Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-01-07, 12:10
  #1
Avstängd
rezpekt1057s avatar
En kvinna på 36 år väger 159 kilo. Ja precis 159 kilo har frågat om jag kan hjälpa henne. Jag tycker synd om henne och vill hjälpa en människa. Men i ärlighetens namn är jag inte proffs på detta med mat. Finns det någon snäll själ som kan hjälpa mig? Eftersom hon väger 3 gånger så mycket antar jag att hon inte klarar sig på att äta som en som väger 60 och ska ner till 50?
Citera
2016-01-07, 12:10
  #2
Avstängd
rezpekt1057s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
En kvinna på 36 år väger 159 kilo. Ja precis 159 kilo har frågat om jag kan hjälpa henne. Jag tycker synd om henne och vill hjälpa en människa. Men i ärlighetens namn är jag inte proffs på detta med mat. Finns det någon snäll själ som kan hjälpa mig? Eftersom hon väger 3 gånger så mycket antar jag att hon inte klarar sig på att äta som en som väger 60 och ska ner till 50?
hjälp med något kostschema inget avancerat
Citera
2016-01-07, 12:23
  #3
Medlem
Det har gått flera tv-serier om fetma som visar att orsaken är mer komplicerad och varierad än vilken kost man håller sig till. Landstingets mer uppdaterade dietister (de yngre), eller om det rentav har en fetmaenhet, är att föredra. Men det hedrar dig att du vill hjälpa! Du kan ju hjälpa till genom att leta upp just rätt vård.
Citera
2016-01-07, 12:25
  #4
Avstängd
rezpekt1057s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Det har gått flera tv-serier om fetma som visar att orsaken är mer komplicerad och varierad än vilken kost man håller sig till. Landstingets mer uppdaterade dietister (de yngre), eller om det rentav har en fetmaenhet, är att föredra. Men det hedrar dig att du vill hjälpa! Du kan ju hjälpa till genom att leta upp just rätt vård.

Smart tänkt. Har sätt en dietist på min vc nu när du säger det
Citera
2016-01-07, 12:28
  #5
Avstängd
Paffiserads avatar
Fram med sanningen det är du som väger 159 kilo
Ärligt så tycker behöver man hjälp med det det är rätt svårt att gå ner på egen hand om man inte vet hur, enda drickan som din "vän" bör hålla sig till är Vatten oavsett vad. Det hjälper en hel del. Sen att äta saker som mättar men som är kalorie snåla, men som ändå inte drabbar hälsan i längden. Jag orkar inte sortera en schema just nu här som exempel, detta kan man hitta och lösa på egen hand, lycka till
Citera
2016-01-07, 12:41
  #6
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Varför har hon bett dig om hjälp? Du har ju uppenbarligen inte kunskapen som behövs.
Citera
2016-01-07, 12:47
  #7
Medlem
Nej, någon som väger så mycket ska äta mer än den som ska gå ner några kilo, dels för att hon förbränner mer, dels för att hon ska klara av att "banta" i flera år, då går det inte att "svälta" för då slutar det med att hon slutar med dieten och börjar hetsätning istället. (fast samtidigt ska hon ju skära ner hårt på sitt kaloriintag)

Om ni sitter ner och pratar så vet hon förmodligen själv vilka de största problemen i hennes kosthållning är, så kan ni gemensamt komma på en lösning.
Om hon t.ex äter godis varje dag så inför lördagsgodis med en viss mängd kalorier (dvs förbjud inte godis för då blir det ännu merlockande) (och med godis menar jag allt "onyttigt" dvs chips, fikabröd, glass, oboy, läsk osv.) Fråga henne samtidigt när på dagen och varför hon äter godis och vad hon kan ersätta det med.

Detta kan man sedan kombinera med ledordet PLANERING vilket här ibörjan kan likställas med: följa en plan med ganska mycket samma men okej mat. T.ex kan hon göra ett storkok med kycklingfiléer och grönsaker och frysa in portionsvis. När hon kommer hem från jobbet och är trött och hungrig så är det bara att ta ut en sådan låda och värma, annars blir det kanske lätt att hon äter ett gäng mackor istället.
__________________
Senast redigerad av ViolinaX 2016-01-07 kl. 12:50.
Citera
2016-01-07, 12:54
  #8
Medlem
Och på tal om bröd: försök hitta något nyttigare till frukost, det är lätt att ta en macka för mycket och sedan ännu en, om man nu har den böjelsen (vilket jag har...), så det bästa är att aldrig mer ha bröd hemma utan istället äta t.ex. Kvarg, fil eller keso med frukt eller bär.
Citera
2016-01-07, 13:01
  #9
Medlem
Och så det jobbiga med motionen...

Väger man så mycket så vill man dels inte visa sig för folk i ett gym eller badhus, dels finns det risk att skada sig om manb springer. Men försök med en promenad varken dag, i ett tempo som ger lite flås men utan att få ont i fötter, leder och knä. Börja med att ta med henne till en sportaffär och be dem hjälpa henne att köpa ett par skor som är bra för någon med hennes vikt. Bra skor är jätteviktigt, då kan man gå långt utan att få ont!

Och som hennes mentor så är detta nu en av dina viktigaste uppgifter: att vid en bestämd tid varje dag komma hem till henne och gå ut en runda tillsammans! Anpassa dig till hennes tempo, pusha och uppmuntra men driv inte på så hårt att hon aldrig mer vill ha med dig ut.
Citera
2016-01-07, 13:09
  #10
Medlem
Och så det där med att äta för att man har tråkigt... Väger man så mycket så har ätandet blivit ens viktigaste hobby! Tråkigt men sant. Det är där era dagliga promenader ihop kommer in, men hon måste också försöka komma på alternativ.
"oj, nu står jag här och kollar i kylen igen. Är jag hungrig? Nej! Har jag tråkigt? Ja! Så vad ska jag göra istället? Jo: ringa en vän, sticka en mössa, gå ut en runda till, leka med mina vandrande pinnar, skriva en bok, läsa en bok etc" det finns miljoner saker som är mycket roligare än att äta.
Citera
2016-01-07, 14:16
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Smart tänkt. Har sätt en dietist på min vc nu när du säger det
Bra idé. Låt professionella hjälpa henne, lyssna inte på charlataner.
Citera
2016-01-07, 16:35
  #12
Medlem
Efterson hon kommit till dig och velat ha hjälp, utan att du egentligen besitter några kunskaper om dieter etc. så antar jag att anledningen till att hon kommit till dig inte är av det "tekniska" slaget, utan för STÖD.
Jag har själv gått ner 22kg ganska nyligen, och jag pratade om det MASSOR med min omgivning. Om mina framsteg, om min motion, osv... Jag var förmodligen dödstråkig. (sen får man ju tydligen inte skryta i det här landet, men de som inte kunde glädjas åt mig kan jag vara utan... :P )
Så det kvinnan vill ha hjälp med, är att du lyssnar, och stöttar. Och kanske går de där promenaderna med henne. Och följer framstegen, och peppar.
Sen till kosten; det är förmodligen skitenkelt; hon äter för mycket. *doh*
http://www.livsmedelsverket.se/om-os...v&_t_hit.pos=7
Dessa exempel fick mig att haja till. Jag som (snart) 36 år gammal kvinna (dock inte i 159kgsklassen), bör inte ligga i 5-6 rutan för varje mat, utan kanske i 3an, och vid viktminskning ännu mindre.
Och så bort med skit; godis, läsk, kakor....
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback