2016-03-25, 10:51
Medlem
Lillstarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammi73
N du skattar fr vinsten

Citat:
Ursprungligen postat av downloader
Jag tipsar om att googla p aktien och skatteverket s de ibland har information om vissa aktier. Alternativt anvnda dig av genomsnitts metoden. Schablon metoden r den sista och ofta dyraste metoden du kan anvnda dig av.

Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
http://www.finansportalen.se/kurshistorik/

Tack fr svaren, jag ska se om jag hittar kvittot med inkpsdatum annars gr det inte att veta eller bevisa kursen.
Citera
2016-03-25, 20:30
Medlem
Hej! Jag studerar, och kommer ha ett sommarjobb i sommar. Tnkte dra av pengar fr min bostad vid mitt sommarjobb p deklarationen, men r orolig fr att den avdragna summan kommer bli strre n min rliga skatteinbetalning.. Vad hnder d? Kommer de pengarna ligga kvar till nsta r, eller r de "borta"?
Citera
2016-03-25, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jakaan
Hej! Jag studerar, och kommer ha ett sommarjobb i sommar. Tnkte dra av pengar fr min bostad vid mitt sommarjobb p deklarationen, men r orolig fr att den avdragna summan kommer bli strre n min rliga skatteinbetalning.. Vad hnder d? Kommer de pengarna ligga kvar till nsta r, eller r de "borta"?
Du r ute i god tid. Det eventuella avdraget gr du vid deklarationen nsta r.
Citera
2016-03-26, 10:12
Medlem
Hur stor r chansen att jag torskar om jag deklarerar fr resor fram och tillbaka frn jobbet ven om jag fr milersttning frn mitt jobb?
Citera
2016-03-26, 10:46
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillstark
Tack fr svaren, jag ska se om jag hittar kvittot med inkpsdatum annars gr det inte att veta eller bevisa kursen.

Du kan ven vlja schablonmetoden om du vet om inkpspriset och det r lgre.

Till exempel har index p stockholm30 indexet (snittaktie bland storbolagen) sedan 1990-01-01 gtt frn 219 till 1393 vilket i ditt fall skulle ge ett inkpspris p 3302 kr. D kan du utan problem sga till SKV att du har "glmt" vad du kpt fr och tar en schablonutrkning istllet.

Du kan ven om du vill dra till med ngot som du tror stmmer. Om de inte kr granskning p dig kommer det smita igenom. I vrsta fall justerar de till schablonvrdet efter granskning om du inte kan skicka in bevis.
Citera
2016-03-26, 11:27
Medlem
Lillstarks avatar
Citat:
Du kan ven vlja schablonmetoden om du vet om inkpspriset och det r lgre.

Till exempel har index p stockholm30 indexet (snittaktie bland storbolagen) sedan 1990-01-01 gtt frn 219 till 1393 vilket i ditt fall skulle ge ett inkpspris p 3302 kr. D kan du utan problem sga till SKV att du har "glmt" vad du kpt fr och tar en schablonutrkning istllet.

Du kan ven om du vill dra till med ngot som du tror stmmer. Om de inte kr granskning p dig kommer det smita igenom. I vrsta fall justerar de till schablonvrdet efter granskning om du inte kan skicka in bevis.

Hur mycket r rimligt att rkna p, skriver jag noll r vl risken stor att de granskar det?
Jag r sker p att jag inte gjort ngon vinst, jag kan bara inte bevisa det.

Det rr sig om Ericsson B och Nokia-aktier, jag har hittat flera papper d jag bde kpte och slde en del Ericsson-aktier runt r 2000 innan kraschen men de jag slde frra ret hade jag sen tidigare.
Citera
2016-03-26, 11:49
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillstark
Hur mycket r rimligt att rkna p, skriver jag noll r vl risken stor att de granskar det?
Jag r sker p att jag inte gjort ngon vinst, jag kan bara inte bevisa det.

