2016-01-13, 19:22
Medlem
Det jag menar med att tjäna bra är att förränta kapitalet, vare sig det är eget eller lånat. Sen är det förstås bra att snitta över 1000 kr per dag, så att det går att leva på.

Vad jag kan se är det mycket courtage och spreadar samt förluster från stopploss totalt att jag är tveksam till att det är det mest lönsamma sättet att handla värdepapper. Jag avser bara de daytraders som agerar professionellt, hanterar risker sunt, är väl förberedda osv. Dom som inte klarar stressen, pressen och speldjävulen kan givetvis inte lyckas med daglig handel ändå.

Jag tänker mig att det kanske finns bättre sätt att trade på. Swingtrading eller att helt enkelt vara följsam och öppen för att kunna ligga kvar lite längre när det går bra. Varför stänga en position för dagen som går bra. Det låter inte vettigt.
Citera
2016-01-13, 19:29
Medlem
Er-nests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevePlasma
Det jag menar med att tjäna bra är att förränta kapitalet, vare sig det är eget eller lånat. Sen är det förstås bra att snitta över 1000 kr per dag, så att det går att leva på.

Vad jag kan se är det mycket courtage och spreadar samt förluster från stopploss totalt att jag är tveksam till att det är det mest lönsamma sättet att handla värdepapper. Jag avser bara de daytraders som agerar professionellt, hanterar risker sunt, är väl förberedda osv. Dom som inte klarar stressen, pressen och speldjävulen kan givetvis inte lyckas med daglig handel ändå.

Jag tänker mig att det kanske finns bättre sätt att trade på. Swingtrading eller att helt enkelt vara följsam och öppen för att kunna ligga kvar lite längre när det går bra. Varför stänga en position för dagen som går bra. Det låter inte vettigt.

Jag tycker att man ska komma fram till vad som funkar bäst för en själv. Vissa föredrar att handla i 5 minuters grafar, andra gillar swinga längre trender. Alla metoder och strategier har sina för- och nackdelar.

Allt kan vara lönsamt, om man gör det rätt.
Citera
2016-01-13, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Er-nest
Jag tycker att man ska komma fram till vad som funkar bäst för en själv. Vissa föredrar att handla i 5 minuters grafar, andra gillar swinga längre trender. Alla metoder och strategier har sina för- och nackdelar.

Allt kan vara lönsamt, om man gör det rätt.

Ja det är riktigt, men daytrading är ganska upphaussat. Det talas ganska lite om det här nackdelarna, speciellt inte att även stopplossar kostar.
Sen förstår jag inte varför avbryta när det går bra. Jag menar har du tjänat 2 procent och sen får en till medans du sover utan courtage, varför avstå?

Jag tycker också att det är intressant att en av tidernas största mästerspekulanter Jesse Livermore ofta handlade över flera dagar, ibland månader. För det är väl därför man gör det, för att det lönar sig bättre. Insatsen av arbete och stress är ju större för daytrading än annan form av handel
Citera
2016-01-13, 23:43
Medlem
Rasiermessers avatar
Av dina två inlägg i tråden drar jag slutsatsen att du har noll koll.

1. Det det talas om (nu pratar jag inte om coola killen som leker aktiespekulant) är ju faktiskt hur svårt det är att vara lönsam när man intradaghandlar.

2. NÄR, för jag är rätt säker på att du aldrig haft det, du har haft en position över 2-12 veckor kan du komma och tala om det problematiska med intradaghandel. Det handlar om ens psykologiska benägenhet att ta motgång - en position över längre tid kommer att gå emot dig under korta perioder och för de som inte vill ha den psykiska biten över sig över längre tid är intradaghandel perfekt.

3. Stop-loss kostar alltid, oavsett vilken över vilka tidsrymder du handlar. Du är inte immun mot att stoppas-ut bara för att du inte intradaghandlar.

4. Har lite med punkt 3 att göra. Du tycks tro att man tjänar mer på att hålla positioner längre, men det förutsätter ju att du vet vad du sysslar med och faktiskt också handlar med den övergripande trenden - dock måste du alltid göra uppdaterade analyser av läget beroende på olika faktorer.

5. Med tanke på hur låga spreadarna är i exempelvis FX-handeln är det INTE problemet för huruvida man är vinnande i långa loppet eller ej.

