2016-01-10, 17:36
Medlem
Jag-Hatar-Muslimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Jag tvättar bilen en gång per år och då på sommaren.
Man måste såklart torka av rutor och lyktor ibland på vintern. Mer behövs inte.
När vårregnen kommer ser bilen inte alls så smutsig ut som den kan göra på vintern.
Det låter som en gammal reservbil jag hade för några år sedan som iof sig både var besiktigad och försäkrad och skattebefriad men den körde jag bara med soliga sommardagar ett par gånger varje sommar. Men jag tvättade den aldrig. Kan faktiskt aldrig komma på att jag någonsin tvättade bilen. Problemet var att vår försurade luft gjorde att det började växa mossa på bilen. Så jag fick skrapa bilrutorna med isskrapa innan jag åkte till besiktningen. Men igenom gick den. Svenskbyggd kanske jag ska tillägga.
Citera
2016-01-10, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jag-Hatar-Muslimer
Det viktigaste enl mig som INTE jobbar med bilar är att spola underredet ordentligt rent med jämna mellanrum. På gamla bilar såg man underredet när man lyfte upp den på lyften. Numera ser man ofta bara en massa plastschabrak som döljer underredet när man lyfter upp bilen på lyften. Någonting säger mig att där under alla plastschabrak där döljer sig en blandning av sand, salt och fukt vilket är en grogrund för framtida rostangrepp, som definitivt den auktoriserade bilförsäljaren inte anser ska repareras på den vid försäljningstillfället så värdefulla rostskyddsgarantin.

Spola inte för mycket, från "fel" håll och med för högt tryck, bara om du har just "plastschabrak" under din bil.

I bland kan det vara bättre att lita på att konstruktören tänkt till lite.

Bättre i så fall att plocka ner dom var femte år och kolla över/bättra på rostskyddet men det gäller att få allt tätt igen.
Citera
2016-01-10, 17:54
Medlem
Mr.Mackzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Hett vatten på en bil när det är 15 minus ute ??? Nej tack du kan ingenting om bilrengöring.

Finns Gör det själv hallar på de flesta mackar idag och de är inomhus.
Citera
2016-01-10, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eqqel
Jag tvättar alltid i automat tvätt och det funkar bra tycker jag. Men bilen blir ju skitig direkt nu på vintern och det sätter sig slask på den. Är det farligt att det sitter där med tanke på att det kan bli rost eller så undrar jag. Är det värt att tvätta bilen en gång per vecka även om den blir skitig direkt eller hur ska man göra?

Helt avgörande är hur ofta du kör i saltsörja.

Är det riktigt kallt och fina vintervägar som inte saltats är det bara dumt att tvätta bilen.

Är det däremot ofta saltslask är det i princip motiverat att tvätta dagligen.

Varför envisas du med automattvätt som återanvänder saltsörjan och sliter onödigt mycket på övriga delar av karossens lackerade ytor och dessutom är omotiverat dyrt.

Bättre att åka in en snabbis på ok gds, upp med bilen på lyften, spola av underrede, hjulhus och torka ur vid dörrarna.

Försök att tajma med vädret så du gör det när vädret går in k dn period med minus grader så det står sig så bra som möjligt.

Samma på våren, in direkt och tvätta när du är i inledningen av en period man kan förvänta blir torr.
Citera
2016-01-10, 18:08
Medlem
Burkbubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mekkdosa
Du menar en lätt rekond av av bilen på en firma? in/ut typ? det blir dock dyrare än 300 om du inte ska göra det på någon kebabrekond i någon storstadsförort.
Nu ska vi inte vara fördomsfulla. Det händer att jag kör en del byggmaterial i bilen, och pga det lämnar jag in bilen på rekond iallafall två gånger om året. Jag betalar 450kr och då är bilen som ny efteråt. Då tvättas hela bilen, utvändigt, invändigt och under.

Svensk ägare och svenska anställda. Hur nöjd som helst.
Citera
2016-01-10, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Hett vatten på en bil när det är 15 minus ute ??? Nej tack du kan ingenting om bilrengöring.

