2016-01-19, 21:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Ta det lugnt, sitter dagligen bredvid traders som systematiskt drar in pengar (eller snarare gjorde när proptrading var tillåtet på bankerna, nuförtiden är det en lite annorlunda modell så att dom tjänar pengar nu är inte inte samma sak som att dom tjänar pengar på prop). Dock är det lite oklart vem som skulle vara okej med att en glad forskare sitter bredvid hela dagarna och observerar allt du gör, så ser inte hur du någon skulle kunna genomföra den här forskningen i praktiken.

Du är del i hela skammen som kallas ekonomi.

Vad säger du om nobelpristagarens ord? Är ditt sample nog för att motbevisa honom?
Citera
2016-01-19, 22:17
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Ta det lugnt, sitter dagligen bredvid traders som systematiskt drar in pengar (eller snarare gjorde när proptrading var tillåtet på bankerna, nuförtiden är det en lite annorlunda modell så att dom tjänar pengar nu är inte inte samma sak som att dom tjänar pengar på prop).
Människor som kan daytrada så bra att det täcker en lön plus företagets vinst, men stannar för kaffet och kollegorna, antar jag?
Citera
2016-01-19, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bom
Va? Om du väntar på ett svar på den frågan innan du ska säga det du tänkte så väntar vi då. Du kan väl skriva något mer än en siffra och ett ord?
En helt vanlig indexfond gick upp 10% förra året.
Menar du då att du satt o daytrada och inte lyckades få mer?
Citera
2016-01-19, 22:44
Medlem
boms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
En helt vanlig indexfond gick upp 10% förra året.
Menar du då att du satt o daytrada och inte lyckades få mer?

Ett paket. Till mig? Jaha.

Menar du att du inte förstår att jag såg fällan du hade gillrat? Orkar inte ens fundera ut något klurigt att säga till dig. En del av er klagar på att det är ett långsiktigt spel. När jag då försöker ta höjd för det och bygga något som kommer hålla hela vägen. Ja då kommer den här muppen och kritiserar mitt andra års avkastning? Sen skriver någon om bortskämda rikemansbarn i sitt andetag. Jag kan inte få fram min poäng bättre än såhär. Jag ska försöka bli bättre. På att fundera ut strategier som ger pengar.

JAG HAR INTE KÖPT EN INDEXFOND FATTAR DU DET?
Citera
2016-01-19, 22:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bom
Ett paket. Till mig? Jaha.

Menar du att du inte förstår att jag såg fällan du hade gillrat? Orkar inte ens fundera ut något klurigt att säga till dig. En del av er klagar på att det är ett långsiktigt spel. När jag då försöker ta höjd för det och bygga något som kommer hålla hela vägen. Ja då kommer den här muppen och kritiserar mitt andra års avkastning? Sen skriver någon om bortskämda rikemansbarn i sitt andetag. Jag kan inte få fram min poäng bättre än såhär. Jag ska försöka bli bättre. På att fundera ut strategier som ger pengar.

JAG HAR INTE KÖPT EN INDEXFOND FATTAR DU DET?

Du mår ju inte bra.

Njut av dina vinster men mitt råd är att du tar pengarna och springer.
Citera
2016-01-19, 23:01
Medlem
boms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckhartTolle
Du mår ju inte bra.

Njut av dina vinster men mitt råd är att du tar pengarna och springer.

Nej ibland gör jag inte det. Precis som alla andra kanske. Just nu mår jag dock inte dåligt och jag behöver inte springa ifrån någon. Förstår inte ens vad du menar. Men så är det när man pratar med personer som tror dom kommer få orimligt lång tid att förklara vad just DOM menar. Lyssnade Mamma och Pappa lite för mycket på er? Jag lyssnar inte på er lika mycket. Så kom med någonting. Ska stanna kvar tills DU tröttnar. Så ett löfte. Får vi se vem som lyckats om fem år. Vad ska du göra kommande fem åren? Hacka på folk?

