2016-01-23, 14:41
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Jag tycker att det är otroligt att folk pratar om att SD ska bilda regering som om det vore klart redan. Jag tror löfven sitter kvar efter valet 2018. Väljarundersökningar tyder på det.

Det kommer han definitivt inte göra. Alliansen kommer bli större än S+Mp, och SD skulle ställa sig bakom en sådan regering om S+Mp är alternativet.

Det kan hända mycket på tre år, men min gissning är faktiskt att det blir följande.

*Alliansen består. Kd lyckas hålla sig ovanför spärren och Kinberg Batra bildar regering, som har indirekt stöd av SD, då tre av fyra allianspartier nu driver en hårdare migrationspolitik.
*Kd åker ur och en potentiell rödgrön regering blir ett lika sannolikt alternativ som M+L+C. Som i första alternativet så ställer sig SD bakom det senare alternativet.
*Kd åker ur, L blir mindre och C står stilla, vilket gör att Alliansen Light inte har något utrymme att köpslå. M erbjuder subtilt SD inflytande över vissa frågor, men låter dem inte gå med i regeringen. Det blir en ren M-regering med aktivt stöd av SD. Alliansen är stendöd.

Det är, enligt mig, de mest sannolika scenariona jag kan se. Skulle SD göra en totalskräll och bli kanske jämnstort med SD, och i (för SD) bästa fall största parti så är det inte helt omöjligt att talmannen ger Åkesson uppdrag att bilda regering. Något som såklart inte skulle gå, då inget av de andra sju partierna vill se SD i regeringsställning. S kommer aldrig närma sig SD då de klistrat sig samman med Mp och V. M kan mycket väl närma sig, men inte officiellt och inte så tydligt. Jag tror inte det skulle bli några budgetförhandlingar. Däremot så kommer SD göra som 2014, att de sänker den budget som inte kraftigt begränsar invandringen och inför hårdare migrationsregler generellt. Det skulle Alliansen, med eller utan C, kunna göra. För de rödgröna är det mindre sannolikt, då Mp redan är på bristningsgränsen för vad de kan gå med på. Då är Alliansen helt plötsligt det enda sannolika regeringsalternativet.

Men ja, mycket kan som sagt hända. Det kommer bli otroligt spännande. Skulle SD bli störst, vilket jag inte tror, så skulle det te sig märkligt att de inte får bilda regering. Mina pengar går till ren M-regering (om Kd åker ut) + stöd från SD, alternativt Alliansen (om Kd stannar kvar).
Citera
2016-01-23, 14:49
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Det här tror jag är en korrekt analys. Vid ett valresultat i Storbritannien som visar på en "brexit" kommer det att vara lättare att driva det kravet även i Sverige. Detta är en viktig fråga för många SD-väljare och risken är att "man säljer sig för billigt" om man är för snabb in i ett M-samarbete.
Precis vad jag menade. SD är det enda partiet som är mot EU. Där får man inte kompromissa. UKIP i England kör hårdare med detta för att opinionen stöder det.
Men i Sverige har inte polletten trillat ned. Margot Wallström, en i grunden inkompetent politikerbroiler helt utan visioner, kunde bara genom att leva lyxliv i Bryssel och göra absolut ingenting av värde tjäna 23 miljoner på några år. Fatta varför politiker gillar EU!
Citera
2016-01-23, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Jag tycker att det är otroligt att folk pratar om att SD ska bilda regering som om det vore klart redan. Jag tror löfven sitter kvar efter valet 2018. Väljarundersökningar tyder på det.
..vilken /vilka väljarundersökningar syftar du på ?
Men det är klart.. i det här landet av idag, slutar man aldrig att förvånas..
Citera
2016-01-23, 15:23
Medlem
Direktlogiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag håller med om att M har gjort mycket ont. I och med Migrationsuppgörelsen med MP, och sedan "Öppna era hjärtan" från den galne Reinfeldt. Men ändå, om M kommer till sans så är de mest realistiska partner till SD.
Om M står för "Nya Arbetarpartiet" på riktigt, som de sa. Då skulle M kunna handla om tradition, arbete, skola, en perfekt match till SD.
M har gjort likadant varje gång de kommit till makten,lönedumpning,sabbat välfärden och sociala försäkringar.
Det är deras roll i politiken.
M är ett parti för dom som har mycket pengar,M har aldrig eller kommer aldrig göra något som gynnar arbetare och medelinkomsttagare.

SD bygger på folkhemmet,dvs SD är en motpol till M.
Citera
2016-01-23, 15:24
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winnertip
Jaha? Känner du Jimmie Åkesson eller? Har du svårt att acceptera detta med demokrati?

För övrigt, Iq 130 tror jag inte på, jag har Iq 130.

Demokrati innebär mycket riktigt att galningar, dårar, underutvecklade tänkare och farliga individer kan ta makten. Därför är det viktigt att som motkraft studera vad de som vill ha makt avser att göra. Kritiskt tänkande. I riktigt antidemokratiska länder brukar brottslingar vara ute på gatorna och akademiker, konstnärer och kritiker dödas eller sitta inlåsta. Man föraktar kunskap och kritiker rensas ut. Du har redan slagit in på den vägen förstår jag, och är ohjäpligt förlorad till felaktiga analyser, ickelösningar och en väg som enbart leder dig in i problem, och dina nära och kära. Vi lever inte isolerat förstår du.