Ska du stå ute och tvätta när det är minus 15 lär du nog ha varmt vatten för att få ut det ur slangen och att det ska ha en chans att rinna av bilen.

Står du inne och tvättar har vattnets temperatur ingen betydelse.

Hur ligger det till med dina egna kunskaper, tro?
Citera
2016-01-10, 18:20
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Helt avgörande är hur ofta du kör i saltsörja.

Är det riktigt kallt och fina vintervägar som inte saltats är det bara dumt att tvätta bilen.

Är det däremot ofta saltslask är det i princip motiverat att tvätta dagligen.

Varför envisas du med automattvätt som återanvänder saltsörjan och sliter onödigt mycket på övriga delar av karossens lackerade ytor och dessutom är omotiverat dyrt.

Bättre att åka in en snabbis på ok gds, upp med bilen på lyften, spola av underrede, hjulhus och torka ur vid dörrarna.

Försök att tajma med vädret så du gör det när vädret går in k dn period med minus grader så det står sig så bra som möjligt.

Samma på våren, in direkt och tvätta när du är i inledningen av en period man kan förvänta blir torr.
Där tillåts inte längre spolning.
Citera
2016-01-10, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Där tillåts inte längre spolning.

Sorry, glömde att dom gjort om det där. Det var inte jätte länge sedan det fanns hallar kvar där man kunde lyfta och tvätta.

Men det finns ju i alla fall tvätthallar kvar och man kommer ju åt hyfsat från sidan. Tycker i alla fall det är ett bättre alternativ än automattvätt.
Citera
2016-01-10, 20:15
Medlem
Mullrets avatar
Finns handtvätt av bilar i alla större städer. Kostar sällan mer än 80:- för en mellanstor kärra. Kostar lika mycket om man skall slava själv i en gds hall. Slutat med automattvätt, sliter på lacken.
Citera
2016-01-10, 20:40
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrRask
Nu har jag en äldre bil men brukar aldrig tvätta bilen när det är minusgrader ute, även om man använder låsspray och fettar in listerna så blir det alltid så att man får jävlas med en bil som har frysit ihop.

Automattvättar är bra om man har bråttomt och vill få bort lite smuts på utsidan av bilen. Dock bör man åka in och göra det själv för att det ska bli riktigt gjort.
Jag brukar spruta på avfettning typ fem min innan jag börjar spola, sen går jag på bilen uppifrån och ner och sist en rejäl spolning under.

Men som sagt har jag en äldre skruttbil som jag mest är intresserad av att den överlever så länge som möjligt.
Tvättade min senast när det var -18. Hela bilen var täckt av ett centimetertjockt lager av is. Körde till tvätten med en tittglugg i vindrutan. Fullt blås med högtrycket o bilen blev jättefin.

Men normalt använder jag automattvätt på vintern. Får bra underspol samt lite vax på köpet.
Nu ger jag inte mkt för det vaxet. Men det duger som komplement när man vräkt på avfettning.
Citera
2016-01-10, 21:25
Medlem
Jag orkar inte ens tvätta nästan och då betalar ändå jobbet. Kanske en gång var 3-4 månad. Finns det nån vinning mer än att den blir ren? Ny eller gammal skillnad på det?
Citera
2016-01-10, 21:37
Medlem
zoombos avatar
Jag tvättar heller aldrig bilen när det är under -5 för det resulterar bara i en massa problem. Bilar blir heller aldrig skitiga när det är riktigt kallt. I mitt eget garage så finns det inte svängrum nog för att tvätta och åker man på OKQ8 så fryser hel bilfan ihop på nolltid sedan man väl är klar. Om man kan ställa den i ett varmgarage och den får torka ordentligt under minst 2 dygn efter en tvätt så skulle jag kunna göra det.

Men vi har ju lite konstigt klimat nuförtiden. I fjol tvättade jag bilen ute på gården på Annandagen. +8 grader eller nåt sånt och då är det inga problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in