Försök inte med Day-Trading. Det är riktigt svårt och betrakta alla pengar på ditt tradingkonto som förlorade tills du vet att det är på ett annat sätt. När vet du det? - Det vet du. Bra grupp va?

Jag vill tillägga: Jag fattar poker analogin och det finns flera svar. Ett är att trading existerade då. Ett annat är att träna på att snacka om hur bra man är på det. Det är ni alla världsbäst på. Jag är sämst på det vilket verkar betala sig på ett annat sätt. Sedan slår vi verkligheten totalt i bitar. Även inom trading finns fenomenet att alla säger hur bra det går! 9/10 förlorar dock. Kan överföras till poker. Spel på hästar, fotboll whatever. Så är det. När du hittar någon som inte bara snackar så märker du det. Dom har tappat intresse av det där snacket.

Därför tror ni jag snackar. Fast jag vet inte hur ni tänker. Poängen är att jag är uppriktig. Är ni någonsin uppriktiga? Ser ni inte att jag är det(Kom igen nu. Nu måste den sitta)?

Ska nog sluta snacka såhär. Blir jag mer uppriktig kanske ni inser att jag bryr mig om er alla lika mycket. Även om jag inte känner er. Känns pinsamt.
Senast redigerad av bom 2016-01-19 kl. 23:26.
Citera
2016-01-19, 23:12
Medlem
Bartix12s avatar
Citat:
Vad är det för information du har på kammaren som ger dig edge
Snälla berätta

Eftersom jag antar att du inte läst den själv har du den här.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Effektiva_marknadshypotesen

Och du har fortfarande inte svarat på varför Eugen säger i en intervju att han köper indexfonder.

Svara gärna på denna fråga med: Om ett bolag släpper en kvartalsrapport (dvs något som inte marknaden ännu känner till) som visar sig vara bättre än förväntat. De första människorna (oftast traders) som får nys om nyheten och slänger sig in i bolaget till en kurs på 40 kr. De vanliga småspararna kommer 2-60 min senare och kursen står då i 45 kr. Vad händer med ens kapital om man systematisk jobbar på detta viset, ökar det eller sjunker det?
Senast redigerad av Bartix12 2016-01-19 kl. 23:19.
Citera
2016-01-19, 23:40
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartix12
Svara gärna på denna fråga med: Om ett bolag släpper en kvartalsrapport (dvs något som inte marknaden ännu känner till) som visar sig vara bättre än förväntat. De första människorna (oftast traders) som får nys om nyheten och slänger sig in i bolaget till en kurs på 40 kr. De vanliga småspararna kommer 2-60 min senare och kursen står då i 45 kr. Vad händer med ens kapital om man systematisk jobbar på detta viset, ökar det eller sjunker det?
Så inga traders lägger en köporder på 41 kr, ingen av alla miljoner som handlar och vet om nyheten? Traders brukar inte bjuda över varandra? Nån hemlig klubb jag missat? Traders vill ge bort 10% vinst till andra traders för att de är snälla mot varandra?

Förstår inte varför du länkar till EMH om du inte själv tror att marknaden är effektiv.
Citera
2016-01-19, 23:46
Medlem
Intressanta diskussioner i tråden. Skrev detta för 2,5 månad sen:
Citat:
För att börja med mig så har jag hållit på seriöst med detta i ungefär ett halvårs tid. För cirka en månad släppte jag demo-sargen på IG och kör med minikontrakt nu. Oftast går jag in med 1-5 €1-kontrakt per position.

Spelar uteslutande på DAX 30Cash. Ligger på plus totalt sett, kanske 100 punkter, vilket är kul men det känns som att man har mycket kvar att lära. Läser just nu på om indikatorer och ska snart ta tag i ProRealTime. Om ni undrar något mer är det bara att fråga, tänkte bara dra igång tråden lite försiktigt.

