2008-11-13, 19:30
Medlem
Frenulums avatar
Någon skrev längre bak i tråden att legionen och brittiska elitförband ibland använder baskern i strid i demoraliserande syfte. Det stämmer nog ganska bra, men den effekten skulle nog avta ganska omgående om någon snubbelfot till kabeltattare från S1 med en blå basker mitt på huvudet prövade eller prostatagerillan med en bajsbrun dito och musköt och gammal stridssele. (jaja, ni har stridsvästen nu)

I övrigt kan jag tycka det ser helt ok ut med basker om den bärs korrekt.
Svart med en pansarnäve helst såklart, den mörkgröna är också helt ok, men den där fjantiga vikingen är ju en styggelse.
Citera
2008-11-13, 21:20
Medlem
Den där JÄVLA FJOLLMURKLAN skulle vid högt bötesstraff vara förbjuden för folk i rikets tjänst att ikläda sig. En knekt har kask naturligtvis
Citera
2008-11-13, 22:10
Moderator
Strix m/94s avatar
Såvitt...

Citat:
Ursprungligen postat av LordRaven
Om man är FJS och bär basker med örnen så kan jag respektera att man har den på sig. Möjligtvis också A-dyk med treudden.

Men annars så ligger baskern (om väl stukad till de få tillfällen då denna är kommenderad) längst in i skåpet där den hör hemma.

Fältsoldater bär fältmössa, särskillt vi som får den av PK skäl utan att ha marsherat för det, ihoptrixade "baskerprov" räknas inte!

Båtmössan å andra sidan är riktigt nygg!

...känt är bär FJS baskertecken i form av en lagerkransomgiven fallskärm sedan 1952. Utbildningstecknet m/51 (/60) bärs å vänster bröstficka.
Citera
2008-11-13, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...känt är bär FJS baskertecken i form av en lagerkransomgiven fallskärm sedan 1952. Utbildningstecknet m/51 (/60) bärs å vänster bröstficka.

så då stryks dom väl också från listan...

bär a-dyk treudden på samma sätt eller bär dom den på basker?

ISF kan vi med gott minne avveckla den fula tingesten för gott...
Citera
2008-11-14, 09:22
Medlem
När jag klarat av mitt baskerprob på amf1 kommer jag nog bära min med stolthet. Förresten har alla förband samma permissions uniform ?
Citera
2008-11-14, 10:22
Medlem
DoubleWoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjtr
Skulle du ha på dig en basker i det civila livet skulle du bli stämplad som grodätare eller bög, så varför har det här oskiket levt kvar i det militära och där stämplas det som koolt. Efter att ha genomgått hårda prov får den stolte soldaten äntligen sätta på sig den här tygbiten. Om någon försöker tvinga på mig en basker i lumpen kommer jag vägra.

Har den ens en funktion än att dölja begynnande flint? Den värmer inte öronen, skyddar inte ögonen eller nacken mot solen, ser ful ut.

Har ni nåt att säga till baskerns försvar?
Lite beroende på vad man själv har för militär bakgrund, kan man värdera baskern olika.

Den gröna baskern (eller snarare baskerliknande filtmössa) bars av "Rogers Rangers" under det fransk/brittiska kriget i Nordamerika på 1700-talet, dessa soldater var också en förebild till dagens jägartrupper/"special forces".

Alltså är den gröna baskern signifikant för vad vi brukar kalla "elitsoldater" eller "jägarsoldater" som har en extra lång och hård infanteri/jägar/specialutbildning - något som är internationellt känt och använt.

Den svarta baskern har sitt ursprung hos de brittiska pansartrupperna som praktiskt skydd för huvudet när de skumpade omkring i sina obekväma vagnar och slog i huvudet i alla vassa kanter - svart basker är allmänt känt som pansarbasker världen över.
På gott och ont har svart basker även varit kännetecken för amerikanska Rangers och ryska Omon-trupper.

Den vinröda sammankopplas världen över med fallskärmstrupp.

Den ljusblåa sammankopplas med FN-trupp.

Dessa ovan nämnda baskrar har sålunda en ganska lång och internationell tradition och brukar inge lite extra status för betraktaren. I vilket fall säger den något om vad det är för soldat man har att göra med, vilket i den stora världen utanför Sverige kan betyda mycket i skarpa lägen.

Soldaterna i TD01 bar ibland sin gröna basker i fält och blev sålunda kända som "the swedish marines" eller "the swedish green berets", vilket ingav ökad respekt hos locals och motståndare - så nog finns det en psykologisk grund att bära grön eller vinröd basker i fält alltid!!

