Citat:
Ursprungligen postat av
Solros1
Hon står inte åtalad för grova bedrägerier. Inget åtal är ännu väckt och vad jag vet, som är vän med hennes bekant, så ligger det inte än på advokatens bord. ( vilket jag också har kollat upp) Du som påstår dig vara jurist på div sidor bör vara mycket aktsam med vad du säger.
Jag försvarar inte Catrin i det hon har gjort, men att sprida osanning är onödigt. Och eftersom du jobbar som jurist så borde du veta varför denna tråd kan vara till hennes fördel. Inget jag kommer att förklara/gå in på.
Man ska inte lita på allt och även om det i framtiden kommer ev väckas ett åtal, så vet både du och jag att de kan ändra rubrik för brott om hon väl blr dömd. (Inget jag kommer att spekulera i idag dock)
Jag vet att inget åtal är väckt än men åklagaren säger att åtal kommer väckas inom kort och allting talar för att så också kommer ske. Att det inte ligger på advokatens bord än beror på att man inte delgett Catrin misstanke om brotten som utreds. Vad gäller den typ av brott hon misstänks för finns det ingen anledning att göra det mer än som en ren formalitet, precis innan stämningsansökan skickas in. Så det faktum att det inte ligger på advokatens bord än betyder verkligen ingenting.
Du skriver att jag som jobbar som jurist borde veta varför denna tråd kan vara till hennes fördel. Jag kan verkligen inte se hur den skulle kunna vara det så du får hemskt gärna förklara.
Givetvis ska man inte lita på "allt". Jag litar till exempel inte på saker Catrin påstår då hon har ett ganska dåligt track record när det kommer till sanningen. Jag litar inte heller på lösa påståenden som kommer utan källhänvisning. Jag litar däremot på att åklagaren talar sanning när hon säger, direkt till mig, att hon planerar att väcka åtal. Kan det komma att förändras? Givetvis. Verkar det sannolikt att det skulle göra det? Nej. Jag har aldrig påstått mig veta vilken brottsrubricering rätten kommer finna mest passande, eller ens att Catrin med säkerhet kommer bli fälld. Det jag vet är att åklagaren just nu har för avsikt att åtala Catrin och att åklagaren kommer argumentera för att det rör sig om grova bedrägerier.