Sen detta skrevs har det gått framåt en del. Jag har inga illusioner om några snabba cash, jag tycker detta är jävligt kul och har en motivation för det. Har inte gjort någon exakt uträkning men under denna tid (2,5 mån) har jag kanske gått plus 15 punkter/handelsdag i genomsnitt, mellan tummen och pekfingret. Har höjt insatserna successivt och spelar bara med €5-kontrakt nu. Ökar bara insatserna efter att ha gått plus ett tag på den nuvarande nivån, då riskerar jag inte att bränna bort hela skiten på nån dålig pos. Har oftast mellan 4 och 10 pt SL, men det kan variera beroende på RR såklart. Spelar i enminuters även om man såklart håller koll på de högre tidsskalorna.

Har skippat allt vad indikatorer heter förutom att jag kan slänga ett öga på ADX ibland. Det roliga är att min mentor och jag spelar på helt olika sätt, men båda går plus över tid. Nu säger vissa att detta är så kort tid du spelat och bla bla och visst, det är inte så länge, men jag har mer erfarenhet att hämta och mer att lära och jag tror knappast det kan gå sämre om ett år än vad det gör nu. Speciellt eftersom jag successivt tränat bort vissa ovanor och idiotiska grejer. Men vi får se helt enkelt, jag är en ödmjuk person.
Senast redigerad av Traydr 2016-01-19 kl. 23:48.
Citera
2016-01-19, 23:53
Medlem
boms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traydr
Intressanta diskussioner i tråden. Skrev detta för 2,5 månad sen:

Sen detta skrevs har det gått framåt en del. Jag har inga illusioner om några snabba cash, jag tycker detta är jävligt kul och har en motivation för det. Har inte gjort någon exakt uträkning men under denna tid (2,5 mån) har jag kanske gått plus 15 punkter/handelsdag i genomsnitt, mellan tummen och pekfingret. Har höjt insatserna successivt och spelar bara med €5-kontrakt nu. Ökar bara insatserna efter att ha gått plus ett tag på den nuvarande nivån, då riskerar jag inte att bränna bort hela skiten på nån dålig pos. Har oftast mellan 4 och 10 pt SL, men det kan variera beroende på RR såklart. Spelar i enminuters även om man såklart håller koll på de högre tidsskalorna.

Har skippat allt vad indikatorer heter förutom att jag kan slänga ett öga på ADX ibland. Det roliga är att min mentor och jag spelar på helt olika sätt, men båda går plus över tid. Nu säger vissa att detta är så kort tid du spelat och bla bla och visst, det är inte så länge, men jag har mer erfarenhet att hämta och mer att lära och jag tror knappast det kan gå sämre om ett år än vad det gör nu. Speciellt eftersom jag successivt tränat bort vissa ovanor och idiotiska grejer. Men vi får se helt enkelt, jag är en ödmjuk person.

Klockrent. På alla sätt.

Var glad att du har en mentor. Om jag läser det rätt har du åtminstone fattat en sak. Som tog mig över ett år att fatta.
Senast redigerad av bom 2016-01-19 kl. 23:55.
Citera
2016-01-19, 23:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bartix12
Eftersom jag antar att du inte läst den själv har du den här.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Effektiva_marknadshypotesen

Och du har fortfarande inte svarat på varför Eugen säger i en intervju att han köper indexfonder.

För att indexfonder är det bästa du kan köpa?
Citera
2016-01-20, 00:09
Medlem
Bartix12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Så inga traders lägger en köporder på 41 kr, ingen av alla miljoner som handlar och vet om nyheten? Traders brukar inte bjuda över varandra? Nån hemlig klubb jag missat? Traders vill ge bort 10% vinst till andra traders för att de är snälla mot varandra?

Förstår inte varför du länkar till EMH om du inte själv tror att marknaden är effektiv.

Du förstår hur jag menar, spela inte dum. Du om någon efter att ha kollat dina trådar borde ju veta att traders kan tjäna pengar och kanske till och med själv har testat?
Varför jag länkar till EMH är för att jag vill att EckartTolle ska läsa den.

Citat:
För att indexfonder är det bästa du kan köpa?

Så att trada i index är inte att köpa i index?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in