2011-08-12, 13:20
Medlem
hydroskopets avatar
Gäller det de gamla och plomberade robotförråden? De som ligger i "slänten" och som man kör in en lastbil med släp och i ett stort U och ut på andra sidan

Citat:
Ursprungligen postat av ClMough
Nej jag tror inte det. De tar upp bergrummet i Billingen och har ett tre-sidorsreportage om just bergrummet och annan kuriosa runt UE i Skövde.
Citera
2011-10-04, 22:19
Medlem
bryntes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 7,62
En del har fått för sig att bergrummet under slalombacken skulle vara det underjordiska sjukhuset. Men det är det inte! Inne i detta fanns en gång en reservkraftstation. Rälsen som gick fram till och in i berget användes förmodligen till att transportera in bränsle till anläggningen. Försvaret (tror jag det var som hade det) lämnade över ”grottan” ngn gång i slutet på 90-talet till kommunen som hade stora planer för detta bergrum. Konsertlokal mm. Dessa planer har dock inte förverkligats å nu är stället fruktansvärt förfallet. Kryp in å se själva, men var försiktiga å ta med er en kraftig lampa. Det är så fuktigt där inne att sikten är i det närmaste obefintlig.

Andra verkar tro att det numera plomberade bergrummet, Klippet vid Lerdalavägen (där de nya husen byggs) skulle ha varit detta sjukhus. Visst, kanske det men troligtvis inte. Någon form av sjukstuga fans det dock säkert där inne. Detta lär ha varit en ledningscentral av det större och hemligare slaget. Enligt hyfsat säker källa topp 10 i Sverige.
En god vän lyckades ta sig in i detta bergrum under den tiden då rivningsarbetet var i full gång. En av ingångarna som var på väg att stängas hade lämnats med en liten glipa längst upp under en natt. Just denna natt var vännen där på ”inspektion”… Enligt honom var det STORT och väldigt fräscht där inne. Kaklade badrum mm. Alla lösa inventarier var dock bortförda.
Numera finns det bara fundament efter master och blågula pinnar med tre kronor på kvar men man ser tydligt var ingångarna en gång fanns och staketet stod.

Det finns ett sjukhus i Skövde som är tänkt att användas i ofred. Rydskolan! Hela högstadiedelen är ju i princip ett skyddsrum och kan snabbt göras om till operationssalar. Detta enligt lärare som jobbar på skolan.

Visst kan det finnas ett underjordiskt sjukhus i Skövdetrakten. Jag tvivlar dock. Men ut å leta vet ja… Om inte annat så finns det fler bergrum och häftiga platser att finna för den som söker. Tro mig! Dessa platser får ni dock hitta själva. Lite sport ska de va!

Jag vill minnas att det var delvis vapen/ammo/bränsledepå i berget vid lerdalavägen, gjorde lumpen 93-94 på T2 och åkte med som väpnad eskort åt några herrar från förrådet dit och till ett ställe på berget mot skara innan varnhems backen där RRC låg förr samma dag...var dock bara inne i det bortåt skara...men ett sjukhus finns...och för er som gillar UE satsa på Vaberget utanför mölltorp/karlsborg...mycke tunnlar är det...å annat godis oxå...GPS är att rekommendera...
Citera
2011-10-24, 19:19
Medlem
Var iväg till banverkets bergrum nedanför skidbacken idag men möttes av två rejäla plåtportar utan möjlighet att ta mig in, hittade heller inte luckan som jag läst om här i tråden någonstans som skulle ligga en bit längre upp, skulle vara trevligt med lite tips på var man kan ta sig in.
Citera
2012-01-16, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gunnarstorph
Var iväg till banverkets bergrum nedanför skidbacken idag men möttes av två rejäla plåtportar utan möjlighet att ta mig in, hittade heller inte luckan som jag läst om här i tråden någonstans som skulle ligga en bit längre upp, skulle vara trevligt med lite tips på var man kan ta sig in.

Jag var där för ett litet tag sedan, då gick det att ta sig in längst upp i porten. Nu har dom dock satt igen det hålet, dock bara med najtråd så man kan ta sig in och återställa det snyggt efter sig. Stege är nog dock en förutsättning.

Problemet är att man sen kommer till den stora stenporten, där fanns ett hål att krypa igenom när jag var där, men nu har man svetsat igen det. Man behöver således en del verktyg och bruka våld för att ta sig in i anläggningen, vilket kanske är att gå lite väl över gränsen....

Och ja securitas åker där fortfarande så om man skall titta in bör man inte lämna stegen utanför....
Citera
2012-01-16, 22:13
Medlem
MikeLitoriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack-UE
Jag var där för ett litet tag sedan, då gick det att ta sig in längst upp i porten. Nu har dom dock satt igen det hålet, dock bara med najtråd så man kan ta sig in och återställa det snyggt efter sig. Stege är nog dock en förutsättning.

Problemet är att man sen kommer till den stora stenporten, där fanns ett hål att krypa igenom när jag var där, men nu har man svetsat igen det. Man behöver således en del verktyg och bruka våld för att ta sig in i anläggningen, vilket kanske är att gå lite väl över gränsen....

Och ja securitas åker där fortfarande så om man skall titta in bör man inte lämna stegen utanför....

menar du denna? Bild November 7
Citera
2012-01-16, 22:20
Medlem
MikeLitoriss avatar
Upplagsplats 85

Montage

Bild Bild Bild Bild Bild
Citera
2012-01-17, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeLitoris
menar du denna? Bild November 7

Det är "rutan" längst upp till vänster som är?/var fast satt med najtråd.
Citera
2012-05-09, 09:27
Medlem
55fords avatar
Ursäktar att jag drar igång en gammal tråd men jag såg att någon nämnde gamla sjukhuset i karlsborg här tidigare.

Är det någon här som har varit inne, var där i fredagsnatt när vi var ute och åkte bil med en kompis, jag var ju rätt full så jag utforskade inte allting riktigt noga, men jag prövade alla dörrar och inget var upplåst, är lite rädd utav mig så jag vågade inte direkt försöka något mer, delvis för att det är videoövervakat och delvis för att jag har fått höra så mycket om stället. Men jag vet att folk som har varit inne har pratat om gamla stolar där folk varit bältade, blodfläckar osv, helst ville jag in i likhuset som ligger en bit in i skogen men det gick ju inget vidare på fyllan.

Men iallafall, är det någon som har varit inne och kollat runt lite? Går ju mycket spökhistorier om stället och har själv varit livrädd där mitt i natten på fyllan några gånger
Citera
2012-05-09, 11:49
Medlem
LINK82s avatar
Det är dumt att bryta sig in när du kan komma in helt lagligt.

http://www.sfv.se/cms/sfv/aktuellt/press/press_2012/mars_april/statens_fastighetsverk_lanar_ut_nyckeln_till_sveri ges_hemligaste_rum.html
Citera
2012-06-12, 01:55
Medlem
http://www.pixbox.se/alb_show_id1244440_page0.html
Citera
2012-06-12, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorasUE
http://www.pixbox.se/alb_show_id1244440_page0.html

Hmmm, ser ut som inslaget till vaberget gjuts igen?
Citera
2012-06-12, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuff72
Hmmm, ser ut som inslaget till vaberget gjuts igen?

Fick snarare tvärtom uppfattning. Att det görs om för någon typ av användning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in