2016-03-27, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Incesthenke
Hur stor är chansen att jag torskar om jag deklarerar för resor fram och tillbaka från jobbet även om jag får milersättning från mitt jobb?

Ganska stor, din arbetsgivare skickar in uppgifter att dom har betalt milersättning till dig.
Citera
2016-03-27, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jakaan
Hej! Jag studerar, och kommer ha ett sommarjobb i sommar. Tänkte dra av pengar för min bostad vid mitt sommarjobb på deklarationen, men är orolig för att den avdragna summan kommer bli större än min årliga skatteinbetalning.. Vad händer då? Kommer de pengarna ligga kvar till nästa år, eller är de "borta"?

Oklart hur du menar här... Men så som det står skrivet: om den summa du har rätt att göra avdrag för > den skatt du i slutändan ska betala kommer du betala 0 kronor i skatt. Du kan ju aldrig gå plus genom att göra avdrag utan de är till för att minska din skatt.

Menade du istället att du är orolig att du råkar jämka lite för mycket så att du inte betalar tillräckligt med skatt, ja då får du restskatt året därpå.

Men ja, ska du endast sommarjobba och har en bostad vars lån du kan göra avdrag för så kan du nog få till 0 kr i skatt (om det inte finns någon begränsning här som jag inte känner till?)
Citera
2016-03-27, 23:15
Medlem
Kan jag se någonstans på deklarationen hur mycket skatt jag har betalat för insättningarna jag gjort på mitt ISK konto. Skulle vilja veta ett exakt nummer för att tydligare se om jag faktiskt gått + på mina investeringar
Citera
2016-03-28, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bingbangbung
Åtgärdat. Du vet väl att man inte ska spara pengar? De ska konsumeras illa kvickt. Räntan är således 0,00% på skattekontot från och med årsskiftet. God jul!

Var hittar du den informationen? Det står ingenting om att räntan skulle ha ändrats på Skatteverkets hemsida (samma nivåer som 2013 anges). I intervjuer med finansministern från februari säger hon Att det ska ändras men det krävs riksdagsbeslut och kan det verkligen göras retroaktivt menar du?
Citera
2016-03-28, 16:16
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastleksak
Kan jag se någonstans på deklarationen hur mycket skatt jag har betalat för insättningarna jag gjort på mitt ISK konto. Skulle vilja veta ett exakt nummer för att tydligare se om jag faktiskt gått + på mina investeringar

7.1 Schablonintäkter

Man betalar inte för själva insättningarna, utan du skattar på genomsnittsvärdet under året (de kollar varje kvartal)
Citera
2016-03-28, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linsanity
Landade själv på 29 000 kr, det var ganska väntat men fortfarande skön vetskap att sommarens resa är fixad och klar.

Alltid tänkt att det är lite småtragiskt när skatteåterbäringen räddar folks semesterplaner, då måste man leva på hårda marginaler.
Citera
2016-03-28, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frx
Oklart hur du menar här... Men så som det står skrivet: om den summa du har rätt att göra avdrag för > den skatt du i slutändan ska betala kommer du betala 0 kronor i skatt. Du kan ju aldrig gå plus genom att göra avdrag utan de är till för att minska din skatt.

Menade du istället att du är orolig att du råkar jämka lite för mycket så att du inte betalar tillräckligt med skatt, ja då får du restskatt året därpå.

Men ja, ska du endast sommarjobba och har en bostad vars lån du kan göra avdrag för så kan du nog få till 0 kr i skatt (om det inte finns någon begränsning här som jag inte känner till?)

Glöm inte att det är nästa år du skall deklarera för avdrag för jobb iår. På dig så låter det som att du "skall ha sommarjobb". Då skall du inte dra av det föränn nästa år! Jag hade samma bekymmer men testade www.skattekungen.se , var faktiskt sjukt smidigt och billigt. rekommenderas!

Har ni tips på några andra bra avdrag iår? Jag har kört dubbelt boende och hemresor vid arbete på annan ort.
Citera
2016-03-30, 11:52
Medlem
Lite osäker på om jag ska betala tillbaka eller få.
I Skatteuträkning så står det längst ner "Belopp att betala: 9 210", antar att det betyder att jag måste betala till Skatteverket då? Känns väldigt konstigt för att jag har jobbat på samma företag som sist och då fick jag tillbaka pengar, har företaget jag jobbat på dragit för lite skatt då? Har inte haft någon annan inkomstkälla än det här företaget på över 2 år.
Citera
2016-03-30, 12:05
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mithos
Lite osäker på om jag ska betala tillbaka eller få.
I Skatteuträkning så står det längst ner "Belopp att betala: 9 210", antar att det betyder att jag måste betala till Skatteverket då? Känns väldigt konstigt för att jag har jobbat på samma företag som sist och då fick jag tillbaka pengar, har företaget jag jobbat på dragit för lite skatt då? Har inte haft någon annan inkomstkälla än det här företaget på över 2 år.

Dubbelkolla att alla uppgifter som lämnats till skatteverket stämmer med vad du har fått från företaget. Annars kanske du sålt fonder/aktier med vinst? ISK-konto?
Citera
2016-03-30, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Dubbelkolla att alla uppgifter som lämnats till skatteverket stämmer med vad du har fått från företaget. Annars kanske du sålt fonder/aktier med vinst? ISK-konto?

Hmm, aktierna kanske det handlar om. Jag fick aktier av företaget som sedan blev uppköpta av ett annat företag, men var inget jag sålde själv.
Citera
2016-03-30, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mithos
Hmm, aktierna kanske det handlar om. Jag fick aktier av företaget som sedan blev uppköpta av ett annat företag, men var inget jag sålde själv.

Kan säkert stämma. Har du några uppgifter under kapitalinkomster? gjorde du en stor vinst på aktierna?
Citera
2016-03-30, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kzi
Kan säkert stämma. Har du några uppgifter under kapitalinkomster? gjorde du en stor vinst på aktierna?
PS. Det betyder att du skall betala den summan..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in