Citat:
Ursprungligen postat av
SvartaBjorn
Välkommen hit!
Vi är nog många (de flesta av oss?) som just resonerar som du gör.
Om Catrin tog ansvar för sina handlingar skulle drevet lägga ner och hon skulle bli av med sina "haters".
Nu till lite undringar angående rättegången som inte blev av:
Om det nu inte dyker upp något läkarintyg antar jag (hoppas) att vite utdöms. Staten brukar vilja få sina pengar så att ett sådant skulle hamna i en skuldsanering är tämligen liten. Det handlar alltså om en prioriterad skuld hos KFM och går (tyvärr) före utdömda skadestånd.
Sedan tänker jag att det finns en risk/chans att Catrin häktas redan nu om man exempelvis misstänker att hon planerar att fly landet. Eftersom åklagaren redan i höstas försökte få Catrin häktad så ansåg hon ju i alla fall då att straffvärdet var tillräckligt högt för att yrka på det. Nu blev det inte så men bedömningen kanske ändrats i och med att hon nu uteblev i måndags.
Blir hon häktad så blir det automatiskt ett prioriterat fall som ska gå till åtal snarast och då blir rättegången förmodligen inom två veckor.
*Rätta mig gärna om jag har fel på denna punkten.*
Detta scenario sitter jag faktiskt och hoppas på just nu.
(Sug på den karamellen, Catrin!)
Kan berätta, av erfarenhet vad som händer om man uteblir.
Du som åtalad har 0 rättigheter i princip om det nu inte är så att du blir sjuk, du kan inte på något annat sätt påverka rättegången.
I mitt fall var det aldrig fråga om häktning, men jag vet att jag frågade min advokat (då jag ville fördröja det), han sa att jag i princip får vara så sjuk att jag inte kan åka hem från sjukhuset.
Dvs bara för att om man inkommer med ett intyg, så är det inte säkert att rätten godkänner det (gissar på att detta varit uppe innan).
Han sa även , om jag försöker "manipulera" systemet så synar dom det direkt och jag blir häktad.
Han berättade att han varit med om fall där nån försökt med det, intyg kom inte in i tid och 1 timme efter intyget skulle ha inkommit hämtade polisen in personen...
Detta va c:a 5 år sen , vet inte om det fortfarande är lika hårt.