Citat:
Ursprungligen postat av
Gurglaren
Japp jag vann för ingen hade fakta som motbevisade det som beskrevs. I sockerfilmen är många forskare med och visar hur vår kost gör oss överviktiga. Annars är denna artikel väldigt intressant, och de tillhörande källorna:
http://kostdavid.blogspot.se/2014/10...-svar.html?m=1
Precis som i filmen visar det att levern går åt helvete av
hög sockerkonsumtion bland annat.
Du vann vad? Vilket argument har du vunnit?

Du har inte bidragit med annat än youtube-klipp och länkar.
Det är ingen artikel du länkar till, det är en blogg.
Det är enbart en hög fruktoskonsumtion som visat på fettlever, även enligt de referenser bloggen du använder dig av visar.
Vidare så var flertalet av studiedeltagarna redan drabbade av diabetes typ 2 vilket inte direkt talar till din fördel.
Angående hjärt och kärlsjukdomar så tänker jag börja med att citera detta från en av bloggens referenser så att du är med på vad du länkar:
"high dietary glycemic load and glycemic index increase the risk of CVD, particularly for
overweight women."
Man har dragit slutsatser att det är kolhydraters fel när risker för överviktiga redan är betydligt högre än för normalviktiga individer. Inte nog med det. Man hade ingen koll på blodvärden. Kolesterol, hallå?
Åldrar 49 till 70. Hade varit intressant att se yngre deltagare, för hur har deras levnadsstandard varit tidigare? Ingen som vet.
Det fanns ingen kontroll på matintaget, det fanns alltså mycket skitmat inkluderat i dieten (godis bland annat)
Jag citerar även detta från studien:
"Abdominal obesity, insulin resistance, and dyslipidemia are key components of the metabolic syndrome and are all independently associated with CVD (6). Each 20-mg/dl (0.5 mmol/l) increase of total cholesterol is associated with a 12% increase of coronary heart disease (CHD) mortality (7). Overweight increases the risk of CHD 2-fold, but accounts for almost one-half of the cases because of its high prevalence (8). Diabetes is associated with 3-fold higher risk of CHD, but this risk increases with increasing duration of diabetes (9)."
Det roliga är att din bloggreferens inte kan skilja på kolhydrater och kolhydrater. För under referenserna till "Glykemiskt index och diabetes" så är det alltså enbart studier som visar att ett högt GI och GL visar på ett större samband (ingen orsak) till T2D. Alltså inte kolhydrater. Den första referensen är för övrigt en epidemiologisk studie. Ingen hänsyn till hur kosten har sett ut.
Den andra studien talar för sig själv genom ett citat:
"A canola oil-enriched low-GL diet improved glycemic control in type 2 diabetes, particularly in participants with raised SBP, whereas whole grains improved vascular reactivity."
Inte direkt relevant i sammanhanget här va?
Vidare vill jag påpeka att det mer eller mindre enbart är livsmedel med högt GI och högt GL som studierna forskats på. Med andra ord, skitmat!
Slutsatsen man kan dra av både din bloggs referenser och det vi sagt tidigare, ge fan i skitmat. Kolhydrater är inte farligt