2017-09-11, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av woldemort
Blir det någon skillnad i straff när hon erkänt?

Nej. Hon anser/erkänner det heller inte som grovt bedrägeri.
Citera
2017-09-11, 09:40
Medlem
DreamTwisters avatar
Raska på lite nu domaren, klubban i bordet. Jag har hört att Färingsö är fint så här års

But seriously, det mest spännande under dagen lär alltså bli vad försvarsadvokaten har att komma med under sin plädering?
Citera
2017-09-11, 09:43
Medlem
chromacors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StrimlareN2017
Vad är skillnaden i straffskalan på bedrägeri och grovt?
Bedrägeri = upp till två års fängelse, grovt bedrägeri = lägst sex månader och högst sex år.

Nu vet jag inte vad åklagaren yrkat på för straff, men grovt brott har alltså ett obligatoriskt fängelsestraff. Chansen att rätten går på åklagarens yrkande om grovt brott får väl ses som högst troligt i och med att hon begått brotten under skyddstillsyn och är tidigare dömd för bedrägeribrott så nog kommer toppbloggerskan få krypa in i kurran.
Citera
2017-09-11, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallonpulver
Blir detta alltså en kort rättegång? Med tanke på att hon har erkänt allt.
Jag tror att hon egentligen menade att förhören "återkallas". Finns ingen anledning att genomföra dem när CH har erkänt alla åtalspunkterna.
Citera
2017-09-11, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chromacor
Bedrägeri = upp till två års fängelse, grovt bedrägeri = lägst sex månader och högst sex år.

Nu vet jag inte vad åklagaren yrkat på för straff, men grovt brott har alltså ett obligatoriskt fängelsestraff. Chansen att rätten går på åklagarens yrkande om grovt brott får väl ses som högst troligt i och med att hon begått brotten under skyddstillsyn och är tidigare dömd för bedrägeribrott så nog kommer toppbloggerskan få krypa in i kurran.

Gör det någon skillnad om hon erkänner eller om hon hade nekat när det gäller straffet?
Jag förstår att hon kan dömmas för grovt bedr. trots att erkännandet bara är för bedr. men ändå, gör erkännandet skillnad?
Citera
2017-09-11, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lafven
Gör det någon skillnad om hon erkänner eller om hon hade nekat när det gäller straffet?
Jag förstår att hon kan dömmas för grovt bedr. trots att erkännandet bara är för bedr. men ändå, gör erkännandet skillnad?

Nej hon underlättar bara processen att få det överstökat.
Citera
2017-09-11, 09:51
Medlem
Det hon påstår sig ha skickat till åklagaren skulle kunna vara informationen om att hon tänker erkänna. Då kan man ju säga att det stämmer att det "förändrar allt"...
Citera
2017-09-11, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeBLPZ
Det hon påstår sig ha skickat till åklagaren skulle kunna vara informationen om att hon tänker erkänna. Då kan man ju säga att det stämmer att det "förändrar allt"...

De verkade dock inte beredda på det med tanke på pausen?
Citera
2017-09-11, 09:53
Medlem
Grenkomp GRKs avatar
Hon vill hemskt mycket...utredning för ADHD, frivården, betala tillbaka osv säger hon....men har inte gjort några försök tidigare...
Citera
2017-09-11, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeBLPZ

Jag tror att hon tror att det ska verka som att hon har ånger över vad hon har gjort, att hon sedan tror det ska leda till ett kortare straff, kan inte se någon annan anledning till att man erkänner ett brott på det sättet, sedan kan det ju också vara så att hon vill slippa att det ska komma fram alla kommenterar hon sagt att hon vägrar betala, ska neka till sin död etc, det skulle inte se bra ut!
Citera
2017-09-11, 09:54
Medlem
Hon menar att hon är impulsstyrd.

Hon vill utredas för ADHD då hon tror att hon har det.

Hennes ekonomi beskriver hon som kaotisk och tror att pappans spel och alkoholmissbruk bidragit till detta. Hon har ansökt om skuldsanering.

Offerkoffta deluxe!
Citera
2017-09-11, 09:54
Medlem
Synd att man inte får en bild eller uppfattning av hennes ansiktsuttryck och stämning. Någon här på fb som är där och kan berätta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in