Citat:
Det kommer han definitivt inte göra. Alliansen kommer bli större än S+Mp, och SD skulle ställa sig bakom en sådan regering om S+Mp är alternativet.
Det kan hända mycket på tre år, men min gissning är faktiskt att det blir följande.
*Alliansen består. Kd lyckas hålla sig ovanför spärren och Kinberg Batra bildar regering, som har indirekt stöd av SD, då tre av fyra allianspartier nu driver en hårdare migrationspolitik.
*Kd åker ur och en potentiell rödgrön regering blir ett lika sannolikt alternativ som M+L+C. Som i första alternativet så ställer sig SD bakom det senare alternativet.
*Kd åker ur, L blir mindre och C står stilla, vilket gör att Alliansen Light inte har något utrymme att köpslå. M erbjuder subtilt SD inflytande över vissa frågor, men låter dem inte gå med i regeringen. Det blir en ren M-regering med aktivt stöd av SD. Alliansen är stendöd.
Det är, enligt mig, de mest sannolika scenariona jag kan se. Skulle SD göra en totalskräll och bli kanske jämnstort med SD, och i (för SD) bästa fall största parti så är det inte helt omöjligt att talmannen ger Åkesson uppdrag att bilda regering. Något som såklart inte skulle gå, då inget av de andra sju partierna vill se SD i regeringsställning. S kommer aldrig närma sig SD då de klistrat sig samman med Mp och V. M kan mycket väl närma sig, men inte officiellt och inte så tydligt. Jag tror inte det skulle bli några budgetförhandlingar. Däremot så kommer SD göra som 2014, att de sänker den budget som inte kraftigt begränsar invandringen och inför hårdare migrationsregler generellt. Det skulle Alliansen, med eller utan C, kunna göra. För de rödgröna är det mindre sannolikt, då Mp redan är på bristningsgränsen för vad de kan gå med på. Då är Alliansen helt plötsligt det enda sannolika regeringsalternativet.
Men ja, mycket kan som sagt hända. Det kommer bli otroligt spännande. Skulle SD bli störst, vilket jag inte tror, så skulle det te sig märkligt att de inte får bilda regering. Mina pengar går till ren M-regering (om Kd åker ut) + stöd från SD, alternativt Alliansen (om Kd stannar kvar).