2016-03-25, 10:51
Medlem
Lillstarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammi73
Nä du skattar för vinsten

Citat:
Ursprungligen postat av downloader
Jag tipsar om att googla på aktien och skatteverket så de ibland har information om vissa aktier. Alternativt använda dig av genomsnitts metoden. Schablon metoden är den sista och ofta dyraste metoden du kan använda dig av.

Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
http://www.finansportalen.se/kurshistorik/

Tack för svaren, jag ska se om jag hittar kvittot med inköpsdatum annars går det inte att veta eller bevisa kursen.
Citera
2016-03-25, 20:30
Medlem
Hej! Jag studerar, och kommer ha ett sommarjobb i sommar. Tänkte dra av pengar för min bostad vid mitt sommarjobb på deklarationen, men är orolig för att den avdragna summan kommer bli större än min årliga skatteinbetalning.. Vad händer då? Kommer de pengarna ligga kvar till nästa år, eller är de "borta"?
Citera
2016-03-25, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jakaan
Hej! Jag studerar, och kommer ha ett sommarjobb i sommar. Tänkte dra av pengar för min bostad vid mitt sommarjobb på deklarationen, men är orolig för att den avdragna summan kommer bli större än min årliga skatteinbetalning.. Vad händer då? Kommer de pengarna ligga kvar till nästa år, eller är de "borta"?
Du är ute i god tid. Det eventuella avdraget gör du vid deklarationen nästa år.
Citera
2016-03-26, 10:12
Medlem
Hur stor är chansen att jag torskar om jag deklarerar för resor fram och tillbaka från jobbet även om jag får milersättning från mitt jobb?
Citera
2016-03-26, 10:46
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillstark
Tack för svaren, jag ska se om jag hittar kvittot med inköpsdatum annars går det inte att veta eller bevisa kursen.

Du kan även välja schablonmetoden om du vet om inköpspriset och det är lägre.

Till exempel har index på stockholm30 indexet (snittaktie bland storbolagen) sedan 1990-01-01 gått från 219 till 1393 vilket i ditt fall skulle ge ett inköpspris på 3302 kr. Då kan du utan problem säga till SKV att du har "glömt" vad du köpt för och tar en schablonuträkning istället.

Du kan även om du vill dra till med något som du tror stämmer. Om de inte kör granskning på dig kommer det smita igenom. I värsta fall justerar de till schablonvärdet efter granskning om du inte kan skicka in bevis.
Citera
2016-03-26, 11:27
Medlem
Lillstarks avatar
Citat:
Du kan även välja schablonmetoden om du vet om inköpspriset och det är lägre.

Till exempel har index på stockholm30 indexet (snittaktie bland storbolagen) sedan 1990-01-01 gått från 219 till 1393 vilket i ditt fall skulle ge ett inköpspris på 3302 kr. Då kan du utan problem säga till SKV att du har "glömt" vad du köpt för och tar en schablonuträkning istället.

Du kan även om du vill dra till med något som du tror stämmer. Om de inte kör granskning på dig kommer det smita igenom. I värsta fall justerar de till schablonvärdet efter granskning om du inte kan skicka in bevis.

Hur mycket är rimligt att räkna på, skriver jag noll är väl risken stor att de granskar det?
Jag är säker på att jag inte gjort någon vinst, jag kan bara inte bevisa det.

Det rör sig om Ericsson B och Nokia-aktier, jag har hittat flera papper då jag både köpte och sålde en del Ericsson-aktier runt år 2000 innan kraschen men de jag sålde förra året hade jag sen tidigare.
Citera
2016-03-26, 11:49
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillstark
Hur mycket är rimligt att räkna på, skriver jag noll är väl risken stor att de granskar det?
Jag är säker på att jag inte gjort någon vinst, jag kan bara inte bevisa det.

Det rör sig om Ericsson B och Nokia-aktier, jag har hittat flera papper då jag både köpte och sålde en del Ericsson-aktier runt år 2000 innan kraschen men de jag sålde förra året hade jag sen tidigare.

Nokia har ju gått ner rejält sedan deras toppdagar, så där kan du säga att du köpt dyrt och sedan jämka med Ericssonaktierna. Om du säger precis noll ser det lite misstänksamt ut. Kan testa med en liten vinst/förlust istället.

Som sagt tidigare, bäst är att hitta rätt siffror, annars får man göra gissningar/alt. ljuga och blir man granskad får kan köra på schablon och ta vinstskatten på det.

Folk försöker göra sjuka avdrag varje år, så länge det inte är ett allvarligt skattebrott (ofta stora belopp, ett par aktier hit och dit är inte så farligt) brukar de bara neka avdragen och så blir det inte mer av det.
Senast redigerad av Awendela 2016-03-26 kl. 11:51.
Citera
2016-03-26, 14:05
Medlem
Lillstarks avatar
Citat:
Nokia har ju gått ner rejält sedan deras toppdagar, så där kan du säga att du köpt dyrt och sedan jämka med Ericssonaktierna. Om du säger precis noll ser det lite misstänksamt ut. Kan testa med en liten vinst/förlust istället.

Som sagt tidigare, bäst är att hitta rätt siffror, annars får man göra gissningar/alt. ljuga och blir man granskad får kan köra på schablon och ta vinstskatten på det.

Folk försöker göra sjuka avdrag varje år, så länge det inte är ett allvarligt skattebrott (ofta stora belopp, ett par aktier hit och dit är inte så farligt) brukar de bara neka avdragen och så blir det inte mer av det.

Ja det är ju aktier som var värda mycket ett tag för att sedan sjunka rejält så det är nog ingen som ifrågasätter. Jag tänkte uppge en vinst på 200kr så blir det inte mycket skatt.
Citera
2016-03-27, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rakarna
hej sålde fonder sent 2015 ifrån min vanliga bank Swedbank.

visst måste jag skatta på dem?

för just nu får jag inte beräkna min restskatt/tillgodoskatt innan slutbeskedet kommit. det måste väl bero på dem där fond köpen.

Kollar du på appen ser du inte ev återbäring men kollar du på datorn ser du den ändå fast du inte skrivit in fonderna
Citera
2016-03-27, 20:46
Medlem
Har själv fått göra ändringar i ränteavdrag då två långivare inte lämnat kontrolluppgifter till skatteverket (bl.a på mitt största lån) Mycket pengar man kunde missat där. Första gången jag gör egna ändringar i deklarationen förutom milersättning så det skall bli intressant hur skatteverket sköter detta.

Är det någon som vet hur man går tillväga för att göra ändringar för tidigare år? Har läst någonstans att man får göra retroaktiva ändringar. Misstänker att dessa uppgifter inte lämnades för inkomstår 2014 heller
Citera
2016-03-27, 20:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbe89
Har själv fått göra ändringar i ränteavdrag då två långivare inte lämnat kontrolluppgifter till skatteverket (bl.a på mitt största lån) Mycket pengar man kunde missat där. Första gången jag gör egna ändringar i deklarationen förutom milersättning så det skall bli intressant hur skatteverket sköter detta.

Är det någon som vet hur man går tillväga för att göra ändringar för tidigare år? Har läst någonstans att man får göra retroaktiva ändringar. Misstänker att dessa uppgifter inte lämnades för inkomstår 2014 heller
du kommer få vänta på dina pengar till efter sommaren iaf när du gör ändringar så.
Citera
2016-03-27, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tokconny
du kommer få vänta på dina pengar till efter sommaren iaf när du gör ändringar så.

Räknade med detta. Bara pengarna kommer så bryr jag mig inte. Det är ändå inget jag får i handen utan det går direkt till skulder
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in