Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-11-10, 17:59
  #1
Avstängd
drops avatar
Ja någon som vet nåra bra plaster, tex hur man komemr till det underjordiska sjukhuset som man hört så många snacka om ?
Citera
2005-11-10, 18:42
  #2
Medlem
_killahs avatar
den som söker, han finner
Citera
2005-11-10, 20:41
  #3
Banned
Trummans avatar
Håller med föregående talare... BÖRJA LETA!
Underjordiskt sjukhus låter väldigt militärt och bör kanske undvikas? Dock så kan det vara roligt att, precis som du säger, veta vart ingångar och så ligger.
Citera
2005-11-10, 21:00
  #4
Medlem
brianmolkos avatar
vad pratar du om för sjukhus ?


kolla istället
fd vattenverket på Falkvägen ??:
Citera
2005-11-12, 17:50
  #5
Avstängd
drops avatar
Har vart ettflertal gånger vid gammla vattenverket men ej hittat ngt av intresse.
Citera
2005-11-14, 19:27
  #6
Medlem
KulanZs avatar
Det ska finnas ett underjordiskt sjukhus under billingen, det är militärt och hemligt.
Man kan komma in i det genom KSS tror jag
Citera
2005-11-16, 23:12
  #7
Medlem
Skeptisk till underjordiskt sjukhus

En del har fått för sig att bergrummet under slalombacken skulle vara det underjordiska sjukhuset. Men det är det inte! Inne i detta fanns en gång en reservkraftstation. Rälsen som gick fram till och in i berget användes förmodligen till att transportera in bränsle till anläggningen. Försvaret (tror jag det var som hade det) lämnade över ”grottan” ngn gång i slutet på 90-talet till kommunen som hade stora planer för detta bergrum. Konsertlokal mm. Dessa planer har dock inte förverkligats å nu är stället fruktansvärt förfallet. Kryp in å se själva, men var försiktiga å ta med er en kraftig lampa. Det är så fuktigt där inne att sikten är i det närmaste obefintlig.

Andra verkar tro att det numera plomberade bergrummet, Klippet vid Lerdalavägen (där de nya husen byggs) skulle ha varit detta sjukhus. Visst, kanske det men troligtvis inte. Någon form av sjukstuga fans det dock säkert där inne. Detta lär ha varit en ledningscentral av det större och hemligare slaget. Enligt hyfsat säker källa topp 10 i Sverige.
En god vän lyckades ta sig in i detta bergrum under den tiden då rivningsarbetet var i full gång. En av ingångarna som var på väg att stängas hade lämnats med en liten glipa längst upp under en natt. Just denna natt var vännen där på ”inspektion”… Enligt honom var det STORT och väldigt fräscht där inne. Kaklade badrum mm. Alla lösa inventarier var dock bortförda.
Numera finns det bara fundament efter master och blågula pinnar med tre kronor på kvar men man ser tydligt var ingångarna en gång fanns och staketet stod.

Det finns ett sjukhus i Skövde som är tänkt att användas i ofred. Rydskolan! Hela högstadiedelen är ju i princip ett skyddsrum och kan snabbt göras om till operationssalar. Detta enligt lärare som jobbar på skolan.

Visst kan det finnas ett underjordiskt sjukhus i Skövdetrakten. Jag tvivlar dock. Men ut å leta vet ja… Om inte annat så finns det fler bergrum och häftiga platser att finna för den som söker. Tro mig! Dessa platser får ni dock hitta själva. Lite sport ska de va!
Citera
2005-11-17, 08:06
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 7,62
En del har fått för sig att bergrummet under slalombacken skulle vara det underjordiska sjukhuset. Men det är det inte! Inne i detta fanns en gång en reservkraftstation. Rälsen som gick fram till och in i berget användes förmodligen till att transportera in bränsle till anläggningen. Försvaret (tror jag det var som hade det) lämnade över ”grottan” ngn gång i slutet på 90-talet till kommunen som hade stora planer för detta bergrum. Konsertlokal mm. Dessa planer har dock inte förverkligats å nu är stället fruktansvärt förfallet. Kryp in å se själva, men var försiktiga å ta med er en kraftig lampa. Det är så fuktigt där inne att sikten är i det närmaste obefintlig.

Lite sport ska de va!

"Reservkraftstationen" byggdes i början av 50-talet och var en av SJ's sk upplagsplatser, d.v.s. en reservomformarstation som i händelse av ofred skulle användas istället för en vanlig omformarstation.

Bränslet kom i in anläggningen i form av elektroner via Vattenfalls kraftnät, inte via spåret.

Försvaret har aldrig haft något med anläggningen att göra, men den övertogs av Banverket i slutet av 80-talet när Banverket bildades.

Anläggningen avvecklades i början av 90-talet när riksdagen beslutat att inget invationshot längre fanns.