Det rr sig om Ericsson B och Nokia-aktier, jag har hittat flera papper d jag bde kpte och slde en del Ericsson-aktier runt r 2000 innan kraschen men de jag slde frra ret hade jag sen tidigare.

Nokia har ju gtt ner rejlt sedan deras toppdagar, s dr kan du sga att du kpt dyrt och sedan jmka med Ericssonaktierna. Om du sger precis noll ser det lite misstnksamt ut. Kan testa med en liten vinst/frlust istllet.

Som sagt tidigare, bst r att hitta rtt siffror, annars fr man gra gissningar/alt. ljuga och blir man granskad fr kan kra p schablon och ta vinstskatten p det.

Folk frsker gra sjuka avdrag varje r, s lnge det inte r ett allvarligt skattebrott (ofta stora belopp, ett par aktier hit och dit r inte s farligt) brukar de bara neka avdragen och s blir det inte mer av det.
Senast redigerad av Awendela 2016-03-26 kl. 11:51.
Citera
2016-03-26, 14:05
Medlem
Lillstarks avatar
Citat:
Nokia har ju gtt ner rejlt sedan deras toppdagar, s dr kan du sga att du kpt dyrt och sedan jmka med Ericssonaktierna. Om du sger precis noll ser det lite misstnksamt ut. Kan testa med en liten vinst/frlust istllet.

Som sagt tidigare, bst r att hitta rtt siffror, annars fr man gra gissningar/alt. ljuga och blir man granskad fr kan kra p schablon och ta vinstskatten p det.

Folk frsker gra sjuka avdrag varje r, s lnge det inte r ett allvarligt skattebrott (ofta stora belopp, ett par aktier hit och dit r inte s farligt) brukar de bara neka avdragen och s blir det inte mer av det.

Ja det r ju aktier som var vrda mycket ett tag fr att sedan sjunka rejlt s det r nog ingen som ifrgastter. Jag tnkte uppge en vinst p 200kr s blir det inte mycket skatt.
Citera
2016-03-27, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rakarna
hej slde fonder sent 2015 ifrn min vanliga bank Swedbank.

visst mste jag skatta p dem?

fr just nu fr jag inte berkna min restskatt/tillgodoskatt innan slutbeskedet kommit. det mste vl bero p dem dr fond kpen.

Kollar du p appen ser du inte ev terbring men kollar du p datorn ser du den nd fast du inte skrivit in fonderna
Citera
2016-03-27, 20:46
Medlem
Har sjlv ftt gra ndringar i rnteavdrag d tv lngivare inte lmnat kontrolluppgifter till skatteverket (bl.a p mitt strsta ln) Mycket pengar man kunde missat dr. Frsta gngen jag gr egna ndringar i deklarationen frutom milersttning s det skall bli intressant hur skatteverket skter detta.

r det ngon som vet hur man gr tillvga fr att gra ndringar fr tidigare r? Har lst ngonstans att man fr gra retroaktiva ndringar. Misstnker att dessa uppgifter inte lmnades fr inkomstr 2014 heller
Citera
2016-03-27, 20:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbe89
Har sjlv ftt gra ndringar i rnteavdrag d tv lngivare inte lmnat kontrolluppgifter till skatteverket (bl.a p mitt strsta ln) Mycket pengar man kunde missat dr. Frsta gngen jag gr egna ndringar i deklarationen frutom milersttning s det skall bli intressant hur skatteverket skter detta.

r det ngon som vet hur man gr tillvga fr att gra ndringar fr tidigare r? Har lst ngonstans att man fr gra retroaktiva ndringar. Misstnker att dessa uppgifter inte lmnades fr inkomstr 2014 heller
du kommer f vnta p dina pengar till efter sommaren iaf nr du gr ndringar s.
Citera
2016-03-27, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tokconny
du kommer f vnta p dina pengar till efter sommaren iaf nr du gr ndringar s.

Rknade med detta. Bara pengarna kommer s bryr jag mig inte. Det r nd inget jag fr i handen utan det gr direkt till skulder
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in