2016-03-27, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Incesthenke
Hur stor r chansen att jag torskar om jag deklarerar fr resor fram och tillbaka frn jobbet ven om jag fr milersttning frn mitt jobb?

Ganska stor, din arbetsgivare skickar in uppgifter att dom har betalt milersttning till dig.
Citera
2016-03-27, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jakaan
Hej! Jag studerar, och kommer ha ett sommarjobb i sommar. Tnkte dra av pengar fr min bostad vid mitt sommarjobb p deklarationen, men r orolig fr att den avdragna summan kommer bli strre n min rliga skatteinbetalning.. Vad hnder d? Kommer de pengarna ligga kvar till nsta r, eller r de "borta"?

Oklart hur du menar hr... Men s som det str skrivet: om den summa du har rtt att gra avdrag fr > den skatt du i slutndan ska betala kommer du betala 0 kronor i skatt. Du kan ju aldrig g plus genom att gra avdrag utan de r till fr att minska din skatt.

Menade du istllet att du r orolig att du rkar jmka lite fr mycket s att du inte betalar tillrckligt med skatt, ja d fr du restskatt ret drp.

Men ja, ska du endast sommarjobba och har en bostad vars ln du kan gra avdrag fr s kan du nog f till 0 kr i skatt (om det inte finns ngon begrnsning hr som jag inte knner till?)
Citera
2016-03-27, 23:15
Medlem
Kan jag se ngonstans p deklarationen hur mycket skatt jag har betalat fr insttningarna jag gjort p mitt ISK konto. Skulle vilja veta ett exakt nummer fr att tydligare se om jag faktiskt gtt + p mina investeringar
Citera
2016-03-28, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bingbangbung
tgrdat. Du vet vl att man inte ska spara pengar? De ska konsumeras illa kvickt. Rntan r sledes 0,00% p skattekontot frn och med rsskiftet. God jul!

Var hittar du den informationen? Det str ingenting om att rntan skulle ha ndrats p Skatteverkets hemsida (samma niver som 2013 anges). I intervjuer med finansministern frn februari sger hon Att det ska ndras men det krvs riksdagsbeslut och kan det verkligen gras retroaktivt menar du?
Citera
2016-03-28, 16:16
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastleksak
Kan jag se ngonstans p deklarationen hur mycket skatt jag har betalat fr insttningarna jag gjort p mitt ISK konto. Skulle vilja veta ett exakt nummer fr att tydligare se om jag faktiskt gtt + p mina investeringar

7.1 Schablonintkter

Man betalar inte fr sjlva insttningarna, utan du skattar p genomsnittsvrdet under ret (de kollar varje kvartal)
Citera
2016-03-28, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linsanity
Landade sjlv p 29 000 kr, det var ganska vntat men fortfarande skn vetskap att sommarens resa r fixad och klar.

Alltid tnkt att det r lite smtragiskt nr skatteterbringen rddar folks semesterplaner, d mste man leva p hrda marginaler.
Citera
2016-03-28, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frx
Oklart hur du menar hr... Men s som det str skrivet: om den summa du har rtt att gra avdrag fr > den skatt du i slutndan ska betala kommer du betala 0 kronor i skatt. Du kan ju aldrig g plus genom att gra avdrag utan de r till fr att minska din skatt.

Menade du istllet att du r orolig att du rkar jmka lite fr mycket s att du inte betalar tillrckligt med skatt, ja d fr du restskatt ret drp.

Men ja, ska du endast sommarjobba och har en bostad vars ln du kan gra avdrag fr s kan du nog f till 0 kr i skatt (om det inte finns ngon begrnsning hr som jag inte knner till?)

Glm inte att det r nsta r du skall deklarera fr avdrag fr jobb ir. P dig s lter det som att du "skall ha sommarjobb". D skall du inte dra av det frnn nsta r! Jag hade samma bekymmer men testade www.skattekungen.se , var faktiskt sjukt smidigt och billigt. rekommenderas!

Har ni tips p ngra andra bra avdrag ir? Jag har krt dubbelt boende och hemresor vid arbete p annan ort.
Citera
2016-03-30, 11:52
Medlem
Lite osker p om jag ska betala tillbaka eller f.
I Skatteutrkning s str det lngst ner "Belopp att betala: 9 210", antar att det betyder att jag mste betala till Skatteverket d? Knns vldigt konstigt fr att jag har jobbat p samma fretag som sist och d fick jag tillbaka pengar, har fretaget jag jobbat p dragit fr lite skatt d? Har inte haft ngon annan inkomstklla n det hr fretaget p ver 2 r.
Citera
2016-03-30, 12:05
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mithos
Lite osker p om jag ska betala tillbaka eller f.
I Skatteutrkning s str det lngst ner "Belopp att betala: 9 210", antar att det betyder att jag mste betala till Skatteverket d? Knns vldigt konstigt fr att jag har jobbat p samma fretag som sist och d fick jag tillbaka pengar, har fretaget jag jobbat p dragit fr lite skatt d? Har inte haft ngon annan inkomstklla n det hr fretaget p ver 2 r.

Dubbelkolla att alla uppgifter som lmnats till skatteverket stmmer med vad du har ftt frn fretaget. Annars kanske du slt fonder/aktier med vinst? ISK-konto?
Citera
2016-03-30, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Dubbelkolla att alla uppgifter som lmnats till skatteverket stmmer med vad du har ftt frn fretaget. Annars kanske du slt fonder/aktier med vinst? ISK-konto?

Hmm, aktierna kanske det handlar om. Jag fick aktier av fretaget som sedan blev uppkpta av ett annat fretag, men var inget jag slde sjlv.
Citera
2016-03-30, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mithos
Hmm, aktierna kanske det handlar om. Jag fick aktier av fretaget som sedan blev uppkpta av ett annat fretag, men var inget jag slde sjlv.

Kan skert stmma. Har du ngra uppgifter under kapitalinkomster? gjorde du en stor vinst p aktierna?
Citera
2016-03-30, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kzi
Kan skert stmma. Har du ngra uppgifter under kapitalinkomster? gjorde du en stor vinst p aktierna?
PS. Det betyder att du skall betala den summan..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in