2017-10-10, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Man kan ju inte kalla henne karriärsugen i alla fall.

Om tio år sitter hon nog fortfarande vid sitt skrivbord och vänder samma gamla papper angående småstadsbedrägerier...

Det är akut brist på åklagare idag och folk blir (nästan) åklagare mot sin vilja eller rättare sagt, de knuffas i den riktningen och sen ångrar de sig när de inser vilken press det är. Tempot är makalöst högt.
Idag gör man karriär som åklagare hur dålig eller ovillig man än är. Ungefär som rättsmedecinska obducenter, de far kors och tvärs över hela landet eftersom de är så få till antalet, de kan göra precis som de vill, de behövs oavsett attityd, tempo eller utfört arbete.

Ett galopperande arbetstempo, jourtider och övertider med dålig lön (sämre än vad många förväntar sig) gör ingen motiverad eller glad.
Citera
2017-10-10, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lafven
Det är akut brist på åklagare idag och folk blir (nästan) åklagare mot sin vilja eller rättare sagt, de knuffas i den riktningen och sen ångrar de sig när de inser vilken press det är. Tempot är makalöst högt.
Idag gör man karriär som åklagare hur dålig eller ovillig man än är. Ungefär som rättsmedecinska obducenter, de far kors och tvärs över hela landet eftersom de är så få till antalet, de kan göra precis som de vill, de behövs oavsett attityd, tempo eller utfört arbete.

Ett galopperande arbetstempo, jourtider och övertider med dålig lön (sämre än vad många förväntar sig) gör ingen motiverad eller glad.
Då är det kanske bättre att bli offentlig försvarare då med timtaxa på 1342kr/h som domstolsverket betalar ut.
Citera
2017-10-10, 14:28
Medlem
Nu är överklagandetiden ute och ingen har överklagat domen.
Så nu kommer Catrin få åka till frivården södertörn igen om några veckor.
Undra om hon kommer göra sin samhällstjänst vilket jag tvivlar på att hon kommer göra.
Citera
2017-10-11, 01:56
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Nu är överklagandetiden ute och ingen har överklagat domen.
Så nu kommer Catrin få åka till frivården södertörn igen om några veckor.
Undra om hon kommer göra sin samhällstjänst vilket jag tvivlar på att hon kommer göra.
Lägger en slant på läkarintyg för "rekommenderat sängläge pga graviditetskomplikationer". Dåliga odds dock misstänker jag.

Någon som vet inom vilken tidsram samhällstjänsten ska avtjänas inom?
Citera
2017-10-11, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ztella
Tidsramen är nog ganska flexibel, de tre parterna kommer överens om ett schema.
Jag hade en på jobbet som jobbade 4 timmar i veckan under drygt ett år, ganska okännbar påföljd imo.
Det kan bli omvandlat till fängelse om hon inte dyker upp den eller skulle fullfölja den.
Citera
2017-10-11, 10:38
Medlem
Citat:
Ja, närvaron är ju hela begreppet sas. Nån gång är det givetvis ok med sjukdom, men inte när det sätts i system som Latrin brukar göra. Jag vet inte vad som händer om det blir långtidssjukskrivning, antar att påföljden skjuts fram i tiden då.
Då behövs det nog ett läkarintyg sedan vet jag inte hur det ser ut.
Citera
2017-10-11, 12:24
Medlem
Kamelfittans avatar
Citat:
Ja, närvaron är ju hela begreppet sas. Nån gång är det givetvis ok med sjukdom, men inte när det sätts i system som Latrin brukar göra. Jag vet inte vad som händer om det blir långtidssjukskrivning, antar att påföljden skjuts fram i tiden då.
Lyckas hon hålla sig sjuk ända fram till förlossningen (om hon nu ÄR gravid) så kommer nog ingen kunna tvinga henne att arbeta så länge hon har rätt att vara mammaledig. Det hela kommer sannolikt skjutas framåt och rinna ut i sanden. Men sannolikheten för att hon kommer begå nya bedrägerier är väl rent statistiskt tämligen hög. Det blir gissningsvis nya anmälningar, ny rättsprocess och förhoppningsvis kommer rättvisan så småningom ikapp henne.
Citera
2017-10-11, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamelfittan
Lyckas hon hålla sig sjuk ända fram till förlossningen (om hon nu ÄR gravid) så kommer nog ingen kunna tvinga henne att arbeta så länge hon har rätt att vara mammaledig. Det hela kommer sannolikt skjutas framåt och rinna ut i sanden. Men sannolikheten för att hon kommer begå nya bedrägerier är väl rent statistiskt tämligen hög. Det blir gissningsvis nya anmälningar, ny rättsprocess och förhoppningsvis kommer rättvisan så småningom ikapp henne.
Med förhoppning om en ny åklagare i sådana fall som har ärendet än denna menlösa som varit nu.
Citera
2017-10-11, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjarnsubstans
Varken mamma, pappa, bror eller pojkvän är bland följarna.

Tragiskt, men alla har en gräns. För oss som är insatta i latrins-värld så var den gränsen nådd förlängesedan. Men nu verkar det som även familjen tar avstånd.
Citera
2017-10-18, 19:41
Medlem
ztellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av denisa
Någon som vet när Catrin kan tänkas påbörja samhällstjänst och vad innebär det i praktiken?

OT
Ser även jag att flera inlägg raderats...
"Närvaro" på en arbetsplats enligt överenskommelse tills timmarna är gjorda. Möte med övervakare, om det krävs. Det är slappare än att ha fotboja imho, tom Catten borde klara av det. Fast vem vet?
Citera
2017-10-23, 07:16
Medlem
4-Gotts avatar
Var det hon som sålde biljetter till Bruce Springsten några år tillbaks? Såg folk som åkt över 50 mil för att sedan bli nekad inträde. Stackars människor, flera grät.
Citera
2017-10-23, 10:20
Medlem
Koengkraeggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4-Gott
Var det hon som sålde biljetter till Bruce Springsten några år tillbaks?

Nej, de personerna måste ju ha fått falska biljetter. Catrin har aldrig levererat något, hon har alltid tagit pengarna och sedan gjort sig otillgänglig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in