Av dina två inlägg i tråden drar jag slutsatsen att du har noll koll.
1. Det det talas om (nu pratar jag inte om coola killen som leker aktiespekulant) är ju faktiskt hur svårt det är att vara lönsam när man intradaghandlar.
2. NÄR, för jag är rätt säker på att du aldrig haft det, du har haft en position över 2-12 veckor kan du komma och tala om det problematiska med intradaghandel. Det handlar om ens psykologiska benägenhet att ta motgång - en position över längre tid kommer att gå emot dig under korta perioder och för de som inte vill ha den psykiska biten över sig över längre tid är intradaghandel perfekt.
3. Stop-loss kostar alltid, oavsett vilken över vilka tidsrymder du handlar. Du är inte immun mot att stoppas-ut bara för att du inte intradaghandlar.
4. Har lite med punkt 3 att göra. Du tycks tro att man tjänar mer på att hålla positioner längre, men det förutsätter ju att du vet vad du sysslar med och faktiskt också handlar med den övergripande trenden - dock måste du alltid göra uppdaterade analyser av läget beroende på olika faktorer.
5. Med tanke på hur låga spreadarna är i exempelvis FX-handeln är det INTE problemet för huruvida man är vinnande i långa loppet eller ej.
6. "Bättre sätt", för vem? För dig? Eller för de som faktiskt tjänar bra med pengar på intradaghandel? Knappast för dig då du inte ens handlar, men för de som tjänar bra med pengar på just intradaghandel är det uppenbarligen mycket lönsamt - och jag gissar att de insett sina stykror och svageheter varför de spelar på just sina styrkor och dessa kommer till uttryck i intradaghandel.
7. Stress - varför är intradgahandel mer stressigt än att hålla en position över två månader? För vissa är det precis tvärtom - det är mindre stressigt att veta att man har en position över tid än att ha alla sina positioner avslutade efter sin handelsdag och därefter kan koncentrara sig på annat. Du vet att intradaghandel INTE handlar om att köpa och sälja 100 ggr på en dag för alla? Vissa tar bara 3 positioner på en dag - allt handlar om att låta marknaden komma till dig.
EDIT : Såg nu en annan tråd av TS och inser att du faktisk inte har koll men är nyfiken på området. Jag låter hård i mitt svar men fakta är hårda!

Du kan inte drömma, fantisera eller basera din presumtiva vinster på andras framgångar. Handel med värdepapper är en meritokrati - det är hur bra du är som räknas (hur bra du lärt dig, hur diciplinerad du är, hur bra handelsstrategi du har, hur bra du är på "money management" etc). Tipset är:
Läs på, studera, finns massor av gratis info på nätet och böcker i pdf-format. Öva med lite pengar och tro inte på några bli-rik-snabbt-scheman (Signaler, robotar)! Som med mycket av modern utbildning så får man räkna med kostnader - i början får man ta förluster och räkna dem som utbildningskostnad. Det viktiga är att man inser att man förlorar pengar men inte lär sig och slutar eller att man faktiskt utvecklas och förlusterna minskar med tid och blir vinst - håll förlusterna lägre än vinsterna.