6. "Bättre sätt", för vem? För dig? Eller för de som faktiskt tjänar bra med pengar på intradaghandel? Knappast för dig då du inte ens handlar, men för de som tjänar bra med pengar på just intradaghandel är det uppenbarligen mycket lönsamt - och jag gissar att de insett sina stykror och svageheter varför de spelar på just sina styrkor och dessa kommer till uttryck i intradaghandel.

7. Stress - varför är intradgahandel mer stressigt än att hålla en position över två månader? För vissa är det precis tvärtom - det är mindre stressigt att veta att man har en position över tid än att ha alla sina positioner avslutade efter sin handelsdag och därefter kan koncentrara sig på annat. Du vet att intradaghandel INTE handlar om att köpa och sälja 100 ggr på en dag för alla? Vissa tar bara 3 positioner på en dag - allt handlar om att låta marknaden komma till dig.

EDIT : Såg nu en annan tråd av TS och inser att du faktisk inte har koll men är nyfiken på området. Jag låter hård i mitt svar men fakta är hårda!
Du kan inte drömma, fantisera eller basera din presumtiva vinster på andras framgångar. Handel med värdepapper är en meritokrati - det är hur bra du är som räknas (hur bra du lärt dig, hur diciplinerad du är, hur bra handelsstrategi du har, hur bra du är på "money management" etc). Tipset är:
Läs på, studera, finns massor av gratis info på nätet och böcker i pdf-format. Öva med lite pengar och tro inte på några bli-rik-snabbt-scheman (Signaler, robotar)! Som med mycket av modern utbildning så får man räkna med kostnader - i början får man ta förluster och räkna dem som utbildningskostnad. Det viktiga är att man inser att man förlorar pengar men inte lär sig och slutar eller att man faktiskt utvecklas och förlusterna minskar med tid och blir vinst - håll förlusterna lägre än vinsterna.
Senast redigerad av Rasiermesser 2016-01-14 kl. 00:10.
Citera
2016-01-14, 01:44
Medlem
Jag har jobbat i marknaden professionellt i 20 år. Jag vill bara säga ett par generella saker.

1. De som daytradar förlorar över lag. Det största misstaget de gör är att de aldrig tar en förlust, men gärna plockar hem en vinst. de kanske vinner lika ofta som de förlorar, men förlusterna är större och man tar högre risk ju mindre kapital man har kvar.

2. Man hör ofta om de som gör det fantastiskt bra med stockpicking, de har haft ren tur, och tagit otroligt stora risker, de flesta har haft mindre tur, men dom hörs inte på börsforums.

3. Alla investment banks som förr tjänade miljarder på proptrading har lagt ner sina verksamheter, det tycker jag är ganska talande..

Jag avslutar med att beskriva en tavla jag har hemma med ett citat som jag fick av Jan Stenbeck, det står ungefär så här. "It is no secret on Wall street that he who buys the index, turns off the lights and go home will look like a genius" Den gav han till ett 30 tal på Bank Invik när det begav sig.

mvh
Peter
Citera
2016-01-14, 05:26
Bannlyst
Institutionella traders har väl främst långsiktiga strategier (förutom robothandeln)?
Senast redigerad av cumshooter 2016-01-14 kl. 05:32.
Citera
2016-01-14, 05:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grenar
Jag har jobbat i marknaden professionellt i 20 år. Jag vill bara säga ett par generella saker.

3. Alla investment banks som förr tjänade miljarder på proptrading har lagt ner sina verksamheter, det tycker jag är ganska talande..

4. Jag avslutar med att beskriva en tavla jag har hemma med ett citat som jag fick av Jan Stenbeck, det står ungefär så här. "It is no secret on Wall street that he who buys the index, turns off the lights and go home will look like a genius" Den gav han till ett 30 tal på Bank Invik när det begav sig.

mvh
Peter

3. ((Googlade lite om detta.)) Det visade sig vara ett resultat av att banker, hedgefonder mm var tvungna att sluta betta emot deras kunder och göra trades/strategier som går emot kunderna och som endast tidigare gynnade bankerna, hedgefonderna. Detta skulle resultera i mindre likviditet, mer robothandel(?) och således mindre lönsamhet..
Tog du upp denna punkt som en negativ aspekt ur ett karriär-perspektiv, eller menar du att denna utveckling är talande för att daytrading kommer bli allt mer icke-lönsammt för privata daytraders/retailers?

