Flashback bygger pepparkakshus!
2016-03-22, 16:48
Medlem
Har fått 150 000:- efter ett arv i fonder.
Fonder som hade ett anskaffningsvärde på 138 000:-(det vill säga vinsten var 12 000).
Sålde merparten av innehållet och betalade samtidigt in skatt på vinsterna(den skatten ser jag ingenstans i min deklaration).
Däremot har det upptagits en post om 9900:- av inkomst av kapital.

Känns som att något är fel här men jag begriper inte vad...
Kan/bör jag dessutom rapportera in skatten som betalades in samtidigt(som nordea inte har rapporterat?).
Någon som vet hur man gör?
Citera
2016-03-22, 16:49
Medlem
dumbuks avatar
Hoppas någon kan hjälpa mig, tänkte deklarera resor till och från arbetet.

Jag kör ca 30 km till jobbet, så tur och retur blir det 60km per dag.
Jag kör 5dagar i veckan, hemma helgerna.

Hur kan man räkna ut vad slutsumman blir på ett år?
Citera
2016-03-22, 17:04
Medlem
BrorGertruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dumbuk
Hoppas någon kan hjälpa mig, tänkte deklarera resor till och från arbetet.

Jag kör ca 30 km till jobbet, så tur och retur blir det 60km per dag.
Jag kör 5dagar i veckan, hemma helgerna.

Hur kan man räkna ut vad slutsumman blir på ett år?

Antingen tar du 5*52 eller använder ett mer snällt verktyg som detta t.ex. http://antal.arbetsdag.se/
Citera
2016-03-22, 17:09
Medlem
dumbuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrorGertrud
Antingen tar du 5*52 eller använder ett mer snällt verktyg som detta t.ex. http://antal.arbetsdag.se/

Men hur ska man räkna ut totala kostnaden?
251(arbetsdagar) x 60 = 15060, det är väll antal km under hela året?

Hur går jag vidare?
Citera
2016-03-22, 17:11
Medlem
BDPs avatar
Undrar om fältet/fälten för pension ska vara blankt? Vad kan man eventuellt fylla i där? Utöver den allmänna pensionen är jag rätt säker på att jag också har tjänstepension via jobbet som går efter kollektivavtal. Första gången för min del som jag deklarerar så ha överseende för min okunskap.

Till min andra fråga. Kan man göra avdrag för resor om det inte går bussar i tid (börjar tidigt) även om kostnaden för bränsle inte överstiger 10000?
Senast redigerad av BDP 2016-03-22 kl. 17:16.
Citera
2016-03-22, 17:16
Medlem
Hur redovisar jag fondandelar jag sålt?

I k4 blanketten kan man bara ange heltal men jag har ex 111,2411 andelar som jag sålt. Hur skriver man det?
Citera
2016-03-22, 17:36
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jperss10
Hur redovisar jag fondandelar jag sålt?

I k4 blanketten kan man bara ange heltal men jag har ex 111,2411 andelar som jag sålt. Hur skriver man det?

Om du har sålt fondandelar finns vinster och förluster förifyllda på din inkomstdeklaration. På den
preliminära skatteuträkningen har Skatteverket kvittat, kvoterat och summerat beloppen.
Förluster har kvittats mot vinster på marknad

Jag har aldrig haft en fond som inte redovisats men har hört att det tidigare fans fonder som man själv fick redovisa.

De skall redovisas:

Fondandelar – räntefond i SEK – marknadsnoterad K4 avsnitt C**
Fondandelar – utländsk räntefond – marknadsnoterad K4 avsnitt A eller C**
Fondandelar – övrigt – marknadsnoterad K4 avsnitt A**
Fondandelar – ej marknadsnoterad K4 avsnitt D**

Säker på att du skall redovisa fonderna och gör du det på rätt ställe?
Citera
2016-03-22, 17:58
Medlem
Bumpat min fråga från tidigare idag få jag inte fått något svar. Vad är det som gäller uppskov av vinst vid försäljning av brf? Begärde vid förra årets deklaration uppskov, behöver jag begära uppskov vid detta årets deklaration? Dvs behöver jag begära uppskov år för år?
Citera
2016-03-22, 18:07
Medlem
Har deklarerat via appen. Men jag kan fortfarande inte se mitt skattebesked. Det kommer upp en liten ruta där det står "Uppgifter är inte tillgängliga förrän slutskattebesked har tagits ut för perioden". Alla dessa ord och termer är det värsta jag vet, vill bara att det ska funka. Vad innebär detta? När kan jag förvänta mig att få reda på min skatteåterbäring?

Går jag in under deklaration och väljer "Preliminär skatteberäkning" och klickar på "beräkna" så står det att beloppet jag får tillbaka är 792kr, vilket känns väldigt lite, men jag förstår mig inte på allt det här som sagt, så det kanske stämmer.

Någon som får upp samma?
Citera
2016-03-22, 18:09
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wabbit
Bumpat min fråga från tidigare idag få jag inte fått något svar. Vad är det som gäller uppskov av vinst vid försäljning av brf? Begärde vid förra årets deklaration uppskov, behöver jag begära uppskov vid detta årets deklaration? Dvs behöver jag begära uppskov år för år?

Bara om du sökte och fick preliminärt uppskov förra året
Citera
2016-03-22, 18:10
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wabbit

Det beror på. Har du ett preliminärt uppskov eller har du köpt nytt och fått ett slutligt uppskov?

Från skatteverket:
Ett preliminärt uppskov varar bara ett år.

Har du fått ett preliminärt uppskov ska detta omvandlas, helt eller delvis,
till ett slutligt uppskov i nästa års deklaration. Du har rätt att ångra dig om du inte längre vill ha något uppskov. Då återför du hela det preliminära uppskovsbeloppet till beskattning i stället för att omvandla det till ett slutligt uppskovsbelopp.

Alternativt begär du omprövning av den deklaration där du fick preliminärt uppskov och betalar
skatten på vinsten (läs mer om omprövning av bostadsuppskov på www.skatteverket.se).

För att få ett slutligt uppskov efter ett preliminärt måste du

• köpa en ny bostad och skriva på köpekontraktet senast den 31 december året efter försäljningsåret och flytta in i den nya bostaden senast den 2 maj andra året efter försäljningsåret.
Annars så måste du återföra hela uppskovsbeloppet till beskattning i deklarationen som lämnas andra året efter försäljningsåret.
Citera
2016-03-22, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dumbuk
Men hur ska man räkna ut totala kostnaden?
251(arbetsdagar) x 60 = 15060, det är väll antal km under hela året?

Hur går jag vidare?

Antal kilometer gånger 1,85 kr minus 10 000 kr ska dras av i ruta 2.1. Du ska alltså skriva 17 861 i den rutan. Trängselskatt, vägavgifter etc ska också dras av om de förekommer.

Det går också bra att googla.
Senast redigerad av Lindgren08 2016-03-22 kl. 18:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in