Jag satt och räknade på hur många polisutryckning som görs till asylboenden (i en svensk stad, det stod antal i tidningen) och satte det i förhållande till hur många poliser i yttre tjänst den aktuella staden hade. Nu var det en väldigt simpel uträkning jag gjorde men det är tydligt polisen lägger ner betydande resurser på flyktingarbetet:
För Jämtlands län och poliskår gällde detta oktober, november och till 16 december 2015:
Citat:
Men den stora arbetsökningen står antalet ingripanden för. Det rör sig om bråk, misshandel, hot och olika konflikter på länets asylboenden. Enligt Stephen Jerand gjorde polisen 31 ingripanden kopplat till asylboenden eller hem för ensamkommande barn i oktober månad. I november gjordes i snitt tre utryckningar per dag, totalt 91 stycken, och fram till den 16 december gjordes 48 ingripanden.
Källa:
http://petterssonsblogg.se/2015/12/2...a-asylboenden/
Som vi ser ökar antalet polisingripanden. Det beror dels på att flera asylboenden öppnar. Men mestadels på att stämningen på asylboenden kontinuerligt försämras. Ingen människa mår riktigt bra av att tvingas bo på ett asylboende.
Jämtlands län hade ofta under september 2015 fyra polisbilar med två poliser i varje, dvs åtta poliser i tjänst vid samma arbetspass. Ca tre ingripanden per dag gjordes på asylboenden i länet. Skulle säga att en av dom fyra polisbilarna ständigt varit inblandade i asylärenden. Det är 25% av Jämtlands polisiära resurser och dag varje dag kontinuerligt.
Hänsyn bör tas till att små län som Jämtland har mindre antal poliser per capita. Hänsyn bör också tas till att (rimligen) flera än en polisbil med två poliser i använts vid tillfällen.
I storstäderna finns flera poliser, men det är svårt avgöra hur alla asylboenden ligger geografiskt.
Jag skulle uppskatta att 25% av polisens resurser i hela Sverige konstant används till flyktingarbetet för tillfället.
Problemet är att det konstant kommer nya flyktingar. Och att spänningarna konstant ökar ute på flyktingförläggningarna. Jag väntar på den dag då 50% av Sveriges polisiära resurser konstant används till flyktingarbetet.