2011-06-20, 17:58
Medlem
Necropoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClMough
Nu måste jag fråga vad det är du menar. Syftar du på "nya" bron mellan Skultorp/Klagstorp som leder över 26an? För om vi pratar om samma "kuliss-stad" så krävs det väl ändå en 20minuters promenad för att nå den från 26an? (Sen var det säkert fem år sedan jag var där så det kan hända att mina ben var för korta på den tiden för att kunna göra sådana uppskattningar.)

Hur som helst så brukade jag och mina polare vara där och köra (spela/skjuta/leka?) soft air-gun-krig och det blev ett väldigt liv så fort det kom ett militärfordon (för att inte tala om alla fordon). FORT ned på golvet och trycka som råttor tills någon ropade att kusten var klar.

Det ligger brevid bron vid 26an ja, Den "blåa" långa. Kommer man från skövde ligger det på vänster sidan, Man kan åka bil hela vägen fram om man har en bil man inte är jätte rädd om Annars får man glatt stanna vid grinden och gå 5minuter.. Tror det bara finns en "stad" där, Övervakningskameror och patrullerande militärer som skäller på en om man är där inne
Citera
2011-06-20, 20:25
Medlem
ClMoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necropolis
Det ligger brevid bron vid 26an ja, Den "blåa" långa. Kommer man från skövde ligger det på vänster sidan, Man kan åka bil hela vägen fram om man har en bil man inte är jätte rädd om Annars får man glatt stanna vid grinden och gå 5minuter.. Tror det bara finns en "stad" där, Övervakningskameror och patrullerande militärer som skäller på en om man är där inne

Okaaj!
Citera
2011-06-20, 22:23
Medlem
räddningsverket/MSB har även de haft en kuliss-stad som numera kallas OXA-bana, och ligger efter ringvägen, på skjutfältet.
men denna var mer renodlad kuliss, fasader som stor i öppen fyrkant, två våningar höga.

vad gäller bergrum på billingen.
jag minns bilder i göteborgsposten, och jag tror det var tidigt 80-tal, på ett bergrum som var till salu, på billingen.
det såg lite ut som forten på va-berget.
dvs man hade ett hus nedsprängt i berget, med ca tre till fem meters mellanrum till bergvägg.
det fanns bilväg fram och gallergrind.
vet ej om huset var utsprängt ur själva berget eller om man bygget ett hus i en grop.
det var inte så stort, och kanske bara en våning, kan det eventuellt vara sjukhuset som det mummlas om?

har ställt frågan om detta ställe på andra forum, men ingen verkar veta något om det.

obs det behöver ej ha legat på/i billingen, men jag tror att det stod så.
minns ej om det stod något om var på berget i så fall.
minns att det var två bilder, en på ingång med gallergrind ala bodens fästning, och en från kanten runt rummet.

hur är det med de alla de små sjöarna upp på berget?
är de gamla stenbrott eller regelrätta tjärnar/sjöar.
och om då eventuellt detta bergrum är en av dem?

vad gäller ranstad, det finns ett gammalt drivmedelsförråd i närheten.
vet ej om det är SO men det var urröjt när jag var där 08.
inte så mycket att se, ligger ovan jord iaf.
hittas relativt enkelt på karta.
Citera
2011-06-20, 22:56
Medlem
ClMoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaffaman2
vad gäller ranstad, det finns ett gammalt drivmedelsförråd i närheten.
vet ej om det är SO men det var urröjt när jag var där 08.
inte så mycket att se, ligger ovan jord iaf.
hittas relativt enkelt på karta.

Vad menas med SO?

Ranstadverket har jag varit intresserad av att besöka flera gånger av olika skäl. Du vet inte om det är igenbommat eller? (Övervakas det?)
Citera
2011-06-20, 23:12
Medlem
SO = skyddsobjekt.
bor tyvärr ej i skövdetrakten så jag kan tyvärr ej redogöra för randstad.
passerade där ett par gånger under 08, och en gång i höstas(sept 10)
vad jag kunde se från vägen, så var det inga synliga kameror iaf.

men stället känns inte så hälsosamt, för min smak.
byggt på 60-talet och det har utvunnits uran.
stället skriker ohälsa och asbest till mig.
Citera
2011-06-21, 10:01
Medlem
ClMoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaffaman2
SO = skyddsobjekt.
bor tyvärr ej i skövdetrakten så jag kan tyvärr ej redogöra för randstad.
passerade där ett par gånger under 08, och en gång i höstas(sept 10)
vad jag kunde se från vägen, så var det inga synliga kameror iaf.

men stället känns inte så hälsosamt, för min smak.
byggt på 60-talet och det har utvunnits uran.
stället skriker ohälsa och asbest till mig.

Sanning, men det vore lite coolt att rota fram en gammal biohazard-dräkt och traska in
Citera
2011-06-21, 18:18
Medlem
Necropoliss avatar
Kan säga såhär om randstad med en säker källa :

Ransta-verket är inte "igenbommat" utan det finns lite olika företag som håller till i lokalerna, Själva området är fritt att besöka då det står villavagnar överallt tillsalu,

Områden håller även på att rivas och arbetet har påbörjats. finns inga kameror eller larm inne i lokalerna.

Alla gångar under jorden osv är igenfyllda, Finns tyvärr inget där o hämta
Citera
2011-06-21, 21:03
Medlem
ClMoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necropolis
Kan säga såhär om randstad med en säker källa :

Ransta-verket är inte "igenbommat" utan det finns lite olika företag som håller till i lokalerna, Själva området är fritt att besöka då det står villavagnar överallt tillsalu,

Områden håller även på att rivas och arbetet har påbörjats. finns inga kameror eller larm inne i lokalerna.

Alla gångar under jorden osv är igenfyllda, Finns tyvärr inget där o hämta

Okaj! Tack för info.
Citera
2011-07-31, 21:56
Bannlyst
ÄHUM omformarstationen under slalombacken är open for business atm. kikade påt för 2 veckor sedan, så om någon är sugen så är det bara att kliva in, om de inte sett det trasiga låset och bytt ut det......(den övre ingången då) *host host*

*OBS antyder inte att jag varit innanför staketet över huvud taget......*
Citera
2011-08-11, 12:00
Medlem
ClMoughs avatar
Någon som läst artikeln i SN ang Billingen?

Intressant.
Citera
2011-08-11, 19:43
Medlem
hydroskopets avatar
Verkar inte finnas i web format

Citat:
Ursprungligen postat av ClMough
Någon som läst artikeln i SN ang Billingen?

Intressant.
Citera
2011-08-12, 12:18
Medlem
ClMoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hydroskopet
Verkar inte finnas i web format

Nej jag tror inte det. De tar upp bergrummet i Billingen och har ett tre-sidorsreportage om just bergrummet och annan kuriosa runt UE i Skövde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in