4. Ansträngde mig lite här, läste på lite om Jan Stenbeck osv, intressant story. Men jag förstår inte citatet.. Är helt Clueless gällande detta citat, skulle vidare kunna spekulera i vad som menas men famlar i mörkret, lust att hjälpa? Skillnad att handla index mot aktier? Vad menar han`? Google ger ingen träff när man söker med endast citatet heller.

Och en sista grej bara..rent generellt när man pratar om att man sysslat professionellt med marknaden i flera år, syftar man på att man arbetat för ett företag/institution? - men kan man också mena att man arbetat privat - men professionellt hemifrån ens bostad t.ex?

Tack...
Senast redigerad av FX5000 2016-01-14 kl. 05:36.
Citera
2016-01-14, 06:58
Medlem
Citat:

1. De som daytradar förlorar över lag. Det största misstaget de gör är att de aldrig tar en förlust, men gärna plockar hem en vinst. de kanske vinner lika ofta som de förlorar, men förlusterna är större och man tar högre risk ju mindre kapital man har kvar.

2. Man hör ofta om de som gör det fantastiskt bra med stockpicking, de har haft ren tur, och tagit otroligt stora risker, de flesta har haft mindre tur, men dom hörs inte på börsforums.

Jag avslutar med att beskriva en tavla jag har hemma med ett citat som jag fick av Jan Stenbeck, det står ungefär så här. "It is no secret on Wall street that he who buys the index, turns off the lights and go home will look like a genius" Den gav han till ett 30 tal på Bank Invik när det begav sig.

mvh
Peter

Kloka ord!

Ska man följa ett annat råd från stenbeck, som också går i linje med att inte jaga ihjäl sig, har han även sagt: "det behöver inte vara så komplicerat, det räcker långt med att bara göra tvärtom"

Iofs talar han ju till viss del emot sig själv i dom två budskapen, men det säger ändå en del om hur han tänkte.

Får man fråga hur du själv handlar och vad du tror om detta år?
Citera
2016-01-14, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FX5000
4. Ansträngde mig lite här, läste på lite om Jan Stenbeck osv, intressant story. Men jag förstår inte citatet.. Är helt Clueless gällande detta citat, skulle vidare kunna spekulera i vad som menas men famlar i mörkret, lust att hjälpa? Skillnad att handla index mot aktier? Vad menar han`? Google ger ingen träff när man söker med endast citatet heller.

Det han menar med citatet är att man kan sitta i år och analysera bolag och marknader men ändå ha svårt att slå killen som bara köpte en indexfond och var nöjd så.

Ju större kapital man förvaltar, desto svårare är det att slå index, vilket leder till slutsatsen att man bara borde köpa index rakt av och spara en massa tid om man förvaltar en större summa.
Citera
2016-01-14, 10:24
Medlem
Rasiermessers avatar
Att investmentbankerna är i strukturell nedgång resulterar ju till en minskning av deras storlek överlag så också på prop-sidan.
Det är ju inte så att de lagt ned dem utan att de är mindre i storlek. Prop-handeln behövs ju fortfarande för att ta positiva positioner för att balanser kontot mot de negativa positioner man mäklat från klienter.

Sedan finns det en annan aspekt av det och det är framväxten av hegdefonder vilka är aktiva förvaltare av kapital genom handel. Nu intradaghandlar de kanske inte utan tar postioner på 1-6 månader.

Men jag håller absolut med om punkt 1 som Grenar framför.
Citera
2016-01-14, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rasiermesser
Av dina två inlägg i tråden drar jag slutsatsen att du har noll koll.

1. Det det talas om (nu pratar jag inte om coola killen som leker aktiespekulant) är ju faktiskt hur svårt det är att vara lönsam när man intradaghandlar.

2. NÄR, för jag är rätt säker på att du aldrig haft det, du har haft en position över 2-12 veckor kan du komma och tala om det problematiska med intradaghandel. Det handlar om ens psykologiska benägenhet att ta motgång - en position över längre tid kommer att gå emot dig under korta perioder och för de som inte vill ha den psykiska biten över sig över längre tid är intradaghandel perfekt.

3. Stop-loss kostar alltid, oavsett vilken över vilka tidsrymder du handlar. Du är inte immun mot att stoppas-ut bara för att du inte intradaghandlar.

