2016-03-22, 14:03
Medlem
Verkar gjort skapligt rätt för mig iaf, nån hundring tillbaka! Sålänge det inte är restskatt är det fina fisken för mig!
Citera
2016-03-22, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Verkar gjort skapligt rätt för mig iaf, nån hundring tillbaka! Sålänge det inte är restskatt är det fina fisken för mig!

Så - vad har du gjort för att hamna så rätt?

Vilka åtgärder har du tagit? Betalat in skatt själv?

Arbetsgivaren drar ju skatt enligt tabell - är lönen jämn under året så har det oftast betalt in lite för mycket.

Sen kan man få tillbaka lite om man betalat räntor under året samt få betala lite mer om man har en villa (fastighetsskatt) och/eller ISK (schablonskatt).

Sen slänger man på reseavdraget.
Citera
2016-03-22, 14:26
Medlem
Pungt.s avatar
Jag har aldrig tidigare haft problem med deklarationen men nu har det hänt någonting. Det står ingenting i min sammanställning förutom några kronor vid "Ränteutgifter m.m." för kreditkortsränta, samt några kronor vid "Förlust fondandelar m.m." som jag själv beräknat.

Men var är resten?!

Jag sommarjobbade också och drog in runt 30 000 kr vilka jag skattade ca 30% för. Dessa ska väl som vanligt stå i sammanställningen? Har aldrig behövt föra in några värden i inkomster för tjänst tidigar
e, så fattar inte alls varför det är tomt.

Någon som känner igen det här? Arbetsplatsen som glömt skicka in? Måste nya beräkningar göras av skatteverket i och med att jag la in aktiehandeln?

Ska väl ta och ringa skatteverket men antar att de har fullt upp nu, och så jag är lat.

Edit:
Kom på att jag har bytt kommun, kan det skapa problem? Fast näe, tjejen har sitt klart och deklarerat.

Edit 2:
Ringer dit istället. Usch 180 pers i telefonkön...
Senast redigerad av Pungt. 2016-03-22 kl. 14:43.
Citera
2016-03-22, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Så - vad har du gjort för att hamna så rätt?

Vilka åtgärder har du tagit? Betalat in skatt själv?

Arbetsgivaren drar ju skatt enligt tabell - är lönen jämn under året så har det oftast betalt in lite för mycket.

Sen kan man få tillbaka lite om man betalat räntor under året samt få betala lite mer om man har en villa (fastighetsskatt) och/eller ISK (schablonskatt).

Sen slänger man på reseavdraget.

Jag har väl kanske inte gjort så mkt personligen i ärlighetens namn, men jag är timmanställd och har pendlat mellan att få tillbaka tämligen mkt, och för den delen betala tämligen mkt senaste åren, så att ha skattat precis lagom var lite uppfriskande sådär i allmänhet
Citera
2016-03-22, 14:57
Bannlyst
Alltså, HUR noga är det med avdrag för resa till arbetet?
Skulle de t.ex upptäcka om man har fyllt i att man har jobbat 15 dagar mer än vad man egentligen har gjort? Hade nämligen timanställning under hela 2015.
Senast redigerad av Muppenro 2016-03-22 kl. 15:12.
Citera
2016-03-22, 15:04
Medlem
Goldencandy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
För att skatten är så pass låg. Framför allt på sådär låga inkomster.

Det är för mig helt jävla obegripligt hur folk kan ha missat jobbskatteavdraget. Det är först när du tjänar omkring 50 000 som du har en effektiv skatt på 30% i Stockholm t ex...

Okej tack så mycket
Citera
2016-03-22, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppenro
Alltså, HUR noga är det med avdrag för resa till arbetet?
Skulle de t.ex upptäcka om man har fyllt i att man har jobbat 15 dagar mer än vad man egentligen har gjort? Hade nämligen timanställning under hela 2016.

Vet inte om det är ett typo, men vad du gjort/gör under 2016 är väl rätt irrelevant i sammanhanget?
Citera
2016-03-22, 15:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Vet inte om det är ett typo, men vad du gjort/gör under 2016 är väl rätt irrelevant i sammanhanget?
Menade självklart 2015
Citera
2016-03-22, 15:14
Medlem
Prexters avatar
Hej! Ursäkta om frågan är uppriktigt trög, men skulle verkligen vilja ha ett svar. Skulle betala ca 8000 kr i restskatt, sålt diverse fonder osv, men har även gjort resor till och från jobb på ca 1000 mil. (18500 kr) enligt Skatteverket. Lägger in detta, och ändå så är jag skyldig att betala 4 500 kr. Borde det inte gå jämnt ut ungefär? Vet att dom drar bort 10 000 kr från dom 18 500 kronorna. Men -8000 +8500 = +500 när jag räknar iaf... Någon som vet?
Citera
2016-03-22, 16:00
Medlem
Pungt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungt.
Jag har aldrig tidigare haft problem med deklarationen men nu har det hänt någonting. Det står ingenting i min sammanställning förutom några kronor vid "Ränteutgifter m.m." för kreditkortsränta, samt några kronor vid "Förlust fondandelar m.m." som jag själv beräknat.

Men var är resten?!

Jag sommarjobbade också och drog in runt 30 000 kr vilka jag skattade ca 30% för. Dessa ska väl som vanligt stå i sammanställningen? Har aldrig behövt föra in några värden i inkomster för tjänst tidigar
e, så fattar inte alls varför det är tomt.

Någon som känner igen det här? Arbetsplatsen som glömt skicka in? Måste nya beräkningar göras av skatteverket i och med att jag la in aktiehandeln?

Ska väl ta och ringa skatteverket men antar att de har fullt upp nu, och så jag är lat.

Edit:
Kom på att jag har bytt kommun, kan det skapa problem? Fast näe, tjejen har sitt klart och deklarerat.

Edit 2:
Ringer dit istället. Usch 180 pers i telefonkön...
Problem solved. Skatteverket hade inte fått in några uppgifter av arbetsgivaren.
Citera
2016-03-22, 16:03
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prexter
Hej! Ursäkta om frågan är uppriktigt trög, men skulle verkligen vilja ha ett svar. Skulle betala ca 8000 kr i restskatt, sålt diverse fonder osv, men har även gjort resor till och från jobb på ca 1000 mil. (18500 kr) enligt Skatteverket. Lägger in detta, och ändå så är jag skyldig att betala 4 500 kr. Borde det inte gå jämnt ut ungefär? Vet att dom drar bort 10 000 kr från dom 18 500 kronorna. Men -8000 +8500 = +500 när jag räknar iaf... Någon som vet?

Du får inte avdrag för hela beloppet 8500 till och från jobbet. Endast 30% om du har normal inkomstskatt.
Citera
2016-03-22, 16:04
Bannlyst
Om jag gör avdrag på 10-12k hur mycket får jag ut då? Asså hur mycket procent får man är det 30 procent av den summan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in