2016-01-20, 01:35
Medlem
Smoothmans avatar
Någon som har hört talas om polisens "Kod 291"? Skulle inte tro det.

Så här står det i dagens DN:

"Polisen vägrar berätta hur stora resurser som går åt till att hantera flyktingvågen och den alltmer spända situationen på många asylboenden. Utredningar om våld, hot och andra brott kodas med siffran ”291” och hemlighålls för massmedia. 'Ingenting ska ut', står det i ett internt direktiv som DN läst."

Vad håller på att hända med Sverige?

Kan vi verkligen ha det så här i en demokratisk rättsstat, att polisen vägrar berätta för medierna och landets medborgare hur stora resurser de lägger på hanteringen av flyktingvågen och de utredningar som görs beträffande våld, hot, övergrepp etc bara för att det är en viss grupp - eller grupper - i samhället som är misstänkta för dessa brott?

Polisen väljer alltså att "koda" ovanstående hantering och sådana utredningar med siffran 291. Allt för att massmedierna - och i förlängningen medborgarna - ska hållas i okunnighet om vad som sker. Hela denna migrations- och integrationspolitiken håller på att utvecklas till något mycket obehagligt nu. Vad säger ni? Borde man inte börja med att omedelbart sparka rikspolischefen? Det börjar stinka ordentligt nu.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/pol...lyktingarbete/
Senast redigerad av Smoothman 2016-01-20 kl. 01:38. Anledning: Bifogar länk till tidning
Citera
2016-01-20, 02:05
Medlem
Hegamons avatar
Jag satt och räknade på hur många polisutryckning som görs till asylboenden (i en svensk stad, det stod antal i tidningen) och satte det i förhållande till hur många poliser i yttre tjänst den aktuella staden hade. Nu var det en väldigt simpel uträkning jag gjorde men det är tydligt polisen lägger ner betydande resurser på flyktingarbetet:

För Jämtlands län och poliskår gällde detta oktober, november och till 16 december 2015:

Citat:
Men den stora arbetsökningen står antalet ingripanden för. Det rör sig om bråk, misshandel, hot och olika konflikter på länets asylboenden. Enligt Stephen Jerand gjorde polisen 31 ingripanden kopplat till asylboenden eller hem för ensamkommande barn i oktober månad. I november gjordes i snitt tre utryckningar per dag, totalt 91 stycken, och fram till den 16 december gjordes 48 ingripanden.
Källa: http://petterssonsblogg.se/2015/12/2...a-asylboenden/

Som vi ser ökar antalet polisingripanden. Det beror dels på att flera asylboenden öppnar. Men mestadels på att stämningen på asylboenden kontinuerligt försämras. Ingen människa mår riktigt bra av att tvingas bo på ett asylboende.

Jämtlands län hade ofta under september 2015 fyra polisbilar med två poliser i varje, dvs åtta poliser i tjänst vid samma arbetspass. Ca tre ingripanden per dag gjordes på asylboenden i länet. Skulle säga att en av dom fyra polisbilarna ständigt varit inblandade i asylärenden. Det är 25% av Jämtlands polisiära resurser och dag varje dag kontinuerligt.

Hänsyn bör tas till att små län som Jämtland har mindre antal poliser per capita. Hänsyn bör också tas till att (rimligen) flera än en polisbil med två poliser i använts vid tillfällen.

I storstäderna finns flera poliser, men det är svårt avgöra hur alla asylboenden ligger geografiskt.
Jag skulle uppskatta att 25% av polisens resurser i hela Sverige konstant används till flyktingarbetet för tillfället.

Problemet är att det konstant kommer nya flyktingar. Och att spänningarna konstant ökar ute på flyktingförläggningarna. Jag väntar på den dag då 50% av Sveriges polisiära resurser konstant används till flyktingarbetet.
Senast redigerad av Hegamon 2016-01-20 kl. 02:13.
Citera
2016-01-20, 02:06
Medlem
usb3s avatar
Citat:
– Situationen börjar bli farlig. Allt som snuddar vid invandringsfrågan ska hållas hemligt och min enda slutsats är att man av något slags politiska skäl inte vågar visa verkligheten som den är, säger en anställd på polisens kommunikationsavdelning.

