2016-02-17, 20:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaren
Hade bara erkänt det om det varit sant Här förklaras insulin på ett bra sätt.

https://www.youtube.com/watch?v=Yo3TRbkIrow

Edit: Intressant ståndpunkt av en hjärtkirurg:

https://www.youtube.com/watch?v=OLnQ...youtu.be&t=160

Så vad är inte sant? Om du inte kan svara är det bättre att du inte säger något alls då du bara gör bort dig om och om igen. Du svarar på en helt annan sak än sakfrågan med dina videos. Inte nog med det så har du inga källhänvisningar i dina klipp. Med andra ord är de värdelösa!
Jag har redan visat via studier att insulin triggas av leucin, du hade bara behövt läsa abstrakten för att se detta. Du har inte bidragit med NÅGOT relevant.
Senast redigerad av jaggillarmat 2016-02-17 kl. 20:36.
Citera
2016-02-17, 20:31
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Vad är det som du menar inte är sant? Insulin triggas av proteinintag.

Men en youtubelänk, såklart kan vi slänga bort alla böcker och forskningsrapporter samt grundläggande biologi nu...

Det där är väldigt grundläggande biologi. Och ja, insulin triggas när man äter...Även protein. Dock lagom mycket istället.
Citera
2016-02-17, 20:34
Bannlyst
Citat:
Det där är väldigt grundläggande biologi. Och ja, insulin triggas när man äter...Även protein. Dock lagom mycket istället.

Nej inte lagom mycket. Det finns minst två aminosyror som triggar ett större insulinpåslag än vad kolhydrater gör.
Citera
2016-02-17, 20:39
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
Så vad är inte sant? Om du inte kan svara är det bättre att du inte säger något alls då du bara gör bort dig om och om igen. Du svarar på en helt annan sak än sakfrågan med dina videos. Inte nog med det så har du inga källhänvisningar i dina klipp. Med andra ord är de värdelösa!
Jag har redan visat via studier att insulin triggas av leucin, det hade bara behövt läsa abstrakten för att se detta. Du har inte bidragit med NÅGOT relevant.

Säger inte emot att Leucin triggar insulin.

Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
Nej inte lagom mycket. Det finns minst två aminosyror som triggar ett större insulinpåslag än vad kolhydrater gör.

Frågan är hur mycket man får i sig av dessa? Att käka en diet av 20% protein så är en liten del av dessa Leucin. Samtidigt kanske man käkar 40% kolhydrater i dieten vilket totalt våldtar insulinet och lagrar betydligt mer fett i cellerna. Denna snubben förklarar det också ganska bra:

https://www.youtube.com/watch?v=0S4ub0RGEaY

Jag tar ju själv BCAA innan träning, men då behöver man snabb energi och en kick så det är bara positivt. Aldrig ramlat ur ketosen av det.
Citera
2016-02-17, 20:39
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Lagom mycket? Vid intag av t.ex. vassle så triggas insulinet mer än av socker.

Insulin är fettinlagrande, det är även ASP. Triggas inte insulin av protein så hoppar ASP in för att lagra det man stoppar in. Det förklarar varför man ser en ökning av fettnivån i kroppen efter måltid. Ju mer fett man äter desto mer fett lagras.

Det i sin tur förklarar varför det inte är någon skillnad i resultat vad gäller fettförlust mellan olika dieter så länge kcalunderskottet är detsamma. Ju längre desto mer närmar sig dieterna. Att lågkolhydratskost leder till mer initial tappad vätska är ointressant.

Citat:

Frågan är hur mycket man får i sig av dessa? Att käka en diet av 20% protein så är en liten del av dessa Leucin. Samtidigt kanske man käkar 40% kolhydrater i dieten vilket totalt våldtar insulinet och lagrar betydligt mer fett i cellerna. Denna snubben förklarar det också ganska bra:

Jag tar ju själv BCAA innan träning, men då behöver man snabb energi och en kick så det är bara positivt. Aldrig ramlat ur ketosen av det.
Suck. Den sjuttioåttånde LCHF-muppen här.

Åter igen ska vi gå igenom samma sak. Insulin är inte per definition dåligt. Det är livsnödvändigt.

Det är inte procenten kolhydrater som är ett problem i en kost.

Nej, finns inget fett att lagra så lagras inget fett. Och så länge du inte överäter kolhydrater och ligger med fulla glykogendepåer så kommer inte du att lagra fett från kolhydrater.

Att du tar BCAA innan träning visar dock bara på hur dåliga källor du väljer och hur lite du vet.
Senast redigerad av Dreas 2016-02-17 kl. 20:44.
Citera
2016-02-17, 20:48
Bannlyst
Citat:
Säger inte emot att Leucin triggar insulin.

