• 1
  • 2
2016-01-10, 12:48
Medlem
Jag tvättar alltid i automat tvätt och det funkar bra tycker jag. Men bilen blir ju skitig direkt nu på vintern och det sätter sig slask på den. Är det farligt att det sitter där med tanke på att det kan bli rost eller så undrar jag. Är det värt att tvätta bilen en gång per vecka även om den blir skitig direkt eller hur ska man göra?
Citera
2016-01-10, 12:59
Medlem
Mekkdosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eqqel
Jag tvättar alltid i automat tvätt och det funkar bra tycker jag. Men bilen blir ju skitig direkt nu på vintern och det sätter sig slask på den. Är det farligt att det sitter där med tanke på att det kan bli rost eller så undrar jag. Är det värt att tvätta bilen en gång per vecka även om den blir skitig direkt eller hur ska man göra?

Jobbar med bilrekond.

Det som är bäst är att tvätta den rejält, dvs inte i en automattvätt som dessutom förstör bilen bilens lack.
kallavfettning, hetvatten.

Lägg gärna på ett lager kallavfettning, vänta 2-3 minuter och lägg på ett till lager. sen börja med avspolnningen, spola ganska så nära lacken för att få av mer av saltet/asfalten. Bara inte för nära - då kan du skada lacken om du har otur. sen shamponera.

Om du inte har lackskydd på bilen vilket jag antar att du inte har borde du göra det iallafall 1 gång på 2 veckor.
Citera
2016-01-10, 13:08
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mekkdosa
Jobbar med bilrekond.

Det som är bäst är att tvätta den rejält, dvs inte i en automattvätt som dessutom förstör bilen bilens lack.

Lägg gärna på ett lager kallavfettning, vänta 2-3 minuter och lägg på ett till lager. sen börja med avspolnningen, spola ganska så nära lacken för att få av mer av saltet/asfalten. Bara inte för nära - då kan du skada lacken om du har otur. sen shamponera.

Om du inte har lackskydd på bilen vilket jag antar att du inte har borde du göra det iallafall 1 gång på 2 veckor.
Men man måste ju ha ett liv också
Jag funderar på om det är värt att kosta på en 300kronors tvätt inklusive allt. Gör den sista vaxningen någon nytta?
Bilen är 13 år och fortfarande fin i lacken trots avsaknad av skötsel, 2003 golf.

Det måste ju vara bättre med automat en ingen tvätt alls.
Jag spolar av den några gånger per vinter.
Citera
2016-01-10, 13:12
Medlem
Mekkdosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Jag funderar på om det är värt att kosta på en 300kronors tvätt inklusive allt. Gör den sista vaxningen någon nytta?
Bilen är 13 år och fortfarande fin i lacken trots avsaknad av skötsel, 2003 golf.

Du menar en lätt rekond av av bilen på en firma? in/ut typ? det blir dock dyrare än 300 om du inte ska göra det på någon kebabrekond i någon storstadsförort.
Citera
2016-01-10, 13:39
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Du menar en lätt rekond av av bilen på en firma? in/ut typ? det blir dock dyrare än 300 om du inte ska göra det på någon kebabrekond i någon storstadsförort.
Tror han menar automattvätt med extra allt.
Citera
2016-01-10, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper

Att man blir av med salt och smuts brukar vara det viktigaste.

Största problemet med automattvättar brukar vara att de inte kommer åt överallt, det är också viktigt att de har bra vattenrening då de ofta återanvänder vattnet.
Citera
2016-01-10, 14:11
Medlem
Jag-Hatar-Muslimers avatar
Det viktigaste enl mig som INTE jobbar med bilar är att spola underredet ordentligt rent med jämna mellanrum. På gamla bilar såg man underredet när man lyfte upp den på lyften. Numera ser man ofta bara en massa plastschabrak som döljer underredet när man lyfter upp bilen på lyften. Någonting säger mig att där under alla plastschabrak där döljer sig en blandning av sand, salt och fukt vilket är en grogrund för framtida rostangrepp, som definitivt den auktoriserade bilförsäljaren inte anser ska repareras på den vid försäljningstillfället så värdefulla rostskyddsgarantin.
Citera
2016-01-10, 14:15
Medlem
Knotknets avatar
Citat:
Jobbar med bilrekond.

Hett vatten på en bil när det är 15 minus ute ??? Nej tack du kan ingenting om bilrengöring.
Citera
2016-01-10, 15:41
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Tror han menar automattvätt med extra allt.
Tack för din tolkning
För att förtydliga.
Är det vårt 300kronorstvätt när det finns 100kronors, alltså utan extra vaxsprej?
Edit 140kr
Senast redigerad av pollenper 2016-01-10 kl. 15:47.
Citera
2016-01-10, 16:02
Medlem
MrRasks avatar
Nu har jag en äldre bil men brukar aldrig tvätta bilen när det är minusgrader ute, även om man använder låsspray och fettar in listerna så blir det alltid så att man får jävlas med en bil som har frysit ihop.

Automattvättar är bra om man har bråttomt och vill få bort lite smuts på utsidan av bilen. Dock bör man åka in och göra det själv för att det ska bli riktigt gjort.
Jag brukar spruta på avfettning typ fem min innan jag börjar spola, sen går jag på bilen uppifrån och ner och sist en rejäl spolning under.

Men som sagt har jag en äldre skruttbil som jag mest är intresserad av att den överlever så länge som möjligt.
Citera
2016-01-10, 17:11
Medlem
stom72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Hett vatten på en bil när det är 15 minus ute ??? Nej tack du kan ingenting om bilrengöring.

+3 grader nu i SydSkåne
Citera
2016-01-10, 17:23
Medlem
Redas avatar
Jag tvättar bilen en gång per år och då på sommaren.
Man måste såklart torka av rutor och lyktor ibland på vintern. Mer behövs inte.
När vårregnen kommer ser bilen inte alls så smutsig ut som den kan göra på vintern.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in