Den klarröda bärs internationellt sett av militärpolis, men i Sverige bärs den av musiksoldater, vilket ibland kan skapa viss förvirring för turister som tittar på vaktparaden vid Slottet.

Övriga baskrar: sandfärgade, bajsbruna, mörkblåa och gud vet vad, har en kort eller ingen tradition och bör betraktas endast som vanlig huvudbonad - men då föredrar jag hellre fältmössan - som en RIKTIG soldat helst bär i fält. Eller kevlarkrukan förstås.

KJ borde absolut få tillbaka sin treudd i baskern, trist att den togs bort i jämlikhetsivern..

edit: stavfel.
Senast redigerad av DoubleWood 2008-11-14 kl. 11:03.
Citera
2008-11-14, 12:24
Medlem
20Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mona_Tumba
Förresten har alla förband samma permissions uniform ?
Nej, uniformen ser lite olika ut för armén, flygvapnet, flottan och amfibekåren. Det är inte säkert att du får ut någon permissionsuniform. På mitt förband fick bara de som skulle gå högvakten ut den.

Citat:
Ursprungligen postat av DoubleWood
Övriga baskrar: sandfärgade, bajsbruna, mörkblåa och gud vet vad, har en kort eller ingen tradition och bör betraktas endast som vanlig huvudbonad - men då föredrar jag hellre fältmössan - som en RIKTIG soldat helst bär i fält. Eller kevlarkrukan förstås.
Jag håller också med om att en riktig soldat bär fältmössa, och inte bara i fält. För övrigt tycker jag ändå att Hkpflj har rätt till sin basker eftersom dåvarande Arméflyget fick den mellanblå (som enligt visan är "lätt att få") redan på 80-talet.
Citera
2008-11-14, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mona_Tumba
När jag klarat av mitt baskerprob på amf1 kommer jag nog bära min med stolthet. Förresten har alla förband samma permissions uniform ?

Nja Flottan har sin 'kalle anka' uniform och Amfibiekåren har M/87 som resten av FM dock så är olika färger på tyget. Amfibiekåren har en marinblå nyans och armén har en gåraktig nyans. Flygvapnet är jag osäker på.
Baskern få man numera efter godkänd GSU.

Dock det nya utbildningstecknet 'amfibie' förtjänar man efter godkänd stridshinderbana, snabbmarsch och övning amfibie. Och tecknet består av en ellips att sy på fältuniformen och en förgylld metallvariant att sätta på sin permissionuniform.

Ang neptuni på basker så sätter kj fast neptuni i baskern vid muck.
Citera
2008-11-14, 14:35
Bannlyst
Baskrarna italienarna använde under WWII är nice.
Och främlingslegionens ser coola ut också.
Citera
2008-11-14, 16:17
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordRaven
Men annars så ligger baskern (om väl stukad till de få tillfällen då denna är kommenderad) längst in i skåpet där den hör hemma.

Fältsoldater bär fältmössa, särskillt vi som får den av PK skäl utan att ha marsherat för det, ihoptrixade "baskerprov" räknas inte!

Jag håller inte med.
Jag tycker baskern (om stukad och buren rätt) är en snygg persedel, och i vissa situationer så tycker jag gott att man kan bära den under fältmässiga förhållanden.
När vi genomförde tex. personskydd så fick vi alltid instruktioner om att det var basker som gällde.
Uppifrån fanns en klart och tydligt önskemål (eller krav är väl mer rätt) om särskild "dress code" (låter töntigt, men jag vet inte vad jag ska kalla det) vid dessa genomföranden.
Man utgick väl ifrån att det kan ha en viss psykologisk inverkan, som även DoubleWood skriver om, även om det kommer med både för- och nackdelar (en klar nackdel är tex. att man ganska enkelt urskiljer personskyddsgruppen om där finns andra soldater i närheten).
Citera
2008-11-14, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoubleWood

edit: stavfel.

SAS har sandfärgade baskrar
Citera
2008-11-15, 23:34
Medlem
chromacors avatar
Herregud, en massa MÖPar som sitter och orerar om vilken huvudbonad som är snyggast och vilken färg den ska ha. Kan det bli mer bögigt?

Personligen så skiter jag i vad en stridsenhet har för något på skallen, så länge de nedkämpar fienden effektiv.

http://commons.wikimedia.org/wiki/Im...Mannerheim.jpg
http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Winter_war.jpg
http://commons.wikimedia.org/wiki/Im...n_position.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in