2016-01-20, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problemtalla
Jag vägrar läsa DN.

Finns det info om när denna kod 291 infördes och polisen blev en politiskt verktyg åt miljöpartister och nyliberaler?

Hade varit intressant om det är förra mandatperioden. Det hade skadat M:s förtroende något fatalt. Dock tror jag att det hade varit AB som kommit med nyheten då, inte DN.
Citera
2016-01-20, 10:05
Medlem
OkyDokys avatar
Är det bara DN som tagit upp detta?
Det här är ju en Mega skandal utan
dess like..
Citera
2016-01-20, 10:08
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problemtalla
Jag vägrar läsa DN.

Finns det info om när denna kod 291 infördes och polisen blev en politiskt verktyg åt miljöpartister och nyliberaler?

Problemet är inte koden. Koden är ju faktiskt utmärkt då den gör att polisen kan få en översikt över migrationsrelaterade brott och rapportera denna statistik till regeringen. Skandalen gäller alltså inte koden utan att den statistiska kunskap man kan få ut genom den är hemligstämplad. Denna kunskap är ju statistisk fakta som bör vara offentlig.
Citera
2016-01-20, 10:09
Medlem
jugbandbluess avatar
inget nytt egentligen. har en bekant som bor på vägen till ett flyktingboende. utryckningsfordon minst en gång i veckan, står inget i pressen. från personliga poliskällor har jag också hört hur de inte kunnat genomföra sitt riktiga arbete sedan oktober-november.
Citera
2016-01-20, 10:12
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OkyDoky
Är det bara DN som tagit upp detta?
Det här är ju en Mega skandal utan
dess like..

Nej, Aftonbladet, Svd, Sydsvenskan m.fl. har skrivit om DNs avslöjande. Tydligen har TT skickat ut nyheten.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22118614.ab
Citera
2016-01-20, 10:14
Medlem
Fy fasen, vilken äcklig smörja! Detta vansinne och maktmissbruk måste få ett stopp och det snabbt.
Citera
2016-01-20, 10:16
Medlem
Anmälningar kan aldrig klassas som arbetsmaterial. Hoppas ansvariga blir avskedade och att ärliga tjänstemän utnyttjar meddelarfriheten för att informationen ska nå allmänheten.
Citera
2016-01-20, 10:16
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Nej, Aftonbladet, Svd, Sydsvenskan m.fl. har skrivit om DNs avslöjande. Tydligen har TT skickat ut nyheten.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22118614.ab
Även SVT/SVT-Text:
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/in...lamnas-inte-ut
Citera
2016-01-20, 10:17
Medlem
Vi har diskuterat ett bra tag nu att polisen mörkar statistik som gäller utlänningar. Detta är inget nytt.

Frågan är vad man försöker mörka här nu? Antalet incidenter? Mord? Sexuella övergrepp? Bråk mellan olika etniska grupper? Listan kan bli väldigt lång...

I själva verket är detta nog order från högre ort. Man vill förvandla flyktinganläggningar till no-go zoner där kriminaliteten flödar utan att någon bryr sig. Man vill också dölja att polisens resurser inte räcker till och att flyktingpolitiken numera tar större delen av polisens dagliga resurser.
Citera
2016-01-20, 10:19
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Problemet är inte koden. Koden är ju faktiskt utmärkt då den gör att polisen kan få en översikt över migrationsrelaterade brott och rapportera denna statistik till regeringen. Skandalen gäller alltså inte koden utan att den statistiska kunskap man kan få ut genom den är hemligstämplad. Denna kunskap är ju statistisk fakta som bör vara offentlig.

inte utan att man kan dra slutsatsen att detta är ett politiskt beslut, alltså taget av regeringen inte av polisen, men att farbror blå tycker att det är en alldeles utmärkt bra idé att mörklägga eftersom de då kan äska mer pengar

kan tänka mig att journalisterna kommer att få munkavle och inte kommer att få gräva vidare i kod 291
Citera
2016-01-20, 10:22
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hero997
Anmälningar kan aldrig klassas som arbetsmaterial. Hoppas ansvariga blir avskedade och att ärliga tjänstemän utnyttjar meddelarfriheten för att informationen ska nå allmänheten.
min fetning: när det gäller invandring så har man inom polis och andra myndigheter redan ruckat på och gått över gränsen för lagar, förordningar och direktiv, så tror nog att man plättlätt kan mörka all insyn i polisens arbete som rör invandring
Citera
2016-01-20, 10:30
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRamsteiner
Märkligt att det bara är två sidor här. Detta är ju egentligen en jätteskandal som får Wallströms lägenhetstjafs att framstå som en fis i rymden. Men ingenting förvånar en längre i denna svårt sargade nation, om jag får citera AlwaysAllin.
Det är inget uppseendeväckande då hela flashback hävdat detta sedan flera år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in