Så här: Länder som sänks ner i konflikter präglas av etniska och religiösa strider, bakåtsträvande, isolering och svaga centralmakter. Detta försöker SD nu applicera på Sverige. Jag placerar C och SD i samma fälla. Välfärd är typiskt för stater som är frihetsälskande, med starka inre strukturer som försvarar våra rättigheter och vill ha globalt utbyte. Du behöver utbilda dig och vidga dina vyer, inte hemfalla åt isolerad etnisk rädsla.

Vilka problem har världen? Är det flyktingar eller är det stater som inte fungerar? Det sistnämnda bör du ägna mer omsorg. Vi har mycket värderingsarbete att göra nu, men i grunden är Sverige rent av ett utopiskt perfekt land, jämförelsevis. Det är inget fel på oss, men vi har en del utmaningar, vi kan bli ÄNNU bättre. Åkesson försöker hävda motsatsen. Farligt, farligt. Ohärligt.
Citera
2016-01-23, 15:25
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Direktlogik
M har gjort likadant varje gång de kommit till makten,lönedumpning,sabbat välfärden och sociala försäkringar.

Det här kommer bli verklighet oavsett vilka som styr, det är en nödvändighet när vi tar in så många outbildade. Men du får gärna ge exempel på när moderaterna har lönedumpat.
Citera
2016-01-23, 15:28
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
Demokrati innebär mycket riktigt att galningar, dårar, underutvecklade tänkare och farliga individer kan ta makten.

Det är ju precis vad som skett nu.

Ett gäng dårar styr landet med stöd av andra som inte ens respekterar folkviljan, demokratin är avskaffad.
Citera
2016-01-23, 15:28
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det här kommer bli verklighet oavsett vilka som styr, det är en nödvändighet när vi tar in så många outbildade. Men du får gärna ge exempel på när moderaterna har lönedumpat.

Nej, det är Alliansen som vill riva ned den starka staten som gett oss en enorm välfärd och trygghet då vi inte haft en social oro som slagit sönder landet. Åtta år med Alliansen förhindrade många viktiga reformer, C är ett farligt parti. Minimerade inre strukturer där alla klarar sig själva klarar sällan de utmaningar som samhällen står inför, samt att företagande växer bäst i stabila samhällen.

Vad SD vill göra är att sätta kniven i folk som inte anses vara "svenskar" och vi kommer att få ägna enorma krafter åt att förklara vem som är svensk, och vem som inte är det. En vidrig framtid väntar, den tänker inte M satsa på, det är jag övertygad om. Ingen vill ha SD-tramset. Felanalyserna.
Senast redigerad av IQ130 2016-01-23 kl. 15:31.
Citera
2016-01-23, 15:30
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
Nej, det är Alliansen som vill riva ned den starka staten som gett oss en enorm välfärd och trygghet då vi inte haft en social oro som slagit sönder landet. Åtta år med Alliansen förhindrade många viktiga reformer, C är ett farligt parti.

Det är inte den starka staten som gett oss välfärd, det är struntprat. I övrigt så invände du inte mot det jag skrev.
Citera
2016-01-23, 15:37
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det är inte den starka staten som gett oss välfärd, det är struntprat. I övrigt så invände du inte mot det jag skrev.

En fungerade statsapparat, demokratiskt genomlyst, garanterar en samhällsbyggnad som gynnar alla. Det är lite svårt att smälta för en del, men jag bjuder på detta. Lugna länder är attraktiva att bo och leva i, otrygga länder med skev inkomstfördelning och extrema sociala skillnader går förr eller senare sönder. Sociala oroligheter leder till gängbildningar, parallellsamhällen, kriminalitet med mera som långsamt förstör… Vi har byggt lite i den änden ett tag med Alliansen, vi behöver backa bandet.

Vi har tillsammans skapat en "enorm välfärd" med ett otroligt skyddnät för de flesta, att du inte vill se detta bekymrar mig inte. Du verkar inte vara särskilt förtjust i Sverige ändå.
Senast redigerad av IQ130 2016-01-23 kl. 15:39.
Citera
2016-01-23, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Direktlogik
Det är deras roll i politiken.
M är ett parti för dom som har mycket pengar,M har aldrig eller kommer aldrig göra något som gynnar arbetare och medelinkomsttagare.

SD bygger på folkhemmet,dvs SD är en motpol till M.

Jag kan hålla med om det första men mer tveksam till ditt andra påstående.
Om det nu ändå stämmer så kanske du kan förklara varför SD alltid är så jävla ivriga att
samarbeta med moderaterna eller högern? Är det vikten av makten framförallt?
Citera
2016-01-23, 15:41
Medlem
Starobrnos avatar
Vi sverigevänner ska inte tro på egen majoritet i nästa val. Så om SD ska komma till makten måste det bli med ett annat parti, och M är det minst korkade alternativet. M har gott om väljare (och f d väljare ..) som är värdekonservativa. Fnasken i M:s partitopp vet detta och håller ju faktiskt på att revidera sin politik. SD + M skulle bli den bästa regering vi kan få, i nästa val eller vid ett nyval.

Och när M läser mina rader inser dom att dom faktiskt kan få ministerposter i en ny regering redan om några månader. Allt dom behöver göra är att befria landet från nuvarande mupp-regering och fixa ett nyval.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in