Flashback bygger pepparkakshus!
2016-03-22, 08:37
Medlem
framtands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Var drömde du att reseavdragen skulle granskas extra? I år är det rut och rot.

Dom sa det på ekonominyheterna. 'I år så blir det reseavdragen till och från jobbet som kommer att granskas extra' typ. Och jag var nog vaken, drömmer sällan om tv4as nyheter i vanliga fall.

Nu kan nyheterna ha förmedlat felaktigheter såklart, jag har tidigare hört att det skulle vara rot-avdrag, rot- och rutavdrag, avdragen för förbättringsarbete vid bostadsförsäljning eller typ nystartade enmansbolag eller liknande. Så det kan vara inkorrekt.

Efter en googling verkar tv4as nyheter ha spridit felaktigheter, fasen så lustigt.
Senast redigerad av framtand 2016-03-22 kl. 08:48.
Citera
2016-03-22, 08:51
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av framtand
Dom sa det på ekonominyheterna. 'I år så blir det reseavdragen till och från jobbet som kommer att granskas extra' typ. Och jag var nog vaken, drömmer sällan om tv4as nyheter i vanliga fall.

Nu kan nyheterna ha förmedlat felaktigheter såklart, jag har tidigare hört att det skulle vara rot-avdrag, rot- och rutavdrag, avdragen för förbättringsarbete vid bostadsförsäljning eller typ nystartade enmansbolag eller liknande. Så det kan vara inkorrekt.

Efter en googling verkar tv4as nyheter ha spridit felaktigheter, fasen så lustigt.
Jag såg det på nyheterna också, reseavdragen skulle granskas i år.

Skatteverkets hemsida ligger fortfarande nere. Oväntat med en sån anstormning tydligen. Det kanske hade varit bättre om tjänsten inte hade varit avstängd till i morse kl 07.00....
Citera
2016-03-22, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tveksam99
En fråga angående resor.

Måste se så att jag räknat rätt.

Det står 18.5kr/mil, det betyder alltså om jag har 5mil till jobbet 5+5 10 mil blir 10x18.5= 185/dag

185x20(vardagar)= 3700

3700krx12(månader)= 44 400kr

stämmer detta?

10*18,50*220dagar -chablonbelopp
Citera
2016-03-22, 08:59
Medlem
downloaders avatar
Som kontaktperson, kan jag lägga hela omkostnads beloppet på "övriga utgifter"

Som kontaktperson får man en lön och ett omkostnads belopp som i sig är skattefritt. Omkostnads beloppet är till för kostnader för aktivitet du och din brukare ägnar er åt så som bio och att gå ut och äta.

Låter rätt för mig ialla fall att lägga detta på övriga utgifter och då ange hela omkostnads beloppet.
Citera
2016-03-22, 09:07
Medlem
karatekung90s avatar
Reseavdragen granskas alltid varje år.
Det är väl bara ibland som de granskas extra noga. Men granskas det gör dem varje år så tro inte nu kan komma undan för de satsar extra i år på rot och rut.

Sedan undrar jag bara varför ni alla tvunget måste in ich deklarera precis den första veckan som ni har möjlighet till det. Ni har fram till maj månad på er. Så relaxa. Nu får inte tillbaka skattepengar fortare för ni skickar in det nu.
Ni skall inte heller tro ni klarar er fortare ifrån om nu fuskar för att ni skickar in redan nu.

Källa på det? = kamrat som jobbar på skattemyndigheten
Citera
2016-03-22, 09:14
Medlem
Dr Wolfs avatar
Kuk - restskatt på 9500.

Brukar få tillbaka knappt 20000. Men bytte jobb förra året och fick en rejäl slutlön där det antagligen drogs för lite i skatt.

När ska skiten betalas in?
Citera
2016-03-22, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Wolf
Kuk - restskatt på 9500.

Brukar få tillbaka knappt 20000. Men bytte jobb förra året och fick en rejäl slutlön där det antagligen drogs för lite i skatt.

Är det inte typ i slutet av Maj som pengarna ska in? Jag fick också betala in en liten summa för några år sen, då vill jag minnas att det var i Maj någon gång iallafall

Jag kommer in på skatteverkets app i telefonen, men där stod det att jag förväntas deklarera fler uppgifter än vad appen kan hantera. Får vänta tills hemsidan kommer upp igen, spännande..
Citera
2016-03-22, 09:23
Medlem
rakarnas avatar
många pratar om avdrag för resor till och från jobbet? .

hur långt ifrån jobbet måste man bo enkel resa för att få göra avdrag å kan man göra avdrag fast man redan får ersättning för resor till och från jobbet av arbetsgivaren?
Citera
2016-03-22, 09:24
Medlem
Nihennas avatar
6300. jag är glad för det är det emsta jag någonsin fått, brukar ligga +/- 0 annars, eller som förra året 1800 i restskatt

Blir att unna sig en New York-resa eller något för pengarna.
Citera
2016-03-22, 09:24
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Wolf
Kuk - restskatt på 9500.

November fick jag betala senast förra året.
Citera
2016-03-22, 09:48
Medlem
Tenshiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rakarna
många pratar om avdrag för resor till och från jobbet? .

hur långt ifrån jobbet måste man bo enkel resa för att få göra avdrag å kan man göra avdrag fast man redan får ersättning för resor till och från jobbet av arbetsgivaren?

Du måste tjäna minst 2 timmar per dag på att ta bil framför lokaltrafik för att kunna göra avdrag. Jag tror inte att avståndet gör någon skillnad.
Citera
2016-03-22, 09:58
Medlem
Panzerschlaffses avatar
Betyder det här att jag måste pynta? Varför står det 12.9k längst ner?

http://imgur.com/SP45MJg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in