2016-02-17, 07:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Såg ditt namn som senaste postare i tråden och visste att inlägget skulle vara läsvärt, som vanligt!

Tackar!

Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaren
Lågkolhydratkost hade löst problemet, dock är det mycket svårt att komma ur ett sådant brutalt sockerbehov man lär ha om man väger 160 kg...Hade rekommenderat att ta det i steg och sakta men säkert göra sig av med dåliga varnor och ersätta dem med fett/protein t ex ost och annat.

Råder också att ta LCHF-hatarna ovanför med en nya salt då i princip allt de säger är lika sant som att jorden är platt. Helt uppenbara lögner som att blodsockerkurvan "svänger oavsett" när det är en jävla skillnad på blodsockerkurvan efter en fettbaserad måltid jämfört med en kolhydratsbaserad. Eller att helt förneka att insulin är ett fettinlagrande hormon när vetenskapen gjort följande upptäckter:

* insulin inhiberar fettförbränning (lipolys) och stimulerar fettbildning (lipogenes) från kolhydrater
* insulin är det hormon som styr fettinlagringen på hösten hos däggdjur som går i idé (t ex jordekorrar).
* insulin redan på 20-talet användes med framgång som behandling för att bryta anorexi.
* diabetiker typ 1 (utan insulinproduktion) är smala innan insulinbehandling men får ofta probelm med övervikt.
* diabetiker typ två (mer insulinresistens och förhöjd insulinproduktion) är överviktiga redan från början och det förvärras av insulininjektioner.
*Insulin kommer i första hand att använda sig av de triglycerider som finns i blodet och därefter börja bilda triglycerider via acetyl-koensym A och malonyl-koensym A. Men för att den ska göra detta måste levern börja bryta ner glukos till pyruvat för att sedan omvandlas till blanda annat acetyl-koensym A genom pyruvatdehydrogenaskomplexet.
*Är du en ekorre, eller björn? För det är även visat att djurens insulinkänslighet och människors är väldigt annorlunda. Går att läsa i följande studie:
O. Lynne Nelson et al. "Grizzly bears exhibit augmented insulin sensitivity while obese prior to a reversible insulin resistance during hibernation". Cell Metabolism 5 augusti 2014. DOI: 10.1016/j.cmet2014.07.008
*Att diabetiker är smala innan behandling kan ju bero på att man inte kan ta tillvara på energin i blodsockret, eller hur tänkte du där?
*Att diabetes typ 2, enligt de flesta källor är en följdsjukdom av fetma betyder ju bara att det är övervikten i sig som är en bidragande faktor till att få sjukdomen, insulinet har försökt kompensera det stora matintaget tidigare men räcker inte till längre. Vidare så har man inte en förhöjd insulinproduktion utan precis tvärt om dessutom är det ett faktum produktionen faktiskt minskar ju längre tid man har sjukdomen. Hade man haft en större insulinfrisättning hade ju behandlingen inte varit att tillsätta mer exogent insulin, för enligt din förklaringsmodell hade personen då bara blivit fetare, eller hur?
Citat:
Denna får du dock gärna förklara. Om du anser att dieten fungerar, varför allt hat mot den? Och all falsk "fakta" som helt uppenbart inte stämmer då man hade blivit fet som ett svin av den i så fall?
Pga att du, likt många av dina gelikar, dels inte vet hur kroppen fungerar, dels sprider er "förklaringsmodell" som dessutom är åt helskotta fel och sist men inte minst så är ni precis som djupt religiösa då ni inte kan ta till er information annat än det ni bestämt er för.
Att man kan gå ner i vikt på dieten och få förbättrade hälsomarkörer kan ingen argumentera mot.
Edit. Sen får du gärna visa hur insulin är fettinlagrande när det bara agerar som signal
Sen vill jag även tillåta mig att skratta lite att du rekommenderar ost som livsmedel. Kan du gissa varför? Förmodligen inte så jag säger det. Mjölkprodukter ger ofta ett stort insulinpåslag dels pga att laktos bryts ner till glukos och galaktos och dels pga det jag nämnt tidigare, nämligen aminosyran leucin! Därutöver finns det mycket leucin i kött och fågelprodukter....
Här är en studie angående leucin som visar ett roligt resultat dessutom:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2969169/
Jag citerar för den late.
"In vivo, leucine administration improves glycemic control in humans and rodents with type 2 diabetes"
Senast redigerad av jaggillarmat 2016-02-17 kl. 07:49.
Citera
2016-02-17, 08:48
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Denna får du dock gärna förklara. Om du anser att dieten fungerar, varför allt hat mot den? Och all falsk "fakta" som helt uppenbart inte stämmer då man hade blivit fet som ett svin av den i så fall?
Ni sprider felaktigheter och bidrar till en fördumning av människor.

