militaer.jpg
Snyggt??
Citera
2005-11-13, 13:08
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Baskern var som sagt tidigare ett praktiskt plagg som infördes av tyskarna under andra världskriget (tror jag). Pansarvapnet betraktades på den tiden som "eliten" och därför fick baskern också något av en elit-stämpel. Hur baskern sedan har spridit sig är en historia för sig.
Om jag inte missminner mig så var baskern (tyskarnas alltså) typ brun/beige från början men färgades svart eftersom den också var utmärkt att torka av oljan på när man mekade (filttyget har god uppsugningsförmåga). Detta är nog bara en skröna dock, men jag tycker ändå att tanken är lite kul.

Vad gäller snacket om "alla har basker": Numera används baskern inom alla grenar inom armen och några andra delar av försvaret (amfibie, flygbasjägare, bl a). Att alla inom armen använder den beror på att den är mycket billigare att dess föregångare båtmössan. Att den skulle ha införts för att "det är orättvist" är en mycket utbredd missuppfattning.
Fick detta berättat av en logistikofficer i lumpen.

Huruvida det är snyggt eller inte? Ja, jag tycker det ser stiligt och proffesionellt ut om den stukas och bärs på rätt sätt vilket det slarvas något förfärligt med på vissa ställen.
Dock känner jag stor avsmak när man ser bilder på folk som posar med basker och stridsutrustning i skogen. Ser bara löjligt och oproffesionellt ut.:thumbsdow

@Oddball: Jo, KJ har kvar treudden men den bärs numera på bröstet (på permisuniformen) och på axeln (tygmärke på m90-jackan). På baskern har de samma märke som övriga inom amfibie (torleif-märket).

@pjtr: Vägra bära? Ja, du gör ju som du vill, men frågan är hur snyggt det ser ut om ni har parad och alla har basker utom du bara för att du tycker den är ful.

@Jakobsson: Svar nej. Ett av många fula exempel.

/Kalasjnikov, eran baskervetare i höstmörkret

(som hade sin egen basker på huvudet säkert tre eller fyra gånger under lumpen )
Citera
2005-11-13, 13:15
Medlem
Kalasjnikovs avatar
http://www.t2.mil.se/images/local/hvokt_uppstallda.jpg
Snyggt? Jo vars... Undantaget är väl snubben närmast i bild har fuckat upp bandet lite.
Citera
2005-11-13, 15:10
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasjnikov
Att alla inom armen använder den beror på att den är mycket billigare att dess föregångare båtmössan.

Båtmössan var väl föregångare till "kepsmössan" som kom iom M/59 och även finns med M/90-tyg?
Citera
2005-11-13, 15:27
Medlem
pjtrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasjnikov

@pjtr: Vägra bära? Ja, du gör ju som du vill, men frågan är hur snyggt det ser ut om ni har parad och alla har basker utom du bara för att du tycker den är ful.

Ahh jag får kanske söka till beridna högvakten och ha en gammal hjälm istället.

Båtmössa är det sån polisen har?
Citera
2005-11-13, 15:45
Medlem
Kalasjnikovs avatar
@pjtr: Ja, men om jag inte missminner mig så har även beridna högvakten basker. Närmare bestämt svart basker med CG* i silver.

*CG = Carl-Gustavs märke (det som är på femkronan)

Ja, båtmössan ser ut som den som polisen har. Vet dock inte om det är samma benämning på polisens mössa.

@Oddball: Vet ej.
Citera
2005-11-13, 16:10
Medlem
Ormen Långes avatar
Baskern fick sitt militära genombrott i.o.m. att britterna införde
svarta baskrar (modell jättestora och vaderade)
till sina stridsvagnsbesättningar under det första världskriget.
Anledningen till att de fick basker var att dåtidens brittiska hjälmar
var herrejössesbreda.
Baskern slog m.a.o. inte i överallt i vagnarna.
Anledningen till att man valde svart färg var för att oljefläckar
på baskern ej skulle synas.

Att de svenska pansartrupperna först fick mörkblå baskrar
säga ha berott på en felbeställning under pansarvapnets barndom.

Sedemera fick även Fskj vinröd basker (inspirerat av brittiska luftlandsättningsförband).
Citera
2005-11-13, 16:32
Medlem
Katzespeiens avatar
Beridna högvaktens baskrar (4.skv) är mörkgröna och har CG16-märke i silver med en krans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in