4. Har lite med punkt 3 att göra. Du tycks tro att man tjänar mer på att hålla positioner längre, men det förutsätter ju att du vet vad du sysslar med och faktiskt också handlar med den övergripande trenden - dock måste du alltid göra uppdaterade analyser av läget beroende på olika faktorer.

5. Med tanke på hur låga spreadarna är i exempelvis FX-handeln är det INTE problemet för huruvida man är vinnande i långa loppet eller ej.

6. "Bättre sätt", för vem? För dig? Eller för de som faktiskt tjänar bra med pengar på intradaghandel? Knappast för dig då du inte ens handlar, men för de som tjänar bra med pengar på just intradaghandel är det uppenbarligen mycket lönsamt - och jag gissar att de insett sina stykror och svageheter varför de spelar på just sina styrkor och dessa kommer till uttryck i intradaghandel.

7. Stress - varför är intradgahandel mer stressigt än att hålla en position över två månader? För vissa är det precis tvärtom - det är mindre stressigt att veta att man har en position över tid än att ha alla sina positioner avslutade efter sin handelsdag och därefter kan koncentrara sig på annat. Du vet att intradaghandel INTE handlar om att köpa och sälja 100 ggr på en dag för alla? Vissa tar bara 3 positioner på en dag - allt handlar om att låta marknaden komma till dig.

EDIT : Såg nu en annan tråd av TS och inser att du faktisk inte har koll men är nyfiken på området. Jag låter hård i mitt svar men fakta är hårda!
Du kan inte drömma, fantisera eller basera din presumtiva vinster på andras framgångar. Handel med värdepapper är en meritokrati - det är hur bra du är som räknas (hur bra du lärt dig, hur diciplinerad du är, hur bra handelsstrategi du har, hur bra du är på "money management" etc). Tipset är:
Läs på, studera, finns massor av gratis info på nätet och böcker i pdf-format. Öva med lite pengar och tro inte på några bli-rik-snabbt-scheman (Signaler, robotar)! Som med mycket av modern utbildning så får man räkna med kostnader - i början får man ta förluster och räkna dem som utbildningskostnad. Det viktiga är att man inser att man förlorar pengar men inte lär sig och slutar eller att man faktiskt utvecklas och förlusterna minskar med tid och blir vinst - håll förlusterna lägre än vinsterna.

Tänkte bemöta eller reflektera över svaren.
1. Det stämmer att det talas mer om det på senare tid.
2. Ja det är väl en smaksak.
3. Sant, men kortsiktig handel innebär många stopplossar per år. Mindre belopp, men väldigt många. Bör vara större summa totalt.
4. Vet inte exakt vad du menar. Det är klart att man kan se trender alltifrån minuter till år.
5. Det är nog ett överkomligt problem, för mindre summor kan det vara svårt att få de låga avgifterna.
6. I stort sett måste det åtminstone vara mer jobb att ta position ofta. Det blir till slut ett konstant analyserande mellan besluten och flera beslut per dag. Varje beslut kräver nånting mentalt. Somliga kan uppleva det som stimulerande, men det blir mer krävande med fler positioner per dag.
7. Det här handlar förstås också om personlighet. Låta marknaden komma till dig, säger mig inte så mycket.

Det stämmer att jag själv inte är proffs, vare sig på kort eller långsiktig handel. Jag är dock aktiv. Jag läser gärna på inom området, men behöver också testa egna ideér och tankar och i bästa fall utmanar jag också fb läsarna.
Citera
2016-01-14, 21:59
Medlem
Strand.s avatar
Citat:

mvh
Peter

Traders förlorar säger du? Okej.

http://i.imgur.com/z4cLUS1.jpg
http://i.imgur.com/qCQr32N.jpg

Snittar lite mer än 1k om dagen kan vi väl säga, räcker så.

Att majoriteten förlorar är en sak, men 95% förlorare är inte ekvivalent med 100% förlorare; det finns 4-5% som faktiskt klarar av att skapa sig en regelbunden lönsamhet. Eftersom det är så stor del som är förlorare - och det gäller inte bara bland traders - så brukar de som väl är lönsamma inte bara klara sig för dagen... ja, de brukar faktiskt klara sig lite bättre än så.

Frågor på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in