Hade ni hållt er från fakta som ni inte behärskar att hantera så hade dessa diskussioner aldrig uppstått.

LCHF är en effektiv diet av många anledningar, det ni refererar till är inte rätt alternativt inte hela bilden.
Citera
2016-02-17, 08:52
Medlem
Westridges avatar
LCHF skulle hjälpa henne
Citera
2016-02-17, 08:56
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
LCHF är i mitt tycke den absolut bästa dieten för överviktiga personer. Men du/ni säger så jäkla mycket skit som inte stämmer om hur och varför.
Citera
2016-02-17, 09:55
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Håller med, det var helt klart underhållande. Dock inte så hjälpsamt för TS som faktiskt vill förlora vikt och inte kom hit för att få sig ett gott skratt.
Läsvärt och underhållande är inte samma sak.
Informativa och faktabaserade inlägg tycker jag är läsvärda.
Jag har annars inget emot LCHF, förutom att det är lite av en sekt kring dieten (och att det verkar vara en tråkig diet).
Citera
2016-02-17, 17:40
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EATCHILDREN
LCHF är i mitt tycke den absolut bästa dieten för överviktiga personer. Men du/ni säger så jäkla mycket skit som inte stämmer om hur och varför.

Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Läsvärt och underhållande är inte samma sak.
Informativa och faktabaserade inlägg tycker jag är läsvärda.
Jag har annars inget emot LCHF, förutom att det är lite av en sekt kring dieten (och att det verkar vara en tråkig diet).

Håller med om sektstatusen. Varit med på de mer extrema LCHF-grupperna på Facebook. T ex "Skaldemans LCHF". Blev till slut kickad för jag argumenterade att sötningsmedel (stevia, aspartam) är helt ok. Det var inte ok
Citera
2016-02-17, 18:37
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
Tackar!

*Insulin kommer i första hand att använda sig av de triglycerider som finns i blodet och därefter börja bilda triglycerider via acetyl-koensym A och malonyl-koensym A. Men för att den ska göra detta måste levern börja bryta ner glukos till pyruvat för att sedan omvandlas till blanda annat acetyl-koensym A genom pyruvatdehydrogenaskomplexet.
*Är du en ekorre, eller björn? För det är även visat att djurens insulinkänslighet och människors är väldigt annorlunda. Går att läsa i följande studie:
O. Lynne Nelson et al. "Grizzly bears exhibit augmented insulin sensitivity while obese prior to a reversible insulin resistance during hibernation". Cell Metabolism 5 augusti 2014. DOI: 10.1016/j.cmet2014.07.008
*Att diabetiker är smala innan behandling kan ju bero på att man inte kan ta tillvara på energin i blodsockret, eller hur tänkte du där?
*Att diabetes typ 2, enligt de flesta källor är en följdsjukdom av fetma betyder ju bara att det är övervikten i sig som är en bidragande faktor till att få sjukdomen, insulinet har försökt kompensera det stora matintaget tidigare men räcker inte till längre. Vidare så har man inte en förhöjd insulinproduktion utan precis tvärt om dessutom är det ett faktum produktionen faktiskt minskar ju längre tid man har sjukdomen. Hade man haft en större insulinfrisättning hade ju behandlingen inte varit att tillsätta mer exogent insulin, för enligt din förklaringsmodell hade personen då bara blivit fetare, eller hur?