Så vad är det du säger emot då? Du har bevisbördan hos dig då jag styrker mina påståenden, du säger bara att det inte stämmer utan något förankring.
Frågan är inte hur mycket man får i sig av dessa vid en normal kost utan vid LCHF då det ofta äts en större andel protein. Återigen så lagrar insulinet inte in något, det skickar en signal. Om man käkar 40% kolhydrater kommer inga av dessa gå åt till att lagra fett om man inte ligger på ett överskott av energi och kanske inte ens då. Man kommer att lagra de triglycerider som finns i blodet och det dietära intaget av fett i första hand . Detta har jag redan förklarat och det är enkel näringslära.
BCAA har inget med snabb energi att göra.
Alltså du är så oerhört okunnig att du inte borde få uttala dig. Detta är säkert 10:e gången du och jag haft diskussioner och du har ALDRIG lyckats producera ett vettigt svar.
DU har bevisbördan i detta fall. En youtubevideo är INGEN källa. DU är en idiot.

Videon är för övrigt enbart relevant vid ett överskott av energi. Jag trodde denna topic handlar om viktNEDgång, men du kanske vill byta ämne?
Senast redigerad av jaggillarmat 2016-02-17 kl. 20:50.
Citera
2016-02-17, 21:16
Medlem
Gurglarens avatar
Det stämmer att jag inte vet allt om dessa saker. Därför förlitar jag mig på forskare, läkare och andra som vet betydligt mer än er och mig om ämnet. T ex hjärtläkaren i videon jag nyss länkade till, och även de andra där insulin förklarades. Har aldrig heller påstått att insulin är dåligt, bara att vi våldtar nivån av den genom vårat överätande av kolhydrater som är orsaken till all fetma som existerar. Att äta fett, oavsett om det är mättat eller inte, gör en INTE överviktig om man undviker kolhydrater. Äter man bägge får man räkna kalorier.

Protein kan också öka insulinnivåerna mycket, ja. Men eftersom man käkar det i samband med träning för muskelbyggande så gör det inget
Citera
2016-02-17, 21:20
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Det stämmer att jag inte vet allt om dessa saker. Därför förlitar jag mig på forskare, läkare och andra som vet betydligt mer än er och mig om ämnet. T ex hjärtläkaren i videon jag nyss länkade till, och även de andra där insulin förklarades. Har aldrig heller påstått att insulin är dåligt, bara att vi våldtar nivån av den genom vårat överätande av kolhydrater som är orsaken till all fetma som existerar. Att äta fett, oavsett om det är mättat eller inte, gör en INTE överviktig om man undviker kolhydrater. Äter man bägge får man räkna kalorier.

Protein kan också öka insulinnivåerna mycket, ja. Men eftersom man käkar det i samband med träning för muskelbyggande så gör det inget
Den andra snubben som förklarar insulin är Robert Lustig. Han vet inte vad han babblar om. Du kan titta på mina länkar för att se varför.

Vårt överätande är orsaken till fetma. Du kan äta dig fet på fett också.

Du dillar så mycket.

edit: Att välja svar utifrån vad man tror är inte rätt väg att gå. Lustigs förklaring om insulin har hål och felaktigheter, således är han diskad.
Citera
2016-02-17, 21:34
Bannlyst
Citat:

Ja om du litar på vad forskare säger så kanske du ska läsa mina länkar då det är precis sådana som tagit fram dessa studier. Läkare är i regel INTE pålästa på näringslära.
Robert lustig har flera bristande argument och påståenden som visats förr.
Du svarar återigen inte på vad jag sagt som inte är sant. Du påstår saker utan att kunna förankra det igen, trots tidigare motbevisningar.
Du har ingen trovärdighet.
Citera
2016-02-17, 22:18
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:

Tänker inte ge mig in i hela diskussionen, men gällande det sista; jag är tämligen säker på att man äter protein ibte enbart i samband med träning. I synnerhet de som inte tränar.
Citera
2016-02-17, 22:32
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Tänker inte ge mig in i hela diskussionen, men gällande det sista; jag är tämligen säker på att man äter protein ibte enbart i samband med träning. I synnerhet de som inte tränar.

Nej, det är klart. Men han nämnde leucin, som är en av aminosyrorna i BCAA. Grejen är att man inte får i sig särskilt mycket av den, förutom om man tar tillskott vilket man oftast gör i samband med träning.
Citera
2016-02-17, 22:58
Bannlyst
Citat:
Nej, det är klart. Men han nämnde leucin, som är en av aminosyrorna i BCAA. Grejen är att man inte får i sig särskilt mycket av den, förutom om man tar tillskott vilket man oftast gör i samband med träning.
Jaså får man inte i sig så mycket av den?
http://nutritiondata.self.com/foods-...000000000.html

Som du ser där så finns det mycket i den i en sjuhelskottas massa livsmedel. De flesta livsmedel är dessutom vanliga vid en LCHF-kost.........
Dricker man sen dessutom BCAA, likt du gör så blir det en väldig massa insulinutsöndring. Då borde du ju vara fet nu, eller hur?
Eftersom du gillar youtubeklipp och läkare så kan du få ett själv från en som brukar vara med i nyhetsmorgon.
https://www.youtube.com/watch?v=7eH91a4AkSY
Runt 18:50 kommer det för din del (fast hela avsnittet är ganska underhållande)

Bry dig inte om att svara. Du tar inte åt dig något som skrivs oavsett. Jag drar mig ur nu, du får leva vidare i din drömvärld om du vill.
Senast redigerad av jaggillarmat 2016-02-17 kl. 23:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in