Citat:
Du ställde en hypotetisk fråga:
Citat:
Till skillnad från de flesta andra i tråden så kan jag svara på dessa frågor, verkar det som.
Svara gärna på denna fråga med: Om ett bolag släpper en kvartalsrapport (dvs något som inte marknaden ännu känner till) som visar sig vara bättre än förväntat. De första människorna (oftast traders) som får nys om nyheten och slänger sig in i bolaget till en kurs på 40 kr. De vanliga småspararna kommer 2-60 min senare och kursen står då i 45 kr. Vad händer med ens kapital om man systematisk jobbar på detta viset, ökar det eller sjunker det?
Svaret är att "De första människorna (oftast traders) som får nys om nyheten" inte kan köpa bolaget för 40 kronor eftersom det skulle kräva att samtliga dessa hade samma avkastningskrav och att många av dem är villiga att avstå köpet för att ge andra traders en gratis vinst. Vilket knappast några är, såklart.
Vad som "Vad händer med ens kapital om man systematisk jobbar på detta viset" är att man hamnar efter index, eftersom man alltid köper för sent.
Citat:
Bortsett från möjligtvis gratisfonderna, som det inte går att trada med, så finns det inga låga avgifter.
Sitter man med höga avgifter när man tradar är man helt fel ute och kanske ska tänka om. Jag tror med att den genomsnittlige tradern alltid kommer underprestera, få människor har disciplinen/psyket.
Alla avgifter högre än noll innebär att genomsnittet underpresterar mot index.
Och ja, ska vi lägga in disciplin och psyke också så ryker ju de flesta direkt. De flesta har ju inte ens disciplin att månadsspara några tusenlappar och inte psyket att sänka sin levnadsstandard ens.
Citat:
Bra att du snittar en tusenlapp om dagen. Hoppas du fortsätter med det och inte en dag undrar varför din strategi inte fungerar längre när du ligger 100 dagar back.
Så länge jag kan kombinera min traiding med ett snitt på någon tusenlapp om dagen tillsammans med mitt vanliga jobb är jag nöjd.
Som sagt, folk får göra precis vad de vill med sina pengar.