Pga att du, likt många av dina gelikar, dels inte vet hur kroppen fungerar, dels sprider er "förklaringsmodell" som dessutom är åt helskotta fel och sist men inte minst så är ni precis som djupt religiösa då ni inte kan ta till er information annat än det ni bestämt er för.
Att man kan gå ner i vikt på dieten och få förbättrade hälsomarkörer kan ingen argumentera mot.
Edit. Sen får du gärna visa hur insulin är fettinlagrande när det bara agerar som signal
Sen vill jag även tillåta mig att skratta lite att du rekommenderar ost som livsmedel. Kan du gissa varför? Förmodligen inte så jag säger det. Mjölkprodukter ger ofta ett stort insulinpåslag dels pga att laktos bryts ner till glukos och galaktos och dels pga det jag nämnt tidigare, nämligen aminosyran leucin! Därutöver finns det mycket leucin i kött och fågelprodukter....
Här är en studie angående leucin som visar ett roligt resultat dessutom:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2969169/
Jag citerar för den late.
"In vivo, leucine administration improves glycemic control in humans and rodents with type 2 diabetes"

Diabetes typ 2 botas helt av LCHF.

Det är ytterst lite eller ingen laktos i ost... Men det stämmer att laktos kan ge insulinpåslag. De mer extrema LCHFarna käkar inga mejeriprodukter alls.

Leucin är en essentiell aminosyra som kroppen inte själv kan tillverka. Många tar det innan gympass (bcaa) för det enligt forskning bevisade effekten på styrka och muskelbyggande.
Citera
2016-02-17, 18:41
Bannlyst
"Kost för en som väger 159 kg". Kost så att hon ska behålla den vikten eller vilken vikt vill hon nå & hur snabbt är frågan?
Citera
2016-02-17, 19:06
Bannlyst
Citat:
Diabetes typ 2 botas helt av LCHF.

Det är ytterst lite eller ingen laktos i ost... Men det stämmer att laktos kan ge insulinpåslag. De mer extrema LCHFarna käkar inga mejeriprodukter alls.

Leucin är en essentiell aminosyra som kroppen inte själv kan tillverka. Många tar det innan gympass (bcaa) för det enligt forskning bevisade effekten på styrka och muskelbyggande.

Vad vill du komma fram till? Jag vet väl för tusan vad leucin är. Jag tog upp det pga att du kommer med en massa ordbajsande du inte vet något om och du väljer att inte svara på något annat än med sånt vi redan vet?
Laktos eller inte. Det är fortfarande en stor källa till leucin vilket ger ditt hatade insulinpåslag i större utsträckning än vad glukos i sig självt gör!
Du kanske inte förstår vad jag sa så jag ska försöka göra det tydligt. Leucin finns i oerhört mycket livsmedel och i stora mängder i bland annat kött och fågel. Så om du ska äta LCHF utan att få något insulinpåslag, vilket du verkar vilja, så får du vara fruktansvärt noga med vad du äter. INTE något kött, INTE några mejeriprodukter, INTE äta fågel, INTE äta fisk, INTE några jordnötter, INTE några linser, INTE några ägg, INTE några mandlar, INTE keso, INTE sojaprotein och INTE några fullkornsprodukter. Förstår du hur orimligt detta är? Förstår du hur korkat det är att försöka eftersträva att man inte har något insulinpåslag? Speciellt med tanke på att insulin i sig självt fyller många viktiga funktioner!