Antingen har man bara lämnat anläggningen och gått, eller så är den igengjuten idag? Nån på orten som vet? Eller har varit där?
Citera
2005-11-17, 19:04
  #9
Medlem
Nebukadnessar IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iore
"Reservkraftstationen" byggdes i början av 50-talet och var en av SJ's sk upplagsplatser, d.v.s. en reservomformarstation som i händelse av ofred skulle användas istället för en vanlig omformarstation.

Bränslet kom i in anläggningen i form av elektroner via Vattenfalls kraftnät, inte via spåret.

Försvaret har aldrig haft något med anläggningen att göra, men den övertogs av Banverket i slutet av 80-talet när Banverket bildades.

Anläggningen avvecklades i början av 90-talet när riksdagen beslutat att inget invationshot längre fanns.

Antingen har man bara lämnat anläggningen och gått, eller så är den igengjuten idag? Nån på orten som vet? Eller har varit där?

I "Framtidsplan 2015" för Skövde så står det att bergrummet ska muras igen.
Nu är det inte fuktigt alls därinne, riktigt mysigt ställe
Citera
2005-11-18, 08:07
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iore
"Reservkraftstationen" byggdes i början av 50-talet och var en av SJ's sk upplagsplatser, d.v.s. en reservomformarstation som i händelse av ofred skulle användas istället för en vanlig omformarstation.

Bränslet kom i in anläggningen i form av elektroner via Vattenfalls kraftnät, inte via spåret.

Förklara omformationstation är du snäll... Början på 50-talet stämmer bra ihop med vad jag har hört.

Citat:
Ursprungligen postat av Iore
Antingen har man bara lämnat anläggningen och gått, eller så är den igengjuten idag? Nån på orten som vet? Eller har varit där?

Som sagt, den finns kvar. Än så länge...

Hur fungerade den här platsen? För egen del (och andras) trodde jag att det fanns en kraft anläggning längst in i gången och att avgaserna från denna drogs ut via de 4 kraftiga fläktarna på andra våningen och fortsatte upp genom ventilationsgångarna upp till utsläppet vid slalombackens början... Men det var alltså fel. Det finns de som påstår att snön i backen smällte när de testkörde anläggningen... Finns det ett stort antal sådana här stioner uppbyggda eller var de få och strategiskt utplacerade?

Var det någon som sa mysigt. Skulle inte vilja anlita honom som inredare till mitt hus Vågar man fortsätta genom vattenmassorna på våning 2? Nån som vet...
Citera
2005-11-18, 11:53
  #11
Medlem
tgbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 7,62
Hur fungerade den här platsen? För egen del (och andras) trodde jag att det fanns en kraft anläggning längst in i gången och att avgaserna från denna drogs ut via de 4 kraftiga fläktarna på andra våningen och fortsatte upp genom ventilationsgångarna upp till utsläppet vid slalombackens början... Men det var alltså fel. Det finns de som påstår att snön i backen smällte när de testkörde anläggningen... Finns det ett stort antal sådana här stioner uppbyggda eller var de få och strategiskt utplacerade?

Sådana stationer finns spridda litet varstans runt landet.
I stationer med ett tunnelrör ställdes två omformarvagnar, i stationer med två rör 4 vagnar. Omformarvagnarna kompletteras ofta med en ställverksvagn som innehåller reglerutrustning.
Omformarvagnarna är i princip bara en transformator monterad i en järnvägsvagn. Dessa kopplades in till ledningsnätet och omformade sedan spänningen till sådan volt och frekvens som kunde matas ut till järnvägens luftledning. Fläktarna i anläggningen var nog nödvändiga, det blir varmt när en omformare är igång. Omformarvagnarna är tunga, om man tittar på golvet i en station så är det oftast en betongplatta gjuten som rälsen ligger på just där vagnarna skall stå.

Här finns en bild på en omformarvagn
Citera
2005-11-18, 13:50
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 7,62
Hur fungerade den här platsen? För egen del (och andras) trodde jag att det fanns en kraft anläggning längst in i gången och att avgaserna från denna drogs ut via de 4 kraftiga fläktarna på andra våningen och fortsatte upp genom ventilationsgångarna upp till utsläppet vid slalombackens början... Men det var alltså fel. Det finns de som påstår att snön i backen smällte när de testkörde anläggningen...

Anläggningens funktion finns bra förklarar i ett annat inlägg ser jag. Men att snön i backen smällte ställer jag mig tveksam till.

Anläggningen provkördes en dag i oktober 1961, och då fanns inte slalombacken.

Nästa provkörning var 21-22 oktober 1981. Och det är väl tvek samt om man tagit slalombacken i bruk för säsongen då. Så det är nog mest en skröna.

Anläggningen kostade för övrigt 650 000 kronor då den stod klar 25 maj 1954.

Totalt drygt 50 anläggningar med motsvarande funktion har funnits i landet, så det är bara att leta på.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback