2016-02-19, 01:09
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grabb1948
Morötter:
https://en.wikipedia.org/wiki/Carrot

Rårivna morötter är inte så dumt. Det är gott om vitaminer och endast en del av stärkelsen kommer att kunna tas upp. 1 kg/ dag borde kunna ta bort en del av hungern. Kokning gör stärkelsen tillgänglig så det är ingen fördel.

En del av stärkelsen är resistent när man äter den rå, ja. Som att käka en rå potatis. Bra för magen :-) intar själv potatismjöl som lästa helt består av resistent stärkelse.
Citera
2016-02-19, 04:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaren
Kan ju bero på att varenda källa har kastats bort, så det är helt meningslöst att länka något. Medan era källor så gott som alltid är exakt samma: träningslära.se med Jacob efternamnhär som skrivit. Samtidigt är LCHF numera en erkänt fungerande diet i Sverige som även läkare ofta rekommenderar och elitidrottare använder. Även andra har med senare forskning ändrat uppfattning, t ex 5:2-uppfinnaren:

http://www.dailymail.co.uk/femail/ar...EL-MOSLEY.html

Med det sagt finns det också extrema människor som vill framhäva att de gör är bäst. Dessa finns även bland de som äter LCHF och det är dem som ger bilden av en sekt. Tyvärr blir människor bara mindre sugna på att testa av såna människor.

Jag har inte länkat till Gudiol en gång i denna tråden utan enbart använt mig av pubmed, vilket är en erkänt bra källa. Du däremot använden dig av dagstidningar eller youtube. Jag vet inte om du trollar eller helt enkelt är så korkad att du inte förstår att detta givetvis inte är en godkänd källa........ Fick du inte lära dig sådant i skolan, eller har du kvar den biten fortfarande?
Nu kommer du för övrigt med mer påståenden igen utan att backa upp det.
Senast redigerad av jaggillarmat 2016-02-19 kl. 04:53.
Citera
2016-02-19, 04:52
Bannlyst
Citat:
En del av stärkelsen är resistent när man äter den rå, ja. Som att käka en rå potatis. Bra för magen :-) intar själv potatismjöl som lästa helt består av resistent stärkelse.

Det handlar inte bara om "rå" stärkelse, människan kan inte tillgodose sig energin från kostfiber.
Citera
2016-02-19, 07:45
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Kan ju bero på att varenda källa har kastats bort, så det är helt meningslöst att länka något. Medan era källor så gott som alltid är exakt samma: träningslära.se med Jacob efternamnhär som skrivit. Samtidigt är LCHF numera en erkänt fungerande diet i Sverige som även läkare ofta rekommenderar och elitidrottare använder. Även andra har med senare forskning ändrat uppfattning, t ex 5:2-uppfinnaren:

http://www.dailymail.co.uk/femail/ar...EL-MOSLEY.html

Med det sagt finns det också extrema människor som vill framhäva att de gör är bäst. Dessa finns även bland de som äter LCHF och det är dem som ger bilden av en sekt. Tyvärr blir människor bara mindre sugna på att testa av såna människor.
Jag länkade för att du ska läsa kritik om dina så kallade källor. Saker dom bortser från och saker som inte är som dom säger.

Förövrigt så har ingen sagt att lchf är en dålig diet. Det är din förklaringsmodell som inte håller.

Förövrigt kör inte elitidrottare lchf så länge vi pratar kondition. Train low compete high är något annat. Ferry åt inte enligt lchf.

Du har fortfarande inte kommit med källor.

Kan du förklara hur lchf inte på sikt leder till större fettförlust? Kan du visa en studie där det kortsiktigt skett ens? Viktförlust är ointressant då man tappar vätska och minskar bukinnehåll på en lågkolhydratskost.
Citera
2016-02-19, 13:52
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Jag länkade för att du ska läsa kritik om dina så kallade källor. Saker dom bortser från och saker som inte är som dom säger.

Förövrigt så har ingen sagt att lchf är en dålig diet. Det är din förklaringsmodell som inte håller.

Förövrigt kör inte elitidrottare lchf så länge vi pratar kondition. Train low compete high är något annat. Ferry åt inte enligt lchf.

Kan du förklara hur lchf inte på sikt leder till större fettförlust? Kan du visa en studie där det kortsiktigt skett ens? Viktförlust är ointressant då man tappar vätska och minskar bukinnehåll på en lågkolhydratskost.

Här är lite smakprov ur kokboken "Ferrys food":

http://alltommat.se/smakprov-ur-boken-ferry-food/
Citera
2016-02-19, 14:25
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Här är lite smakprov ur kokboken "Ferrys food":

http://alltommat.se/smakprov-ur-boken-ferry-food/
Jag finner det ointressant vad som står i hans bok.
Citera
2016-02-19, 17:18
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
Det handlar inte bara om "rå" stärkelse, människan kan inte tillgodose sig energin från kostfiber.

Stärkelsen är bara resistent när den inte värmts upp. Då bryts den inte ner i tunntarmen och går ut i cellerna direkt utan den omvandlas till fett senare istället. Bra för magen

http://www.marksdailyapple.com/the-d...#axzz2z7gPql1m

Citat:

Ferry åt LCHF men finns även många andra som gör det. Vad i min förklaringsmodell är fel? Det viktigaste är att fett mättar länge, inte rubbar insulinbalansen och kroppen är i ketos:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ketos_...tillst%C3%A5nd)

Många LCHFare håller på att påpeka vilka livsmedel som är OK och inte, vilket jag tycker är helt fel. Så länge man är i ketos så följer man LCHF (tycker jag).