Tänk om du hade haft självinsikten att bara kunna erkänna att du har fel.
Senast redigerad av jaggillarmat 2016-02-17 kl. 19:18.
Citera
2016-02-17, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirectorRolph
För min del, så gav konditionsträning bättre resultat än raska promenader. Alla pratar om lågintensiv träning. Det är visserligen bra. Men jag tycker att det kräver mycket tid. Helst skulle jag promenera minst två timmar om dagen, men jag föredrar då att springa en timme. Eller ännu bättre HIIT -träning, 20-45 minuter delat på 3 tillfällen per vecka.[/i]

Styrketräning är också viktigt, för det minskar risken för att bli av med muskelmassa under denna viktnedgång. Fast kroppen kommer att vilja bli av med fett i huvudsak hos en överviktig person som går ner i vikt, oavsett om denne styrketränar eller ej. Men man förbränner ju mer av styrketräning plus att styrketräning får kroppens hormoner (tillväxthormon & testosteron -men testo gäller mest för män) som ökar fettförbränningen. Mer testosteron hos män gör så att bukfettet minskar, i längden.

Löpning är väl bra i sig men är det inte rimligare med 2 tim promenad/ dag om man har stor övervikt. Om det är en stor chock första gången kommer det inte att fungera.
Träning skulle jag vilja dela upp i det man kan göra hemma i lägenheten (varje dag) och det som kräver lokal (inte så ofta).
Senast redigerad av grabb1948 2016-02-17 kl. 19:50.
Citera
2016-02-17, 20:08
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
Vad vill du komma fram till? Jag vet väl för tusan vad leucin är. Jag tog upp det pga att du kommer med en massa ordbajsande du inte vet något om och du väljer att inte svara på något annat än med sånt vi redan vet?
Laktos eller inte. Det är fortfarande en stor källa till leucin vilket ger ditt hatade insulinpåslag i större utsträckning än vad glukos i sig självt gör!
Du kanske inte förstår vad jag sa så jag ska försöka göra det tydligt. Leucin finns i oerhört mycket livsmedel och i stora mängder i bland annat kött och fågel. Så om du ska äta LCHF utan att få något insulinpåslag, vilket du verkar vilja, så får du vara fruktansvärt noga med vad du äter. INTE något kött, INTE några mejeriprodukter, INTE äta fågel, INTE äta fisk, INTE några jordnötter, INTE några linser, INTE några ägg, INTE några mandlar, INTE keso, INTE sojaprotein och INTE några fullkornsprodukter. Förstår du hur orimligt detta är? Förstår du hur korkat det är att försöka eftersträva att man inte har något insulinpåslag? Speciellt med tanke på att insulin i sig självt fyller många viktiga funktioner!

Tänk om du hade haft självinsikten att bara kunna erkänna att du har fel.

Hade bara erkänt det om det varit sant Här förklaras insulin på ett bra sätt.

https://www.youtube.com/watch?v=Yo3TRbkIrow

Edit: Intressant ståndpunkt av en hjärtkirurg:

https://www.youtube.com/watch?v=OLnQ...youtu.be&t=160
Senast redigerad av Gurglaren 2016-02-17 kl. 20:15.
Citera
2016-02-17, 20:24
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Hade bara erkänt det om det varit sant Här förklaras insulin på ett bra sätt.

https://www.youtube.com/watch?v=Yo3TRbkIrow

Edit: Intressant ståndpunkt av en hjärtkirurg:

https://www.youtube.com/watch?v=OLnQ...youtu.be&t=160
Vad är det som du menar inte är sant? Insulin triggas av proteinintag.

Men en youtubelänk, såklart kan vi slänga bort alla böcker och forskningsrapporter samt grundläggande biologi nu...

edit: Men för i helvete, Lustig. Började titta, tack för att du slösat tre minuter av mitt liv idag.

Lustig är en tomte. Lustig väljer precis som Kostdoktorn bort saker som inte håller med honom.

http://tranastyrka.se/mer-nonsens-fran-robert-lustig/

http://traningslara.se/robert-lustig...det-han-sager/

Åter igen, du har ingen aning om vad du pratar om. Sluta, snälla.
Senast redigerad av Dreas 2016-02-17 kl. 20:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in