Citat:
Ursprungligen postat av
redcube
Omfattas även potentiella terrorister av kod 291?
Vilka konsekvenser har kod 291 i förlängningen inneburit för det svenska folkets säkerhet?
Vem ansvarar för införandet av kod 291?
Är kod 291 laglig i en rättsstat?
Kod 291 verkar fortfarande vara omgärdat av en hel del hemlighetsmakeri och oklarheter. Är ganska säker på att potentiella terrorister inte omfattas av kod 291. Det verkar som om huvudsyftet med denna kod var att "gömma undan" de brott som icke-svenska medborgare anklagats för (invandrare, asylsökande, papperslösa etc.) så att inte ens medier fick full kännedom om omfattningen av t ex sexuella trakasserier, tafsanden, rån, överfall, våldtäkter osv som begåtts av just dessa individer. Främsta syftet med kod 291 verkar ha varit att inte "gynna" krafter i samhället som var emot ökad invandring och massinvandring, att hindra politiska krafter som t ex SD (men även vanliga medborgare) från att få full insyn i den kriminalitet som begicks (begås?) av invandrare. Denna kod "blommade" ju ut i full styrka mitt under den värsta migrationskrisens dagar under sensommaren 2015. Det handlade om att mörklägga vissa specifika brott.
Har denna kod fått konsekvenser för svenska folkets säkerhet?
Möjligen något eftersom folk var ovetandes om omfattningen av vissa brott och att dessa brott överhuvudtaget hade begåtts, därmed "invaggades" människor i en falsk trygghet. Polisen talade helt enkelt inte om för allmänheten att de skulle vara på sin vakt för t ex sexualbrott och våldtäkter som hade ökat med massinvandringen. Återigen en nedtystning som inte gynnade medborgarna i landet, tvärtom.
Vem ansvarar för införandet av kod 291?
Rikspolischefen och hans närmaste var väl med och genomdrev den, om jag inte minns fel? Men vem som var ytterst ansvarig för denna kod känner jag inte till. Var det en politiskt eller polisiärt tillsatt kod? Om jag får gissa så misstänker jag starkt att kod 291 i högsta grad beordrades från politiskt håll och att polisen helt enkelt skulle se till att den genomfördes och efterlevdes. De skulle följa order från politikerna. En mörkläggning av vissa brott i Sverige som borde ha resulterat i avskedanden och politiska avsättningar - men inget hände. Alla sitter väl kvar på sina poster än idag? Skandal enligt min mening.
Var (är) denna kod laglig i en rättsstat? Tja, förmodligen får man olika svar beroende på vem man frågar: jurister, politiker eller polisen... Förbannat oetisk, omoralisk och ohederlig är den dock. Säger som skådespelaren Bill Murray: "När vi ljuger för myndigheterna kallas vi kriminella. När de ljuger för oss kallas det politik."