Det här är allvarligt. Polisen håller på att offra hela sin trovärdighet som opartisk myndighet. Endast för det nobla syftet att mörklägga verkligheten för medborgarna. Hur fan tänker de? Tänker de inte över huvud taget?
Senast redigerad av usb3 2016-01-20 kl. 02:14.
Citera
2016-01-20, 02:41
Bannlyst
Jag har fortfarande stort förtroende för enskilda polismän i tjänst, dom gör bara sitt jobb. Men cheferna i de högre skikten? Ne fy fan vilka stinkande svin! För att inte tala om politikerna...

Det här är mycket, mycket farligt!!
Citera
2016-01-20, 02:48
Medlem
Grävulens avatar
Beror det på Dan kräket Eliasson? Hans jobb är att få polisen att se dåliga ut och att sortera bort folkvänliga poliser som ska ersättas av klontrupperna från södertörn.
Citera
2016-01-20, 03:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Någon som har hört talas om polisens "Kod 291"? Skulle inte tro det.

Så här står det i dagens DN:

"Polisen vägrar berätta hur stora resurser som går åt till att hantera flyktingvågen och den alltmer spända situationen på många asylboenden. Utredningar om våld, hot och andra brott kodas med siffran ”291” och hemlighålls för massmedia. 'Ingenting ska ut', står det i ett internt direktiv som DN läst."

Vad håller på att hända med Sverige?

Kan vi verkligen ha det så här i en demokratisk rättsstat, att polisen vägrar berätta för medierna och landets medborgare hur stora resurser de lägger på hanteringen av flyktingvågen och de utredningar som görs beträffande våld, hot, övergrepp etc bara för att det är en viss grupp - eller grupper - i samhället som är misstänkta för dessa brott?

Polisen väljer alltså att "koda" ovanstående hantering och sådana utredningar med siffran 291. Allt för att massmedierna - och i förlängningen medborgarna - ska hållas i okunnighet om vad som sker. Hela denna migrations- och integrationspolitiken håller på att utvecklas till något mycket obehagligt nu. Vad säger ni? Borde man inte börja med att omedelbart sparka rikspolischefen? Det börjar stinka ordentligt nu.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/pol...lyktingarbete/

Nej det tycker jag inte, polisen ska arbeta för folket, inte mot.

Jag läste en liknande sak igår, att polisen mörklägger pga att SD inte ska bli större.
Vill man rösta på SD så gör man det ändå.
Så, vi (folket) är inte annat än små menlösa barn i deras ögon.
Citera
2016-01-20, 04:30
Medlem
Detta är en jätteskandal. Läs vad Nils Funcke säger till DN. Polisen bedriver återigen politik. Bara att överklaga till Förvaltningsrätten.

Polisen kan agera så här eftersom det inte finns något tjänstemannaansvar. Inga konsekvenser att fatta beslut i strid mot lagstiftning. Sjukt land.
Citera
2016-01-20, 04:39
Bannlyst
Polisen har en chef som tillsatt på politiska meriter. Att man håller på och tysta ner det här är illa.
Citera
2016-01-20, 04:41
Medlem
Som Värmlands folkblad rapporterade om häromdagen.
Nu är bollen i rullning, de närmsta dagarna kommer det att bli ett jävla liv om det här. Räkna med att Dan Eliasson kommer att stå och stamma i tv inom kort, och försöka försvara det här.
Sverige går från bad to worse varje dag nu.....
Citera
2016-01-20, 04:49
Medlem
Vad är chocken? , varje dag läser man en notis om knivslagsmål som ägt rum på flyktingboende i massmedia.
Citera
2016-01-20, 06:04
Medlem
Finsk-fyllas avatar
Sen Köln-incidenten briserade så har den Svenska Polismyndigheten seglat upp som ETTA på listan över landsförrädare.
Det här, Alma-lex-291 var nyheter för mig, tråkiga nyheter! Egentligen är jag inte förvånad men ju mer jag tänker på det desto argare blir jag!

& ALLT för att inte spela SD i händerna.. Om fler medborgare resonerar på samma sätt som jag gör så har Polismyndigheten skjutit sig i foten ordentligt.

Jag som egentligen inte vill rösta SD ser inte längre något vettigt alternativ! Min prio ett är att ge hela jävla etablissemanget en rejäl näsbränna!
Citera
2016-01-20, 06:49
Medlem
bajsfittkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grävulen
Beror det på Dan kräket Eliasson? Hans jobb är att få polisen att se dåliga ut och att sortera bort folkvänliga poliser som ska ersättas av klontrupperna från södertörn.
Politiskt tillsatt. Go figure

"Dn avslöjar". Lol. Allt går ju genom dn numera... Vaaad kan detta bero på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in