Citat:
Ursprungligen postat av
vonDunajewskan
Nu har psyket visserligen inte mest resurser i världen, men var och en som vill göra en utredning har rätt att göra det. Alla hälsocentraler har tillgång till psykolog. Det är inte omöjligt att söka hjälp. Att vänta på det i vad som ibland ter sig som en halv livstid blir tyvärr ett måste. If all else fails: privathjälp. CH borde väl ha kunnat övertyga mummy dearest om att spendera dessa slantar i alla fall, det är ju i alla fall rimligt att lägga pengar på.
Tror att vi i grunden är eniga:
CH skulle absolut kunna vara hjälpt av utredning med efterföljande terapeutiska insatser av varierande grad. CH är inget "hopplöst fall", långt därifrån, men när jag skriver att prognosen för henne är pessima, så baserar jag det på viss erfarenhet (jag har under mitt liv inte bara mockat i stallen..).
Som du riktigt skriver, så
är det inte omöjligt att söka hjälp. Jag har visserligen ingen personlig kunskap av CH, men av det som vi alla här har kunnat läsa, drar jag slutsatsen att CH:s
vilja att söka hjälp är i det närmaste obefintlig. Tyvärr är det osannolikt att CH skulle söka vård/stöd på egen hand, för
hon upplever inte att det är nåt fel på henne och det är sånt som gör henne så svårbegriplig i mångas ögon. Många undrar t ex varför hon inte skäms och det enkla
svaret är ju att CH helt saknar förmåga att känna skuld och skam. CH manipulerar hela sin omgivning och i det avseendet är hon väldigt lik Johanna Möller
aka Den vedervärdiga kvinnan från Arboga. Ingen av dessa två kvinnor skulle på egen hand söka hjälp. Men båda försöker att i de nu uppkomna trängda lägena (CH=fängelse för upprepade bedrägerier, JM=fängelse för minst ett mord) skylla på psykiatriska åkommor. JM försöker hävda att hon varit "gränspsykotisk" och chockad, medan CH hugger till med ADHD. Säger inte att den diagnosen skulle vara helt fel, men det är inte förrän nu, när Kriminalvården börjar glänta på dörren för att be CH stiga in och byta om till inte särskilt välsittande fängelsekläder, som hon börjar hojta om ADHD-diagnos.
Som du skriver, så skulle CH kunna övertyga mamma Anne till att hjälpa till med pengar till privat utredning och vård för CH, men det kommer aldrig att ske, tro mig. CH:s narcissism och att hon hittills klarat sig från allvarliga konsekvenser, gör att hon inte söker vård. Jag är så kategorisk så jag hävdar att inte ens ett eventuellt hot om att helt förlora vårdnaden om K1 och K2 skulle kunna få CH att inse att hon behöver socialpsykiatrisk utredning och ledsagning. Vi skall inte tro att CH är som andra mammor när hon publicerar bilder på K1 och K2. När CH skriver varmt om sina killar, så gör hon det för att hon vet att det är ett sätt att framstå som en normal och engagerad mamma. Jag hävdar: normala och engagerade mammor (och pappor) lägger inte upp bilder på sina barn när man är mitt uppe i en period av bedrägerier och som man vet man är på väg in i fängelse för.
Normala och engagerade mammor använder inte sina barn för att försöka framstå som normala. Det är bl a där CH visar oss hur hon totalt brister i ansvar! Det är där jag saknar mamma Annes styrande hand. Mamma Anne skulle kunna säga till CH att sluta exponera pojkarna, men det gör inte mamma Anne. Även för mamma Anne är prognosen pessima. Mitt stalltips.