Vad är det nu du vill ha källa till? Jag har länkat källa till ex hur insulin och ketos fungerar.
Citera
2016-02-19, 18:46
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ferry åt LCHF men finns även många andra som gör det. Vad i min förklaringsmodell är fel? Det viktigaste är att fett mättar länge, inte rubbar insulinbalansen och kroppen är i ketos:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ketos_...tillst%C3%A5nd)

Många LCHFare håller på att påpeka vilka livsmedel som är OK och inte, vilket jag tycker är helt fel. Så länge man är i ketos så följer man LCHF (tycker jag).

Vad är det nu du vill ha källa till? Jag har länkat källa till ex hur insulin och ketos fungerar.
Nej, han åt flera hundra gram kolhydrater per dag, det är inte lchf.

Han körde dock på något som går ut på att träna och hålla lågt kolhydratsintag och öka upp det vid tävling.

Din förklaringsmodell att kolhydrater skulle vara roten till allt ont till att börja med. En av tre makronutrienter som intas dagligen. Det är lite som när folk väljer att kasta skit på mättat fett, att det råkar vara med i mycket skräpmat.

I USA har man börjat äta mer fett, de går fortfarande upp.

Sen har du länkat till Robert Lustig som inte är en bra källa, varför har du fått länkar som förklarar.

Friska individer har inte problem med insulin eller blodsocker. Sett till vad som mättar bäst per kcal så leder protein.

Jag ställde ju frågor jag ville ha svar på.
Citera
2016-02-20, 21:12
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Nej, han åt flera hundra gram kolhydrater per dag, det är inte lchf.

Han körde dock på något som går ut på att träna och hålla lågt kolhydratsintag och öka upp det vid tävling.

Din förklaringsmodell att kolhydrater skulle vara roten till allt ont till att börja med. En av tre makronutrienter som intas dagligen. Det är lite som när folk väljer att kasta skit på mättat fett, att det råkar vara med i mycket skräpmat.

I USA har man börjat äta mer fett, de går fortfarande upp.

Sen har du länkat till Robert Lustig som inte är en bra källa, varför har du fått länkar som förklarar.

Friska individer har inte problem med insulin eller blodsocker. Sett till vad som mättar bäst per kcal så leder protein.

Jag ställde ju frågor jag ville ha svar på.

Det är så många gör. Vid tävling lägger de till kolhydrater för snabb energi.

Lägger man till fett men fortfarande käkar mycket kolhydrater går man upp, ja. Det blir en jäkla massa energi.

Kolhydrater är egentligen inget dåligt, men det är snabb energi och ska användas till det. Att käka en påse chips framför tvn varje kväll är inte det smartaste om man vill hålla vikten. Finns även myten om att t ex kineser äter ris hela tiden men inte är feta. Stämmer inte:

http://www.finansliv.se/joeolsson/fe...inas-tillvaxt/

Över en tredjedel är överviktiga tack vare riset och annat skräp.

Ville du se exempel på att LCHF leder till fettförlust kan man besöka kostdoktorn, där han postar brev varje dag från människor som tappat stor övervikt genom LCHF. Med det sagt kan man ju bara sluta äta mycket också. Det är upp till var och en såklart. Men vill man förlora vikt och inte alltid vara hungrig är LCHF rekommenderat.
Senast redigerad av Gurglaren 2016-02-20 kl. 21:32.
Citera
2016-02-20, 22:01
Medlem
SuicideNotes avatar
Citat:

Lägger man till fett men fortfarande käkar mycket kolhydrater går man upp, ja. Det blir en jäkla massa energi.

Kolhydrater är egentligen inget dåligt, men det är snabb energi och ska användas till det. Att käka en påse chips framför tvn varje kväll är inte det smartaste om man vill hålla vikten. Finns även myten om att t ex kineser äter ris hela tiden men inte är feta. Stämmer inte:

Ville du se exempel på att LCHF leder till fettförlust kan man besöka kostdoktorn, där han postar brev varje dag från människor som tappat stor övervikt genom LCHF. Med det sagt kan man ju bara sluta äta mycket också. Det är upp till var och en såklart. Men vill man förlora vikt och inte alltid vara hungrig är LCHF rekommenderat.

Varifrån får du att riset är ens del i problemet? Han som skrev det tar upp 6 anledningar och ingen har med ris att göra.
Att mer skräpmat och en mer stillasittande livstil lär leda till att fler är överviktiga är knappast förvånande och inte ett argument som direkt talar emot kolhydrater.
Citera
2016-02-21, 08:09
Medlem
Dreass avatar
Citat:

Det där var inte svar på mina frågor. Folk tappar massa vikt på massa olika dieter.

Som sagt, tvätta bort lustig och kostdoktorn ur dina sk. Fakta så har du kommit en bit.

Den diet som är bäst är den man följer.

Hade man per automatik blivit fet av att äta fett och kolhydrater så hade alla varit feta.
Senast redigerad av Dreas 2016-02-21 kl. 08:43.
Citera
2016-02-22, 15:16
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Det där var inte svar på mina frågor. Folk tappar massa vikt på massa olika dieter.

Som sagt, tvätta bort lustig och kostdoktorn ur dina sk. Fakta så har du kommit en bit.

Den diet som är bäst är den man följer.

Hade man per automatik blivit fet av att äta fett och kolhydrater så hade alla varit feta.

Rekommenderar filmen "sockerfilmen" som även finns på SVT just nu. Där förklaras varför övervikt finns i den grad vi ser idag.. Enda nackdelen var att jag åt när de visade den där vidriga ungen som drack mountain dew och sen visade hans tänder...kunde inte ta en tugga till efter det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in